قلعه‌باني: نخستين دستگاه موتور ملي لكوموتيو اواخر امسال تحويل راه‌آهن مي‌شود كشتي ايران ـ اراك آماده تحويل است مشكلات واگن‌سازان در حال رفع شدن است

نخستين دستگاه موتور ملي لكوموتيو اواخر سال جاري تحويل شركت راه‌آهن ايران مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد قلعه باني ـ رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ـ در حاشيه مراسم امضاي قرارداد ساخت موتور ملي لكوموتيو با بيان اين مطلب گفت: توليد موتور ملي لكوموتيو مرحله تحقيقاتي خود را پشت سر گذاشته و هم‌اكنون در مرحله ساخت و توليد قرار گرفته است.

وي با اشاره به اين‌كه موتور ملي لكوموتيو در زمينه‌هاي دريايي و نيروگاهي نيز كاربرد دارد، افزود:‌ تا پايان سال جاري 35 دستگاه از اين موتور تحويل شركت راه‌آهن كشور مي‌شود.

وي در واكنش به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اين‌كه چه ضمانتي وجود دارد، شركت ديزل سنگين ايران (دسا) در تعهدات خود مبني بر تحويل موتورهاي يادشده درست عمل كند؟ عنوان كرد: اين پروژه با حمايت‌هاي دانشگاهي و دولتي به اين مرحله رسيده و اميدواريم با كمك مسوولان شركت ديزل سنگين ايران و شركت راه‌آهن به كليه تعهدات عمل شود.

قلعه باني همچنين درباره فعاليت‌هاي سازمان گسترش در زمينه توليد صنعتي ساختمان توضيح داد: سازمان گسترش با همكاري وزارتخانه‌هاي تعاون و مسكن و شهرسازي و در قالب طرح مسكن مهر تاكنون حدود70 تفاهم‌نامه در زمينه احداث كارخانه‌هاي توليد مصالح مدرن ساختماني با بخش خصوصي امضا كرده است كه برخي از اين شركت‌ها در مرحله ثبت قرار دارند.

به گفته قلعه‌باني اين كارخانه‌ها قرار است زنجيره تامين مصالح ساختماني را در كشور به عهده داشته باشند.

يكي از خبرنگاران از رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران پرسيد، زماني قرار بود در صنعت كشتي‌سازي صاحب برند و كشتي ساخت داخل باشيم، اما در حال حاضر و با گذشت چندين سال هنوز كشتي ايران ـ اراك تحويل داده نشده است، چه برنامه‌اي داريد كه توليد موتور ملي لكوموتيو نيز به همان وضعيت دچار نشود؟ ضمن اين‌كه واگن‌سازان كشور نيز مانند واگن پارس در عمل به تعهدات خود مبني بر تحويل واگن به شركت راه‌آهن تاخيرات زيادي دارند؟

قلعه‌باني نيز تنها به گفته اين جمله بسنده كرد كه كشتي ايران ـ اراك در حال حاضر آماده تحويل است.

خبرنگار نيز پاسخ داد كه سه سال است مسوولان همين جواب را مي دهند و خبري از كشتي يادشده نيست.

رييس سازمان گسترش همچنين درباره تاخير واگن‌سازان در عمل به تعهدات خود با اشاره به اين‌كه بهتر است اين سوال را از مسوولان مربوطه بپرسيد، تصريح كرد: در سال‌هاي اخير واگن‌سازان در تحويل واگن پيشرفت‌هاي خوبي داشتند و طي چند سال اخير نيز در زمينه صادرات واگن به وضعيت مناسبي رسيده‌ايم. البته مشكلاتي در زمينه سرمايه‌گذاري و مديريت وجود دارد كه در حال برطرف شدن هستند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۸ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8705-04319
  • خبرنگار :