*امضاي تفاهم نامه بين سايپا و پروتون* مديرعامل سايپا:2 محصول مشترك با پروتون خواهيم داشت مديرعامل پروتون: كار با سايپا كاري متفاوت خواهد بود

با حضور وزير صنايع، مديرعامل خودرو سازي پروتون و مديرعامل سايپا و اعضاي هيات مديره اين شركت تفاهم‌نامه‌ مشتركي بين دو شركت سايپا و پروتون مالزي به امضا رسيد.

به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دراين مراسم محرابيان ـ وزير صنايع ـ با تاكيد بر اينكه يكي از راهبردهاي اساسي سياست خارجي ايران توسعه و تعميق روابط با كشورهاي دوست به ويژه كشورهاي اسلامي است افزود: در بين كشورهاي اسلامي مالزي كشوري پيشتاز درعلم و فناوري است و نگاهي روشن به اتحاد كشورهاي اسلامي دارد. همكاري ايران و مالزي در قالب همكاري‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي و به خصوص كشورهاي گروه D8 روابط خوبي را بين طرفين ايجاد كرده است.

وي با اشاره به سفر رييس جمهور كشورمان به مالزي افزود: سفر مقامات دو كشور و به ويژه احمدي‌نژاد به كشور مالزي نقطه‌ عطفي براي توسعه‌ روابط دو كشور بود. هرچند اين سفر بسيار كوتاه بود، اما توافقات خوبي به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي را شاهد بوديم.

وي خاطرنشان كرد: شروع همكاري سايپا و پروتون از قبل مطالعه شده بود ولي در سفر رييس جمهور به مالزي اين روابط تسريع شد.

محرابيان همچنين يادآور شد: در بين 56 كشور اسلامي كشورهاي ايران، مالزي و تركيه داراي بهترين شرايط براي توليد خودرو بين كشورهاي اسلامي هستند و استفاده از بازارهاي بزرگ كشورهاي اسلامي همواره مورد تاكيد سازمان كنفرانس اسلامي بوده است. ضمن اينكه دو شركت سايپا و پروتون امروز شرايط طراحي موتور و اجزاي قواي محركه خودرو را دارند و استفاده از ظرفيت‌هاي مشترك و هم افزايي آنها باعث ايجاد شرايط خوبي براي دو شركت خواهد شد.

 تعريف دو محصول مشترك بين سايپا و پروتون

در اين مراسم همچنين مهرداد بذرپاش ‌ـ مديرعامل شركت خودروسازي سايپا ـ درباره محورهاي اتحاد استراتژيك بين سايپا و پروتون اظهار كرد: يكي از اين محورها تعريف دو محصول مشترك بين دو گروه خودروسازي است كه دو شركت در طراحي، توسعه، بازاريابي و فروش از توان يكديگر استفاده مي‌كنند. مبحث دوم درباره موضوع سرمايه‌گذاري مشترك دو طرف در طرح‌هاي توسعه‌اي يكديگر است كه باعث محكم‌تر شدن روابط طرفين خواهد شد.

وي بهره‌گيري از توان تامين مالي دو طرف و فاينانس پروژه‌هاي مختلف را محور سوم مورد تاكيد دو طرف ارزيابي و خاطرنشان كرد: تلاش داريم تا بتوانيم از شبكه‌هاي توزيع و صادراتي دو مجموعه كه بتواند محصولات اختصاصي و مشترك را در شبكه‌هاي صادراتي و توزيعي فراهم كند استفاده كنيم. همچنين بهره‌مندي از توان شبكه تامين و قطعه سازي دو طرف در خريدهاي خارجي و داخلي مورد تاكيد است كه موجب كاهش قيمت تمام شده محصول خواهد شد.

وي افزود: در اين ميان سعي مي‌كنيم سرمايه‌گذاري در توليد را در خصوص يك خانواده موتور داشته باشيم كه طرفين سرمايه‌گذاري مي‌كنند و اين موتور از استانداردهاي روز و معتبري برخوردار خواهد بود.

بذرپاش خاطرنشان كرد: بعد از سفر رئيس جمهور به مالزي كه حدود 20 روز گذشته بود توافقات خوبي بين ايران و مالزي به انجام رسيد و با تاكيد بر همكاري‌هاي مشترك بر آن شديم كه دراين حوزه فعاليت خوبي داشته باشيم.

وي امضاي تفاهم نامه‌ امروز بين سايپا و پروتن را يك پيمان بلند مدت راهبردي ارزيابي كرد و گفت: بعد از امضاي اين تفاهم‌نامه كلي هفته آينده توافق‌نامه‌ي اجرايي در حضور نخست‌وزير مالزي در مالزي امضا خواهد شد.

 كار با سايپا كاري متفاوت است

در اين مراسم همچنين سيدزين‌العابدين سيدمحمدطاهر ـ مدير عامل شركت پروتون ـ خاطرنشان كرد: اين تفاهم نامه نوع ديگري از همكاري‌هايي است كه ما و سايپا خواهيم داشت. در حال حاضر پروتون و زاگرس خودرو به عنوان نماينده فروش درايران همكاري داشته و پروتون اميدوار است كه بتواند نوع ديگري از همكاري‌هاي خود را با شركت سايپا در مورد توسعه محصول و همچنين همكاري براي يك خانواده موتور داشته باشد.

به گفته وي اگر طرفين بتوانند درباره زنجيره تامين و شبكه‌هاي بازاريابي كمك كنند همكاري‌هاي خوبي در توسعه محصول و روابط خواهند داشت.

وي بازار ايران را براي مالزي يك بازار مهم ارزيابي كرد و گفت: در اين ميان بحث همكاري‌هايي بين كشورهاي مسلمان مطرح است و بازار ايران را براي صادر كردن قطعه‌ خودرو به عنوان يك بازار پايه در منطقه احساس مي‌كنيم. همكاري‌هاي دراز مدت ما بر اين خواهد بود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۴ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8705-01789
  • خبرنگار :