رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: دولت‌هاي بعدي بايد توسعه‌ي گردشگري را در دستور كار قرار دهند بازنگري در قوانين نياز اصلي افزايش سرعت رشد گردشگري است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تأكيد كرد: توسعه‌ي گردشگري در دولت نهم چنان مورد توجه و برنامه‌ريزي‌شده است كه هر دولتي پس از آن نيز بايد توسعه‌ي اين صنعت را در دستور كار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي امروز (29 تيرماه) در همايش ملي نوآوري و شكوفايي در صنعت گردشگري كه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار شد، با قدرداني از زحمات همه‌ي كساني كه قبل و بعد از انقلاب در عرصه‌ي گردشگري فعاليت كرده‌اند، بيان كرد: سرزمين ايران، سرزمين خداوند و انسان‌هاي موحدي است كه همواره رسم بندگي را به‌جا مي‌آورده‌اند.

وي با بيان اين‌كه نزديكي به همه‌ي ملت‌ها و تعامل آن‌ها، هدف اصلي همه‌ي دست‌اندركاران گردشگري كشور است، ادامه داد: هر آنچه امروز به‌عنوان دستاوردهاي گردشگري از آن ياد مي‌كنيم، محصول تلاش همه‌ي مديران قبلي اين عرصه است كه اتفاقا با برنامه‌ريزي‌هاي خود، مسؤوليت مديران فعلي را بيشتر كرده‌اند.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه نتيجه‌ي تمام پايمردي‌ها و ايستادگي‌هاي مردم ايران، امروز به معناي واقعي نمايان شده است، اظهار داشت: گردشگري اگر در دولت نهم مورد توجه بيشتر است و شخص رييس‌جمهور بر آن نظر و تأكيد دارد و براي معارفه‌ي رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمد، به اين دليل است كه او از اول به باز شدن درهاي كشور و ورود ديگر ملت‌ها تأكيد داشت.

معاون رييس‌جمهور بيان كرد: راهبري جهاني و ادعاي تأثيرگذاري در انديشه‌هاي جهاني، بدون تعامل با ملت‌ها قابل اجرا نيست.

وي توجه دولت نهم را به توسعه‌ي گردشگري، نگاهي جهاني دانست و گفت: دنياي امروز، شنونده‌ي زيباترين پيام‌هاست و منطق الهي و عشق‌آفرين دامنه‌ساز و افق‌پرداز در تمام دنيا خريدار دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ظرفيت شكل‌يافته‌ي انساني را زمينه‌ي شناسايي عظمت خداوند دانست و اظهار كرد: هر منطقي كه در آينده‌ي بشري تعريف روشن‌تري از خداوند، جهان و انسان بتواند ارايه كند، آينده از آن اوست.

وي ايران را يكي از مدعيان راهبري اسلامي جهان دانست و افزود: لازمه‌ي پذيرش اين راهبري، نمايش همه‌ي انديشه‌هاي ناب و تفكرات الهي به جهانيان است. امروز هم ملت ايران با همه‌ي مردم جهان در صلح و آشتي است.

معاون رييس‌جمهور با بيان اين‌كه هيچ ملتي در دنيا دشمن ايران نيست، ادامه داد: ناجوانمردانه‌ترين دشمني‌ها ازسوي بزرگ‌ترين خودخواهان و دروغ‌پردازان قدرت جهاني بر مردم ايران اعمال شده است.

وي با برشمردن چهره‌هاي اقتصادي، امنيتي و فرهنگي، اين‌را فرصتي استثنايي براي ملت ايران براي تعامل با همه‌ي كشورهاي جهان دانست و گفت: توسعه‌ي گردشگري، نگاه استراتژيك براي ايران است. هر دولتي پس از دولت نهم، بايد توسعه‌ي گردشگري را از نظر استراتژيك، بهره‌هاي فراوان اقتصادي و بين‌المللي در دستور كار جدي خود قرار دهد.

او گردشگري را طلاي 24 عيار ناميد و تصريح كرد: بين آنچه امروز در حوزه‌ي گردشگري هستيم تا آنچه بايد در طول سال‌هاي گذشته به آن مي‌رسيديم، فاصله‌ي زيادي مانده است.

معاون رييس‌جمهور دستگاه‌هاي مختلف را در حوزه‌ي گردشگري دخيل دانست و ادامه داد: تدوين سند ملي در سه بخش ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.

وي بازنگري در قوانين را نياز اصلي براي افزايش سرعت رشد گردشگري كشور ارزيابي و اضافه كرد: دستگاه ديپلماسي ما آماده‌ي هرگونه همكاري براي حضور ايران در مجامع بين‌المللي است. هم‌چنين تقويت بخش خصوصي از اهداف اصلي سازمان است، چراكه ما معتقديم بدون بخش خصوصي در گردشگري به جايگاه اصلي خود دست نمي‌يابيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي همايش ملي نوآوري و شكوفايي در صنعت گردشگري، عبدخدايي ـ مشاور رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران ـ نيز سخناني به رياست خود در سازمان ايرانگردي و جهانگردي پيش از ادغام با سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و گفت: من نخستين كسي بودم كه پس از انقلاب اسلامي به نمايندگي از ايران در اجلاس جهاني جهانگردي وارد شدم. اين در شرايطي بود كه ما را به اين‌گونه محافل جهاني به‌سختي راه مي‌دادند.

وي با بيان اين‌كه امروز ايران در عرصه‌هاي مختلف جهاني، كشوري شناخته‌شده و داراي موضوع‌هاي جهاني است، خطاب به فعالان بخش خصوصي، اظهار داشت: در تمام دوران فعاليت سازمان ايرانگردي و جهانگردي و پس از آن سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، هيچ‌گاه رياست اين سازمان به چنين جايگاهي كه رحيم‌مشايي در دولت نهم دارد، دست پيدا نكرد. اين امر فرصت مغتنمي براي بهره‌برداري بخش خصوصي است.

او به نمايندگي از رؤساي ادوار مختلف سازمان ايرانگردي و جهانگردي، بيانيه‌اي را خواند كه در بخشي از آن آمده بود: هويت هر ملتي را ميراث فرهنگي تشكيل مي‌دهد. كشور كهن ايران با نشانه‌هايي از خدمت و فرهنگ چندهزار ساله، برگ زرين مادي و معنوي پدران ماست و ميراثي افتخارآميز براي همگان است. اين سرزمين در گذشته آن‌طور كه بايسته و شايسته است، معرفي نشده است.

در دنياي امروز و در چند دهه‌ي گذشته، صنعت گردشگري از منافع اقتصادي، جهاني و جايگاه منحصربه‌فردي برخوردار بوده است و ايران با بهره‌مندي از مواهب طبيعي و تاريخي حركت جديدي را در مسير توسعه‌ي پايدار اين صنعت آغاز كرده است.

ايرانپور ـ دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران ـ نيز آمادگي بخش خصوصي را براي همكاري با دولت در توسعه‌ي گردشگري اعلام كرد و گفت: خوشبختانه توجه دولت و مجلس براي همكاري و حمايت از بخش خصوصي در اقدامات مختلف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نمايان است. اميدواريم در مجلس هشتم نيز مانند مجلس گذشته، به تشكيل فراكسيون گردشگري و انجام اقداماتي در حوزه‌ي گردشگري توجه شود.

وي بر تدوين منشور رسانه‌يي در حوزه‌ي گردشگري مطابق با اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله تأكيد كرد و افزود: بخش خصوصي اين آمادگي را دارد تا با دولت براي تهيه‌ي اين منشور همكاري كند.

در پايان اين همايش، ازسوي بخش خصوصي لوح تقديري به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون اين سازمان داده شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۹ تیر ۱۳۸۷ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-15464.72020
  • خبرنگار :