وزير امور خارجه خبر داد: صدور آن‌لاين ويزاي ورود به كشور براي گردشگران خارجي متقاضي

وزير امور خارجه از صدور آن‌لاين ويزاي ورود به كشور براي گردشگران خارجي متقاضي خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر منوچهر متكي صبح امروز (29 تيرماه) در همايش ملي نوآوري و شكوفايي صنعت گردشگري با اعلام اين مطلب، به صدور ويزاي الكترونيكي در كنار صدور آن‌لاين ويزا اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران امسال توانسته است با ارايه‌ي برنامه‌ي كشوري صنعت گردشگري تحت عنوان يك‌هزار مسير گردشگري، مورد استقبال سازمان جهاني جهانگردي قرار گيرد.

وي توسعه‌ي گردشگري و ابعاد مختلف آن‌را داراي اهميت ويژه‌اي دانست و ادامه داد: براساس برآورد‌هاي جهاني، گردشگران تا سال 2020 ميلادي دوبرابر افزايش خواهد داشت و سهم آسيا، چين، هند و كشورهاي خاورميانه در آن قابل ملاحظه است.

او سطح سياست‌گذاري رشد صنعت گردشگري‌ را از عوامل مؤثر در روند اصلاحات بهره‌برداري از گردشگري دانست و بيان كرد: توسعه‌ي گردشگري از سال 1996 ميلادي تا سال 2006 در كشورهاي درحال توسعه حدود شش درصد بوده است. سال گذشته، اين ميزان به‌ويژه در خاورميانه و كشورهاي خليج فارس با رشد 13 درصدي همراه بوده است.

وزير امور خارجه رشد اقتصادي، اتخاذ تدابير و سياست‌گذاري‌هاي منطقي و قوانين حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را در توسعه‌ي گردشگري خاورميانه مؤثر ارزيابي و اظهار كرد: ايران به‌عنوان يك كشور اسلامي درحال توسعه با سابقه‌ي تمدني چندهزار ساله و برخورداري از آثار باستاني دل‌انگيز، ظرفيت‌هاي بسياري را براي دستيابي به رشد در اين صنعت دارد.

متكي سابقه‌ي تاريخي و تمدني ايران را در عرصه‌ي تعاملات و همكاري‌هاي بين‌المللي قابل توجه و انكارناپذير دانست و گفت: با توجه به سهم فزاينده‌ي كشورهاي درحال توسعه براي بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي صنعت گردشگري، مشاركت و فعاليت ايران در عرصه‌ي بين‌المللي بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است.

وزير امور خارجه ادامه داد: همكاري‌هاي بين‌المللي ايران با آژانس‌هاي تخصصي جهاني در عرصه‌ي گردشگري درحال مطالعه است كه نتايج و اجرايي‌ شدن آن‌ها، دستاوردهاي بسياري را براي كشور همراه خواهد داشت.

وي با بيان اين‌كه نام ايران معرف همه‌ي خوبي‌ها و همه‌ي تلاش‌هاي سرافرازانه‌ي يك ملت است، اظهار داشت: ايرانيان به‌درستي سرفصل هجرت و گردشگري را كه در آموزه‌هاي ديني ما وجود دارد، مورد توجه قرار داده‌اند.

او به رشد دستاوردهاي علمي، فن‌آوري‌، آكادميك و دانشگاهي ايرانيان در عرصه‌هاي جهاني اشاره كرد و افزود: هر متجاوزي كه به ايران حمله كرد، در فرهنگ كهن و تاريخي ايران مستهلك شد. اين امر، نشان از عمق فرهنگ ايرانيان دارد.

به گزارش ايسنا، محمدشريف‌ ملك‌زاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز صدور بيش از دو ميليون سفركارت ملي و برگزاري 60 همايش در حوزه‌ي فرهنگ‌سازي سفر را از شاخص‌ترين برنامه‌هاي اجرايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و ادامه داد: تهيه‌ي بسته‌هاي كل يك‌هزار مسير گردشگري، تعامل با بخش خصوصي و جذب مشاركت آن‌ها در فعاليت‌هاي اجرايي، اخذ ميزباني ايران براي اجلاس وزراي كشورهاي اسلامي در سال 2010 ميلادي و حضور ايران در مجامع مختلف بين‌المللي، از دستاوردهاي مهم اين سازمان در عرصه‌ي گردشگري داخلي و خارجي‌اند.

وي با بيان اين‌كه در سه سال گذشته، به اندازه‌ي 16 سال در عرصه‌ي گردشگري كار انجام شده است، گفت: با وجود تلاش بنگاه‌هاي دروغ‌پراكني براي سياه‌نمايي واقعيت‌هاي ايران، نام و سابقه‌ي ايران در عرصه‌ي گردشگري، به‌ويژه در جامع بين‌المللي قابل تأمل است.

جلالي ـ نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي و مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ـ نيز گردشگري را پديده‌اي انساني و فرهنگي دانست و اظهار كرد: اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در راه‌اندازي سفركارت ملي، تصويب روز و شعار گردشگري استان‌ها، امضاي موافقت‌نامه‌هاي همكاري با مجامع بين‌المللي و ... نشان از عزم دولت براي پيشرفت و توسعه‌ي گردشگري كشور دارند.

وي با بيان‌ اين‌كه هنوز بخش‌هاي زيادي از ايران شناخته‌نشده باقي مانده‌اند، گفت: متأسفانه توسعه‌ي گردشگري در ايران نامتوازن بوده است و اميدواريم تدوين يك‌هزار مسير گردشگري مقدمه‌اي براي رفع اين معضل باشد.

او توسعه‌ي گردشگران خارجي را در تبيين سياست خارجي ايران و نمايش ديپلماسي منطقي آن مؤثر دانست و افزود: جذب گردشگران خارجي و تلاش براي جذب ايرانيان خارج از كشور، در توسعه‌ي روزافزون سرمايه‌گذاري‌هاي گردشگري و نمايش واقعيت‌هاي كشور مي‌تواند مؤثر باشد.

جلالي از تشكيل فراكسيون حمايت از حقوق ايرانيان خارج از كشور در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و بيان كرد: مجلس با تدوين استراتژي چهار ساله‌ي خود، براي رفع موانع و مشكلات بخش‌هاي مختلف كشور تلاش كرده است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين حوزه، تعاملاتي را براي رفع نواقص سرمايه‌گذاري‌هاي اين صنعت مي‌تواند داشته باشد.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي تقويت بخش خصوصي را در حوزه‌ي گردشگري خواست و اضافه كرد: انتقال بخش درآمدي حوزه‌ي گردشگري به اين بخش، به‌ويژه در حوزه‌ي حج و زيارت در تقويت و فعاليت بيشتر آن مي‌تواند مؤثر باشد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۹ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-15309.71950
  • خبرنگار :