/آخرين وضعيت جايگاه‌ها و عرضه سوخت از زبان رييس سنديكا/ مصرف بنزين سوپر 80درصد كاهش يافته است فروش روزانه بنزين آزاد حدود 6ميليون ليتر است

با وجود اين‌كه پس از فرهنگ‌سازي طولاني براي مصرف بنزين سوپر، عرضه اين فرآورده درجايگاه‌ها به روزانه 2.5 تا سه ميليون ليتر رسيده بود، پس از حدود 400 برابر شدن قيمت، مصرف آن به روزانه 500 تا 600 هزار ليتر كاهش پيدا كرده است.

بيژن حاج‌محمدرضا – رييس سنديكاي جايگاه‌داران – در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: به اين ترتيب مصرف اين فرآورده كه نقش به‌سزايي در راندمان موتور خودروها دارد، با كاهش 80 درصدي مواجه شده است.

وي افزود: در شرايطي اين تصميم درخصوص قيمت بنزين سوپر گرفته شده است كه مصرف بنزين معمولي در برخي از انواع خودرو مانند پژو موجب آسيب ديدن پمپ بنزين، افزايش مصرف بنزين تا حدود 20 درصد و بيشتر شدن 25 درصدي آلاينده‌هاي خروجي از اگزوز مي‌شود كه در نهايت پس از طي كردن بيش از 20 هزار كيلومتر نياز به تعويض قطعه خواهد داشت.

متوسط فروش بنزين سوپر هر جايگاه روزانه 1.5 تا 2 هزار ليتر

او متوسط فروش بنزين سوپر در مجاري عرضه را روزانه 1500 تا دو هزار ليتر اعلام و خاطرنشان كرد: پيش از اين هر جايگاه به طور ميانگين روزانه 25 تا 30 هزار ليتر بنزين سوپر مي‌فروخت و اين در شرايطي است كه در هر جايگاه روزانه بين 150 تا 200 ليتر بنزين سوپر تبخير مي‌شود كه ارزش آن در ماه بيش از دو ميليون تومان است.

به گفته او در حال حاضر فروش بنزين سوپر براي جايگاه‌داران مقرون به صرفه نيست؛ به‌گونه‌اي كه 80 درصد جايگاه‌داران تمايل دارند عرضه بنزين سوپر را حذف و به فروش بنزين معمولي اكتفا كنند.

10 درصد بنزين عرضه شده در روز از نوع آزاد است

وي با تاكيد براين‌كه فروش روزانه بين پنج تا شش ميليون ليتر بنزين (معادل 10 درصد كل بنزين توزيعي) از نوع بنزين آزاد است، تصريح كرد: با آزاد كردن قيمت بنزين خودروهاي 1300 سي‌سي به بالاي وارداتي و 2000 سي‌سي به بالاي داخلي اگرچه فروش بنزين آزاد افزايش يافته، ولي نارضايتي‌ها به ويژه درخصوص خودروهايي كه مجبورند از بنزين سوپر استفاده كنند، بيشتر شده است، زيرا اين افراد علاوه‌ بر پرداخت هزينه زياد خودرو، عوارض گمركي و شهرداري، ملزم به پرداخت هزينه بيشتر براي بنزين سوپر هم شده‌اند.

تداوم فروش بنزين مازاد خودروهاي عمومي در پايان هر ماه

حاج محمدرضا وضعيت فروش غيرقانوني بنزين مازاد خودروهاي عمومي را همچون گذشته دانست و گفت: همچنان از 20 تا 30 هر ماه فروش بنزين خودروها ادامه دارد كه موجب كندي سوختگيري در جايگاه‌ها و ازدحام مي‌شود.

نارضايتي از نبودن نيروي انتظامي در جايگاه‌ها

وي با ابراز نارضايتي از نبود هيچ‌گونه مامور انتظامي و ضامن اجرايي براي جلوگيري از فعاليت اين افراد، مدعي شد: در همه اين شرايط اعتراض مردم نسبت به كارگران جايگاه جلوه مي‌كند كه چاره‌اي جز سكوت ندارند، زيرا حتي اگر نيروي انتظامي در جايگاه باشد نيز دخالت نمي‌كند.

مشكل خرابي دستگاه‌هاي كارت‌خوان

او همچنين به خراب شدن مكرر دستگاه‌هاي كارت خوان اشاره و به ايسنا يادآوري كرد: در اين زمينه IT تهران و شيراز حاضر به رفع مشكل نمي‌شوند، در حالي كه پيش از اين مسوولان وزارت نفت تعهد داده بودند تا در صورتي كه اگر خرابي تجهيزات مرتبط با كارت هوشمند سوخت از يك ساعت بيشتر شد، پيمانكار پروژه ضرر و خسارت جايگاه را پرداخت كند.

وي گفت: از سوي ديگر برخي جايگاه‌ها نياز دارند به دليل فروش بالا برخي تلمبه‌هاي تك نازل خود را دو نازل كنند كه مشروط به تغيير كارت‌خوان است. در چنين شرايطي مسوولان مرتبط يا اعلام مي‌كنند كه دستگاه كارت‌خوان جديد ندارند و يا اين‌كه نياز است مبالغ زيادي بگيرند كه امكان پرداخت آن از سوي جايگاه‌دار وجود ندارد.

صف جايگاه‌هاي بنزين ديگر قابل شكستن نيست

حاج محمدرضا با بيان اين‌كه همه اين عوامل موجب شده صف‌هاي طولاني و غير قابل شكستن در مجاري عرضه ايجاد شود، افزود: قطع برق و نبود دستگاه برق اضطراري مناسب و معيوب بودن كارت‌خوان‌ها ونيز فرسوده شدن كارت‌هاي سوخت كه گاهي در دستگاه خوان‌ مي‌شكند، از جمله دلايل صف‌هاي طولاني است.

پيشنهاد حذف كارت سوخت از مراحل تحويل بنزين سوپر و بنزين آزاد

وي با ارايه پيشنهاد حذف كارت هوشمند سوخت از مراحل تحويل بنزين سوپر و بنزين آزاد گفت: كارت هوشمند يك موضوع زمان‌بر در سوخت‌گيري است و در شرايطي كه ديگر براي بنزين سوپر و بنزين آزاد سرمايه وجود ندارد، به نظر مي‌رسد ضرورت كارت هوشمند سوخت از دست رفته است.

او خاطرنشان كرد: كارت هوشمند سوخت با هدف دستيابي مسوولان به آمارهاي اصلي، يافتن ميزان مصرف سوخت هر خودرو و جلوگيري از قاچاق‌ طرح و عملياتي شد كه در حال حاضر با گذشت بيش از يك سال اطلاعات كامل براي دسترسي به اين اهداف به‌دست آمده است.

قاچاق فقط حرف و شعار بوده است !

به گفته وي از سوي ديگر ملاحظه مي‌شود درباره مساله‌اي مانند قاچاق هيچ گاه به شرايط قاچاق 20 ميليون ليتر در روز نرسيده‌ايم و بيانگر اين است كه قاچاق تنها يك شعار و حرف است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۸ تیر ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8704-14467.71750
  • خبرنگار :