وزير نفت: نمي‌گذاريم مصرف و توليد داخلي نفت يكسان شود سكوي ايران - البرز 100متر حفاري آزمايشي كرده است هيج مشكلي براي تامين بنزين نداريم

وزير نفت گفت: در صورتي كه توليد نفت خام ايران در اين حد باقي بماند، موضوع يكي شدن ميزان توليد و مصرف نفت و در نتيجه قطع صادرات صحت پيدا مي‌كند، ولي اين گونه نيست؛ برنامه توليد همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري در مراسم آغاز به كار فعاليت اجرايي فاز 12 پارس جنوبي اظهار كرد: پروژه‌هاي توسعه فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي بايد تا شهريورماه به پيمانكار واگذار شود. در حال حاضر فازهاي 15 تا 17 پارس جنوبي اجرايي شده و فاز 12 نيز به عنوان يك پروژه‌ كاملا ايراني در بخش بالادستي، ميان دستي و پايين دستي در حال اجراست كه شاخصي براي توانمندي‌هاي كشور محسوب مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه طرح‌هاي توسعه موجود از حاشيه اروند تا بندر جاسك محل تولد تمدن‌هاي جديد با به وجود آمدن صنايع نفت و گاز محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: در آينده توليد يك ميليون بشكه نفت خام از ميدان‌هاي آزدگان، دارخوين، جفير و يادآوران در غرب اروند و توليد گاز در پارس جنوبي، توليد ال‌ان‌جي از ميادين گازي گلشن و فردوسي از جمله صنايع به وجود آورنده‌ تمدن‌هاي جديد در اين مناطق است.

او با اشاره به اين‌كه براي توليد سالانه 30 ميليون تن ال‌ان‌جي در ميادين گازي گلشن و فردوسي بالاي 30 ميليارد دلار هزينه طراحي شده است، تصريح كرد: امروز اولين پروژه سايت دو، يعني فاز 12 پارس جنوبي آغاز به كار كرد. همچنين در بندرعباس علاوه بر پالايشگاه 300 هزار بشكه‌اي موجود، ساخت پالايشگاه 300 هزار بشكه‌اي نفت فوق سنگين و ساخت پالايشگاه ميعانات گازي به ظرفيت 360 هزار بشكه در حال انجام است كه درمجموع ظرفيت پالايشي اين طرح را به حدود يك ميليون بشكه افزايش مي‌دهد.

رد يكسان شدن ميزان مصرف و توليد نفت ايران در سال‌هاي آينده

نوذري در حاشيه اين مراسم نيز با بيان اين‌كه بر اساس برنامه در پايان برنامه چهارم توسعه توليد نفت از 4.2 به 5.3 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد، برخي اظهارات مبني بر تلاقي ميزان مصرف و توليد نفت در سال‌هاي آينده را رد كرد.

وي توضيح داد: در صورتي كه توليد نفت خام ايران در اين حد باقي بماند، موضوع يكي شدن ميزان توليد و مصرف نفت و در نتيجه قطع صادرات صحت پيدا مي‌كند، ولي اين گونه نيست؛ برنامه توليد همچنان ادامه دارد.

100متر حفاري آزمايشي توسط سكوي نيمه شناور ايران - البرز

وزير نفت با تاكيد بر اين‌كه حفاري آزمايشي سكوي ايران - البرز در عمقي حدود 100 متر انجام شده است، خاطرنشان كرد: سكوي حفاري نيمه شناور ايران - البرز آماده جابه‌جايي است و فقط موضوع شناورها وجود دارد كه بايد آماده شود.

برنامه تزريق گاز به مخازن نفتي در سال جاري روزانه 90ميليون متر مكعب

وي برنامه روزانه تزريق گاز طبيعي به مخازن نفتي در سال 1387 را به طور متوسط 90ميليون متر مكعب اعلام كرد.

مذاكرات ايران و تركيه در فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي

او همچنين درباره مذاكرات ايران و تركيه در فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي يادآوري كرد: مذاكره با طرف ترك در قالب يك بسته شامل خط لوله 1800 كليومتري پارس جنوبي تا مرز تركيه، خط لوله داخل تركيه و خط لوله تركمنستان - تركيه كه جهت تزانزيت گاز خواهد بود، در حال انجام و قرار است طرف ترك MDP (نقشه جامع توسعه ميدان) را تهيه كند كه به اين منظور تمام اطلاعات لازم به آنها تحويل داده شده است.

هيج مشكلي براي تامين بنزين نداريم

وي با تاكيد بر اين‌كه سياست‌هاي وزارت نفت در رابطه با همه مسايلي كه ممكن است به وجود آيد پيشگيرانه است، درباره تامين بنزين گفت: در حال حاضر هيج مشكلي براي تامين بنزين وجود ندارد و شرايط بازار طوري است كه فروشندگان دنبال مشتري مي‌گردند، ولي اگر به هر دليل محدوديت حاصل شود، يك كار مهندسي و نرم افزاري انجام شده است كه با آن قادر به توليد بنزين با كيفيت بهتر از وضعيت موجود خواهيم بود.

به گزارش ايسنا، نوذري درباره پيشنهادي مبني بر فروش نفت خام در مقابل گرفتن تكنولوژي و كالاهاي مورد نياز پروژه‌ها تصريح كرد: هر كالا ارزش خود را دارد. ما به دنبال افزايش توانمندي داخلي هستيم و از سوي ديگر در خصوص كالا نگاه ما نگاهي به داخل است و برنامه‌ريزي براي بومي‌سازي دانش و تكنولوژي در جريان است.

سالانه 36 ميليون تن ال‌ان‌جي از پارس جنوبي

وي با بيان اينكه در خصوص سايت 2 پارس جنوبي برنامه توسعه طرح‌هاي اجرايي وجود دارد، تشريح كرد: در پايان اجراي طرح‌ها در مجموع حدود 36 ميليون تن LNG در سال به دست خواهد آمد كه در كنار اين موارد ايجاد شهرك‌هايي براي سكونت افراد شاغل موجب ايجاد تمدن‌هاي جديد خواهد شد.

تهيه طرح صندوق سرمايه‌گذاري پارس جنوبي

به گفته او، به منظور استفاده از توان سرمايه‌گذاران ايراني طرح صندوق سرمايه‌گذاري پارس جنوبي تهيه شده كه البته من با تاسيس بانك صنعت نفت بيشتر موافق بودم، ولي به هر حال اين طرح مي‌تواند سرمايه‌هاي كوچك داخلي را جمع‌آوري كند و تا كنون با بانك مركزي در خصوص تاسيس صندوق توافق كرده‌ايم.

مصرف‌كنندگان نفت سرمايه‌هاي خود را در كشورهاي توليد كننده بيشتر كنند

وي درباره تصميم اوپك راجع به ميزان عرضه نفت توضيح داد: به نظر من در حال حاضر به اندازه كافي نفت در بازار وجود دارد، ولي براي عرضه بيشتر نفت لازم است كشورهاي مصرف كننده سرمايه‌هاي خود را در كشورهاي توليد كننده بيشتر كنند.

حضور شركت‌هاي خارجي در طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي

وزير نفت درباره حضور شركتهاي خارجي در طرح توسعه فاز 12 گفت: بر اساس طرح موجود هر شركت كه بخواهد از ايران ‌ال‌ان‌جي گاز مايع بخرد، لازم است دو برابر آن در بخش بالا دستي سرمايه‌گذاري كند. به اين منظور علاوه بر شركت‌هاي OMV و آلماني، دو شركت هندي، شركت رپسول نيز اعلام آمادگي كرده است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۱ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8704-11495
  • خبرنگار :