برنامهي تركيبي «با طبيعت» به مسايل مربوط به محيط زيست با زباني محاورهاي و با حفظ جنبههاي آكادميك آنها ميپرداخت بگونهيي كه بنا به گفتهي جواد آتش افروز بسياري از دانشگاهها اين لحن انتقال مسايل محيط زيست به مردم را مي پسنديدند. «با طبيعت» برنامهيي بود كه با همكاري مشترك جواد آتش افروز، اسماعيل ميرفخرايي و محمدعلي اينانلو و مازيار ميري درسال 83 روي آنتن شبكهي دو سيما ميرفت.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين برنامه براي آشنايي بيشتر مخاطبان، با طبيعت و حفظ محيط زيست در تابستان پخش ميشد. اين اثر در يك فضاي عمومي مردم را نسبت به وضعيت محيط زيست حساس ميكرد.
****
تهيه كنندهي اين برنامه دربارهي چگونگي شكلگيري برنامهي «با طبيعت» ميگويد: يكي از روزهاي تابستان 73 به دفتر اينانلو رفتم و با او و ميرفخرايي دربارهي موضوعاتي كه در اين فصل به آنها ميتوان در قالب يك برنامهي تلويزيوني پرداخت، مشورت كردم.
وي مي افزايد: به آنها گفتم كه مردم در تابستان از طبيعت نسبت به فصلهاي ديگر از طبيعت استفادهي بيشتري ميكند. بنابراين ميتوانيم اثري را براي آشنايي بيشتر مخاطبان با طبيعت و حفظ محيط زيست بسازيم.اينالو موافقت كرد، ولي ميرفخرايي نپذيرفت؛ ولي من به مير فخرايي گفتم كه اگر نيايد نميتوانيم اين برنامه را بسازيم.
آتش افزوز در ادامه اظهار ميكند: پس از دو هفته،ميرفخرايي در تماسي با من، موافقت خود را اعلام كرد.زماني كه دليل تغيير عقيدهي من را جويا شدم. او گفت در سفري كه به اطراف منطقهي نور داشته، ديده بوده كه برخي با قطع درختان، چگونه به محيط زيست لطمه ميزنند. پس از آن براي آگاهي رساني به مردم از طريق اين برنامه احساس وظيفه كرده است.
اين تهيه كننده ادامه ميدهد: پس از موافقت ارگاني با ساخت اين برنامه، توليد«با طبيعت» را آغاز كرديم و از شهريور ماه سال 73 روي آنتن رفت.
وي با اشاره به يكي از بهترين بخشهاي «با طبيعت» به ايسنا ميگويد: از آتش سوزي در جنگل،گزارشهاي زيادي تهيه كرديم چون معطوف كردن نگاه مردم به حفظ و نگهداري ميراث طبيعي برايمان بسيار مهم بود و در اين كار موفق شديم.
آتش افزوز با اشاره به واكنش مير فخرايي نسبت به آتش سوزي در جنگل اظهارمي كند: او با دلسوزي زيادي در برنامه به اين موضوع ميپراخت گويي چيزي از درون وجودش در حال جدا شدن بود.
***
تهيه كنندهي برنامهي «با طبيعت» با بيان اين كه، مردم از راديو و تلويزيون، ميآموزند، ميگويد: زماني كه از علاقمندان به اجرا، امتحان ميگيريم، آنها حرفهاي سطحي و دم دستي ميزنند، وقتي به دليل استفاده از اين جملات از سوي آنها فكر ميكنم، به اين نتيجه ميرسم كه چنين حرفهايي از تلويزيون و راديونبايد پخش ميشود و مجري بايد كم گويي و گزيدهگويي كند.
آتش افروز متذكر مي شود: گاهي اوقات اين استانداردها در اجراي برنامههاي تركيبي رعايت نميشود در نتيجه مجريان، حرفهاي غير رسانهاي در صدا و سيما ميزنند.
وي دربارهي كيفيت اجراي برنامههاي تركيبي از سال 72 تاكنون معتقد است: گويندههاي شاخص كمي در طي اين مدت مثل يك ستاره خود را نشان دادند ولي عموما برنامههاي مجلهاي قوي كمي و مجريان متناسب اندكي در سيما ديده شده است.
اين تهيه كننده كمبود برنامه سازان عاشق را دليل اين امر برمي شمرد وخاطرنشان مي كند: زماني كه برنامهساز،از اين ويژگي برخوردار باشد، سعي در يادگيري مطالب و بهبود شيوهي كار خود ميكند.چنين افرادي دغدغهي حفظ زبان و ادب فارسي را نيز دارند.اين در حاليست كه برخي از برنامهسازان، اكنون به توليد برنامه به عنوان كاري «اداري» مينگرند.
آتش افروز در پايان «نيمرخ»را به عنوان يكي از برنامههاي تركيبي خوب سيما نام مي برد و مي گويد:با توجه به گروه سني مخاطبان اين برنامه و عمر طولاني پخش آن،«نيمرخ» اثر تلويزيوني مطلوبي بود؛ چرا كه با استفاده از افراد جديد، دايم فكر نو به آن تزريق ميشد، البته برخي از برنامههاي شبكهي چهار سيما هم كيفيت مطلوبي دارند.
انتهاي پيام