معاون وزير نفت: امسال به 4ميليارد دلار بودجه براي واردات بنزين نياز داريم احتمال كاهش تدريجي سهميه‌ خودروهاي دوگانه‌سوز عمومي وجود دارد

پيش‌بيني مي‌شود امسال به طور متوسط روزانه 20 ميليون ليتر بنزين وارد شود كه نياز به 4 ميليارد دلار بودجه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا نعمت زاده - معاون وزير نفت - با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين در حالي است كه بودجه امسال واردات بنزين و گازوئيل كه توسط مجلس تصويب شده 3.3 ميليارد دلار است.

وي با اشاره به پيش‌بيني واردات روزانه 12ميليون ليتر گازوئيل در سال جاري افزود: بودجه مورد نياز به اين منظور بستگي به قيمت گازوئيل دارد، زيرا با توجه به افزايش قيمت نفت، بهاي اين فراورده نيز افزايش پيدا مي‌كند.

او در خصوص بودجه واردات بنزين و گازوئيل در سال جاري خاطرنشان كرد: بايد منتظر بمانيم و ببينيم نسبت به اين موضوع چه طور برنامه‌ريزي مي‌شود. آن چه مجلس تصويب كرده سهميه بنزين يارانه‌اي است؛ يعني اگر قانون جديدي تصويب نشود، بايد كسري فرآورده به قيمت بالاتر به فروش رسد كه ارز وارداتي را جبران كند.

مديرعامل شركت ملي پالايش ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ادامه داد: بنابراين 3.3 ميليارد دلاري كه مجلس تصويب كرده، به اين معنا نيست كه واردات همين قدر باشد، بلكه اين سهم يارانه‌اي است و واردات غير يارانه‌اي آزاد است و به ميزان نياز مي‌توانيم وارد كنيم.

وي با اشاره به صرفه‌جويي 26 درصدي مصرف بنزين از ابتداي سال تاكنون توضيح داد: به صورت معمول سالانه 10 درصد افزايش مصرف بنزين وجود داشته است كه با وجود كاهش 16 درصدي مصرف بنزين از ابتداي امسال تاكنون در مجموع حدود 26 درصد نسبت به وضعيت غير سهميه‌اي كاهش مصرف داشته‌ايم.

نعمت زاده توضيح داد: در 9 ماه پاياني سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد كاهش مصرف بنزين داشته‌ايم، بنابراين با توجه به افزايش سهميه‌ها در سال جاري و اعلام سهميه بنزين آزاد كه تاثير مختصر داشت، حدود 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش مصرف داشته‌ايم كه با توجه به افزايش تعداد خودروها كاهش مطلوبي است.

وي با تاكيد بر اين‌كه نظر دولت محدود كردن مردم و فشار بر آنها نيست، تصريح كرد: اگر برخي از سهميه‌هاي خودروهاي كنوني به طور جزئي تعديل شوند، شرايط مطلوب خواهد بود، زيرا پيش از سهميه‌بندي در سه ماه ابتدايي سال گذشته روزانه حدود 35 ميليون ليتر بنزين وارد مي‌كرديم، در حالي كه پس از سهميه بندي به 15 تا 15.5 ميليون ليتر كاهش پيدا كرد.

به گفته او از ابتداي سهميه‌بندي جمع‌آوري اطلاعات و مطالعه آنها انجام مي‌شود و همچنان ادامه دارد. به نظر مي‌رسد با افزايش جايگاه‌هاي CNG كه در سراسر كشور انجام مي‌شود، احتمال كاهش تدريجي سهميه‌ خودروهاي دوگانه‌سوز عمومي وجود دارد كه همزمان از بنزين و CNG استفاده كنند، ولي در خصوص كاهش سهميه‌ خودروهاي شخصي هنوز تصميمي گرفته نشده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-16566
  • خبرنگار :