• شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-16201

/گشايش همايش بين‌المللي پتروشيمي / وزير نفت: امسال سهم ظرفيت توليد صنايع پتروشيمي ايران در منطقه از 25به 29درصد مي‌رسد

/گشايش همايش بين‌المللي پتروشيمي /
وزير نفت:


امسال سهم ظرفيت توليد صنايع پتروشيمي ايران در منطقه از 25به 29درصد مي‌رسد

با تحقق برنامه‌هاي توليد امسال پيش‌بيني مي‌شود كه سهم ظرفيت توليد صنايع پتروشيمي ايران در منطقه از 25 به 29 درصد افزايش يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجوين ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري - وزير نفت - با بيان اين مطلب افزود: برآوردهاي انجام شده در خصوص باقي‌مانده نياز مالي طر‌ح‌هاي پتروشيمي در برنامه‌هاي توسعه‌اي پنج‌ساله چهارم و پنجم بيش از 30 ميليارد دلار است.

وي افزود: اين منابع مالي مي‌تواند از طريق مشاركت‌هاي مالي و يا از طريق مشاركت مالي همراه با همكاري‌هاي فني از طريق بازارهاي خارجي و داخلي فراهم شود.

او تاكيد كرد: وزارت نفت توسعه‌ ظرفيت قابل فروش صنايع پتروشيمي را تا حد 73 ميليون تن در سال 1394 براي عرضه‌ي محصولاتي به ارزش 30 ميليارد دلار عملي دانسته و خود را جهت ايجاد هرگونه تسهيلات مورد نياز براي تحقق اين برنامه متعهد مي‌كند.

به گفته‌ي او بررسي عملكرد يك سال گذشته صنعت پتروشيمي نشان دهنده افزايش ظرفت توليد به ميزان 9 ميليون تن بوده؛ به طوري كه ظرفيت توليد اين صنعت به 35 ميليون تن رسيده و حدود 31 ميليون تن ظرفيت توليد نيز در دست احداث است و پيش‌بيني مي‌شود كه با راه‌اندازي بخشي از طرح‌هاي در دست اجرا، ظرفيت توليد صنايع پتروشيمي امسال به 47 ميليون تن برسد.

نوذري در هشتمين همايش بين‌المللي پتروشيمي با بيان اين كه توليد محصولات پتروشيمي در سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌اي داشت، به طوري كه با برخورداري از رشدي به ميزان 33 درصد نسبت به سال گذشته به 24 ميليون تن رسيده است، افزود: يكي از تحولات بنيادين در سال گذشته را مي‌توان تغييرات ايجاد شده در نوع محصولات توليدي اين صنعت دانست؛ به طوري كه سال گذشته سهم توليد محصولات پليمري در سبد كل توليد محصولات پتروشيمي افزايش داشته است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در صنعت پتروشيمي و در راستاي اصل 44 طبق برنامه‌هاي هماهنگ شده با مصوبات هيات دولت، هيات عالي واگذاري و سازمان خصوصي‌سازي 22 شركت در ليست واگذاري‌ها قرار گرفتند كه تاكنون سهام شركت ملي صنايع پتروشيمي در سه شركت تابعه به بخش خصوصي واگذار و اقدامات لازم براي واگذاري ساير طرح‌ها در دست انجام است.

وزير نفت ارزش محصولات توليدي صنايع پتروشيمي در سال گذشته را 9 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: صادرات اين محصولات نيز با رشد چشم‌گير نسبت به سال قبل از آن به 9.5 ميليون تن و ارزشي معادل 5.9 ميليارد دلار رسيد. در بازار داخلي نيز 6.4 ميليون تن محصولات پتروشيميايي عرضه شد كه در مجموع فروش محصولات پتروشيمي از نظر مقدار 31 درصد و از نظر ارزش 44 درصد نسبت به سال 1385 افزايش داشته است.

وي با اشاره به چشم‌انداز فعاليت‌ها در صنعت پتروشيمي اظهار كرد: سياست‌هاي كلي وزارت نفت مبني‌بر حمايت از فعاليت‌هاي توسعه‌اي، ساختاري، تاثيرگذار بر بنيه‌ اقتصادي كشور، حمايت از توسعه صادرات غير نفتي، حمايت از صنايع پايين دستي در قالب برنامه‌ كلان چشم‌انداز 20 ساله توسعه كشور طراحي و به اجرا گذاشته شده است.

به گفته نوذري يكي از مزاياي عمده‌ ايران داشتن ذخاير عظيم گازي به ميزان 28 تريليون مترمكعب است. علاوه بر اين موقعيت ژئوپلتيك ايران در منطقه و جهان، بهره‌گيري از توانمندي‌هاي نيروي انساني متخصص، بازارهاي داخلي بزرگ و رو به گسترش و زيرساخت‌هاي ارتباطي قوي، جذابيت‌هاي تجاري و مزيت‌هاي رقابتي مضاعفي را براي گسترش سريع سرمايه‌گذاري در صنايع پتروشيمي به وجود آورده است.

وزير نفت در پايان تاكيد كرد: اين وزارت خانه و شركت‌هاي تابع آن همچنان مصمم است كه تقاضاي سرمايه‌گذاران در صنايع پتروشيمي كشور را از لحاظ خوراك با قيمت‌هاي رقابتي و براي سال‌هاي طولاني تامين كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha