نجابت: 12واحد پتروشيمي جديد در حال آماده شدن براي توليد هستند صنايع پتروشيمي ايران هم اكنون 25 ميليون تن توليد دارند

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي از به توليد رسيدن پتروشيمي كارون خبر داد و گفت: ساير مجتمع‌هاي 12 گانه‌اي كه امسال قرار است بهره‌برداري شوند، در حال آماده شدن براي توليد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نجابت با بيان اين مطلب افزود: علاوه بر پتروشيمي كارون تا اوايل خردادماه دو پتروشيمي ديگر نيز به توليد مي‌رسند كه در واحدهاي پتروشيمي، يكي از مزيت‌هاي عمده ما وجود خوراك عمده فراوان است.

وي درباره مشاركت‌هاي خارجي شركت ملي صنايع پتروشيمي اظهار كرد: از واحد‌هايي كه با شركت‌هاي خارجي به صورت مشترك داريم و از آن واحد‌هايي كه به توليد رسيده مي‌توان به پتروشمي آرياساسول كه با مشاركت يك شركت آفريقايي، پتروشمي مهر و مشاركت تايلند و ژاپن، پتروشيمي لاله و پتروشيمي كارون با هانزاشيمي آلمان اشاره كرد.

او درخصوص سرمايه‌گذاري‌هاي در حال انجام گفت: در ونزوئلا دو پلنت يك ميليون و 650 هزار تني با اندونزي داريم. فعاليت‌هاي مشتركمان نيز با كشورهاي عمان، هند و فيليپين در حال انجام است.

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي خاطرنشان كرد: سال گذشته 12 مجتمع پتروشيمي به توليد رسيد و براي امسال نيز قول 12 واحد ديگر را داديم كه اميدواريم تا پايان سال به توليد برسند.

نجابت درباره تاخير پتروشيمي كارون اظهار كرد: شركاي اين مجتمع هزينه آن را مي‌پردازند، زيرا اين شركت خصوصي است و درباره تاخير آن مي‌توانيد از مديريت و سهام‌داران آن سوال كنيد. ما فقط در اين مجتمع سهام‌ داريم و مديرت آن با ما نيست .

وي در حاشيه هشتمين همايش بين‌المللي پتروشيمي با اشاره به اين‌كه صنايع پتروشيمي هم اكنون 25 ميليون تن توليد دارد، افزود : ظرفيت نصب شده واحد‌هاي پتروشيمي 35 ميليون تن است و براي امسال نيز توليدمان 10 ميليون تن افزايش خواهد يافت و ظرفيت نصب شده واحدها به 47 ميليون تن مي‌رسد . كل فروش نيز به 12.5 ميليون دلار خواهد رسيد .

به گفته وي اگر 12 مجتمع پتروشيمي امسال به توليد برسند، حدود 7 درصد از برنامه جلوتر خواهيم بود.

او درباره فشارهاي سياسي بر ايران و وضعيت سرمايه‌گذاري اظهار كرد: جو سرمايه‌گذاري هم اكنون در صنايع پتروشيمي مناسب است. پتروشيمي آرياساسول هم اكنون با سرمايه 1.3 ميليارد دلار احداث شده و به توليد رسيده و ساير پروژه‌هاي خارجي نيز وضعيت خوبي دارند.

وي درباره روند خصوصي سازي در شركت صنايع ملي پتروشيمي اظهار كرد: نسبت به سازمان‌هاي ديگر از اين ميان ما جلوتر هستنيم و 28 شركت ما خصوصي شده و 3 شركت ديگري كه شامل پتروشيمي فناوران، اميركبير و رازي هستند تا پايان سال گذشته خصوصي شده‌اند. براي امسال نيز حداقل 19 شركت ديگر خصوصي مي‌شوند.

نجابت درباره تغيير مدير عامل پتروشيمي باختر اظهار كرد: ايشان همچنان مدير پتروشيمي باختر هست، ولي قرار شده كه به پتروشيمي آرياساسول برود.

وي در خصوص شخصي جايگزين مدير عامل پتروشيمي باختر اظهار بي اطلاعي كرد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-16489
  • خبرنگار :