قائم مقام وزير نفت: تا پيش از امضاي قرارداد خط لوله صلح امكان اعمال تغييرات وجود دارد تصميم‌گيري درباره همه قراردادها به كارگروه ويژه نفت مربوط نمي‌شود

قائم مقام وزير نفت گفت: پروژه خط لوله صلح هنوز در حد تفاهم است و تنها زماني به قرارداد تبديل مي‌شود كه به امضاي دولت‌هاي سه كشور برسد، بنابراين تا آن زمان امكان اعمال تغييرات در آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي كردان اظهار كرد: كاهش يك ميليون بشكه‌اي صادرات نفت خام ايران صحت ندارد و اين خبر بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد. البته ممكن است كه به دليل شرايط فصلي كه معمولا بهار با تعميرات اساسي پالايشگاه‌ها همراه است، تقاضاي نفت خام در دنيا كاهش يابد، ولي در مجموع ميزان توليد و صادرات نفت خام با توجه به عرضه و تقاضا تامين مي‌شود.

وي افزود: به طور طبيعي هر سال به دلايل بيان شده، تغييرات جزئي در عرضه نفت خام ايجاد مي‌شود، ولي تاكنون چنين تصميمي مبني بر كاهش يك ميليون بشكه‌اي صادرات نفت گرفته نشده است.

او در خصوص تاثير احتمالي اجرايي شدن اين تصميم توضيح داد: هرگونه موضع‌گيري و عرضه نفت در بازار موثر خواهد بود. به طوري كه در اين مثال كشوري مانند آمريكا براي مقابله با افزايش قيمت نفت به كشت سوخت گياهي پرداخته‌ كه طي چند سال به دليل تخصيص زمين‌هاي كشاورزي به سوخت گياهي موجب توليد محصولات غذايي كم و گران شدن اين محصولات در جهان شده است.

گفتني است، امروز در خبرها آمده بود كه ايران از ماه آينده توليد نفت خام خود را احتمالا از 400 هزار بشكه تا يك ميليون بشكه كاهش خواهد داد.

قائم مقام وزارت نفت در حاشيه دهمين همايش وزيران ارشد صنعت نفت با تاكيد بر اين‌كه وظايف و ماموريت‌هاي من توسط وزير نفت مشخص مي‌شود، بر اهميت تصميم‌گيري و سياست‌گذاري‌هاي وزير نفت تاكيد و خاطرنشان كرد: شرح وظايف كاركنان يك موضوع تشكيلاتي است و رابط وزارت نفت و دولت نيز وزير نفت محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به تداوم فعاليت كارگروه ويژه نفت كه شامل نمايندگان وزارت نفت و همچنين وزيران صنايع، ‌اقتصاد و دارايي، امور خارجه و مشاور رئيس جمهور، معاون رئيس جمهور است اشاره و خاطرنشان كرد: اين كارگروه با هدف كمك به صنعت نفت تشكيل شده و دولت بخشي از اختيارات خود را به آن تفويض است؛ اگرچه تصميم‌گيري درباره همه قراردادها به اين كارگروه مربوط نمي‌شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-14283
  • خبرنگار :