/خبركامل/ با حضور وزراي علوم و آموزش وپرورش مراسم معارفه سرپرست جديد دانشگاه پيام‌نور برگزارشد زاهدي: دانشگاه ‌پيام‌نوربايد قطب دانشگاه مجازي جهان اسلام شود

مراسم توديع و معارفه رييس دانشگاه پيام‌نور امروز با حضور وزراي علوم و آموزش و پرورش، جمعي از روساي دانشگاهها، معاونان و مديران وزارت علوم و همچنين اعضاي هيات علمي و دانشجويان در اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم با تجليل از تلاش و خدمات دكتر علي‌احمدي وزير آموزش و پرورش و رييس سابق دانشگاه پيام نور، دكتر سيد محمد حسيني با حفظ سمت قائم مقامي وزير علوم به عنوان سرپرست دانشگاه پيام نور معرفي و منصوب شد.

وزير علوم:

عطش ورود به دانشگاه و سدكنكوربا پيام‌نورشكسته شد

پيام‌نورقطب دانشگاه مجازي جهان اسلام شود

دكتر محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين مراسم با بيان اينكه كيفي سازي بايد در سرلوحه امور دانشگاه پيام‌نور قرار بگيرد گفت: توسعه كمي دانشگاه پيام نور بايد فراموش شود، مگر جايي كه ضرورت داشته باشد كه اين ضرورت نيز بايد با توافق وزارت علوم صورت گيرد.

وي تصريح كرد: دانشگاه پيام‌نور بايد به سمتي سوق يابد كه همه جوانها افتخار كنند كه وارد اين دانشگاه شوند.

وي با اشاره به ارتقاي جايگاه پيام‌نور طي سه سال گذشته، گفت: در اين زمينه جمعيت دانشجويي دانشگاه پيام نور بيش از دو برابر افزايش يافته و همچنين جذب هيات علمي و تعداد واحدها نيز رشد قابل توجهي داشته است كه دليل اين رشد سياست حمايتي دولت، وزارت علوم و رييس دانشگاه از ارتقاي دانشگاه پيام نور بود كه موجب شكسته شدن عطش ورود به دانشگاه و سد كنكور نيز شد.

دكتر زاهدي با اشاره به ديدار دانشجويان شيرازي با مقام معظم رهبري و گلايه يكي از دانشجويان از كمبودهاي دانشگاه پيام‌نور، گفت: اين دانشجو در پايان صحبتش عنوان كرد كه اميدوارم روزي فرا رسد كه همه جوانها افتخار كنند كه دانشجوي دانشگاه پيام نور هستند و در اين زمينه دكتر حسيني سرپرست دانشگاه پيام نور بايد جايگاه اين دانشگاه را به سمتي ببرد كه همه جوانها افتخار كنند كه وارد دانشگاه پيام‌نور مي‌شوند.

وي با بيان اينكه در حكم دكتر حسيني چندين موضوع را براي هدايت دانشگاه پيام نور تعيين شده است، گفت: كيفي سازي بايد سرلوحه امور دانشگاه پيام‌نور قرار گيرد و توسعه كمي بايد فراموش شود، مگر جايي كه ضرورت داشته باشد و اين ضرورت نيز بايد با توافق وزارت علوم صورت گيرد.

وزير علوم با اشاره به بحث شبكه دانشگاه مجازي جهان اسلام، گفت: دانشگاه پيام نور بايد قطب دانشگاه مجازي نه تنها در كشور بلكه در جهان اسلام شود كه اين موضوع كار سنگيني است كه بايد تا دو يا سه سال آينده بسترسازي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري آن صورت گيرد.

وي اضافه كرد: لزومي ندارد كه مباحث دانشگاه پيام‌نور حتما در يك مكان خاص صورت گيرد، بلكه بايد اين شبكه مجازي آنقدر قوي باشد كه هر فرد علاقمند به تحصيل در دانشگاه پيام نور در هر مكاني بتواند به آن دسترسي يابدكه در اين زمينه اگر شبكه مجازي راه‌اندازي شود خيلي از واحدها بلااستفاده مي‌شوند كه در اين زمينه نيز براي استفاده از آن نيز بايد برنامه‌ريزي صورت گيرد .

وي خاطر نشان كرد: همچنين بايد براي تدوين كتب و محتوا براي اين شبكه مجازي در جهان اسلام نيز برنامه‌ريزي صورت گيرد .

وزير علوم در عين حال اظهار كرد: موارد ذكر شده شايد سخت باشد اما تحولات سه سال اخير در دانشگاه پيام نور نشان مي‌دهد كه اين اقدام قابل دسترسي است و در واقع در صورتي كه دانشگاه پيام نور به شبكه مجازي دستيابد مطمئنا مي‌تواند جايگاه خود را نه تنها در داخل بلكه در خارج از مرزها نيز ارتقاء دهد.

دكتر زاهدي همچنين با تاكيد بر اين كه دانشگاه پيام‌نور از نظر هيات علمي بايد داراي استاندارد لازم شود، گفت: استاندارد نسبت دانشجو به هيات علمي در دانشگاه پيام نور رقم يك به 250 است كه در حال حاضر دانشگاه به اين جايگاه دست يافته است، اما بايد به سرعت در جهت تقويت كادر هيات علمي خود برنامه‌ريزي كند و هرم هيات علمي بايد از مرتبه مربيان و فوق ليسانس به استاديار به بالا ارتقاء يابد.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر هرم هيات علمي در دانشگاه پيام نور به نفع مربيان و فوق ليسانسهاست كه در اين زمينه بايد برنامه‌ريزي صورت گيرد تا طي 5 سال آينده هرم هيات علمي به استاديار به بالا ارتقاء يابد.

وزير علوم همچنين در بخش ديگري از سخنان خود يكي از توفيقات دولت نهم را ارتقاي دانشگاه پيام‌نور بيان كرد و گفت: تا قبل از دولت نهم، دانشگاه پيام نور آنگونه كه شايسته بود در اذهان جاي نيفتاده بود، اما در اين دولت در هر جايي از كشور صحبت از دانشگاه پيام نور است و بدون شك كسب اين جايگاه، مرهون تلاشهاي شبانه روزي دكتر علي احمدي بود.

وي با بيان اينكه دكتر علي احمدي در سفرهاي استاني بسيار تلاش مي‌كردند تا سهم بيشتري را از دولت، استان و دستگاههاي مختلف براي اين دانشگاه بگيرند، گفت: روحيه جهادي ايشان باعث شد دانشگاه پيام نور به اين جايگاه برسد و حتي پس از پذيرش مسووليت در آموزش و پرورش نيز از تلاش براي دانشگاه پيام‌نور دست برنداشت و در جلسات اواخر دولت همچنان به دنبال منافع اين دانشگاه بود.

دكتر زاهدي اظهار اميدواري كرد كه دكتر علي احمدي بتواند در وزارت آموزش و پرورش نيز همچون دانشگاه پيام نور يك تحول جدي را صورت دهد و نظام تحول آفريني را در آموزش تبيين و به مرحله اجرا در آورد.

وزير علوم در خاتمه با بيان اينكه دكتر حسيني چهره‌ شناخته شده ملي هستند و به لحاظ سوابق اجرايي و مباحث فرهنگي ــ سياسي از چهره هاي شناخته شده محسوب مي‌شوند ، گفت: نياز بود كه فردي در دانشگاه پيام نور قرار گيرد كه ارتباطات وسيع داشته باشد تا بتواند امكانات مورد نياز را براي اين دانشگاه جذب كند و طي اين مدت تلاش شد فردي را تعيين كنيم تا بتواند با كمك گيري از ساير دستگاهها دانشگاه پيام نور را به اهداف خود برساند.

رييس سابق دانشگاه پيام‌نور:

19 واحد مهارتي براي رشته‌هاي كارشناسي تعيين شده است

تفاوت حقوقي دستياران علمي دانشگاه پيام‌نور با ساير دانشگاهها برطرف شود

وزير آموزش و پرورش و رييس سابق دانشگاه پيام نور نيز با اشاره به رقابتي شدن دانشگاهها در شرايط فعلي، اظهار كرد: امروزه جوانان دغدغه‌ پذيرش در دانشگاه را ندارند، بلكه دغدغه‌ آنان انتخاب رشته و دانشگاه مطلوب است كه يكي از عوامل تحقق اين امر دانشگاه پيام نور است.

دكتر عليرضا علي احمدي با اشاره به وضعيت دانشگاه پيام نور اظهار كرد: تعداد اعضاي هيات علمي دانشگاه در زمان قبول مسووليت 570 نفر بود كه اين تعداد امروز به بيش از 3 هزار و 500 نفر رسيده است، همچنين مجوز جذب دو هزار عضو هيات علمي جديد نيز صادر شده كه متاسفانه به دانشگاه ارسال نشده است.

وي با اشاره به نقطه ضعفي در مورد وضعيت اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور، اظهار كرد: در اين دانشگاه افرادي با عنوان «دستيار علمي» جذب مي‌شوند كه بايد در اكثريت رشته‌ها پرداختي آنان مانند مربيان ساير دانشگاهها باشد، با اين حال نارساييهايي در اين رابطه وجود دارد كه بايد جهت رفع تفاوت حقوقي دستياران علمي دانشگاه پيام نور با ساير دانشگاهها اقدام شود.

وي با اشاره به ايجاد رشته‌هاي گسترده در مقطع كارشناسي دانشگاه، اضافه كرد: در برخي از رشته‌هاي كارشناسي نياز كشور مرتفع شده كه بايد در جهت لغو اين رشته‌ها اقدام شود.

دكتر علي احمدي با بيان اينكه در سال 84 حدود 73 رشته محل در مقطع كارشناسي ارشد داشتيم، تصريح كرد: تعداد اين رشته‌ها در حال حاضر به بيش از 160 رشته محل رسيده است، همچنين در مقطع دكتراي تخصصي نيز سه رشته داير بود كه تعداد اين رشته‌ها در حال حاضر به 35 رشته گرايش افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه رقم واقعي پذيرش كنكور در حال حاضر يك ميليون و 200 هزار نفر مي‌باشد ،‌اظهار كرد: در شرايط فعلي صف كنكور به مقطع كارشناسي ارشد رسيده و تحقق و دستيابي به چشم‌انداز 20 ساله كشور بدون توسعه همه جانبه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاهها ميسر نمي‌شود.

رييس سابق دانشگاه پيام نور با بيان اينكه در رشته‌هاي خاص مقاطع كارداني و كارشناسي هنوز داراي كمبودهاي اساسي هستيم، اظهار كرد: بايد رشته‌هاي جديدي در مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور ايجاد شود و مقطع كارشناسي ناپيوسته نيز گسترش يابد كه در اين رابطه اقداماتي از سوي دانشگاه پيام نور صورت گرفته و تنها نيازمند آزمون خاص كارداني به كارشناسي هستيم.

وي با اشاره به موفقيت اجراي طرح تجميع در دانشگاه پيام نور، اظهار كرد: در اين راستا دوره مهندسي كشاورزي كه در اكثر دانشگاهها حدود 18 رشته مي‌باشد در دانشگاه پيام نور به 7 رشته مهندسي كشاورزي تبديل شد.

وي با اشاره به آماده سازي زيرساختهاي آموزش الكترونيك و فيبرنوري در اين دانشگاه، اظهار كرد: 50 درصد اين طرح محقق شده است، در همين راستا كليه كلاسهاي درسي دانشگاه پيام نور به ويديو پروژكتور تجهيز شده است كه بايد براي بكارگيري آن نظارتهايي صورت بگيرد.

وي با بيان اينكه فضاي فيزيكي دانشگاه پيام‌نور نيز رشد خوبي داشته است، خاطر نشان كرد: ساختمان استان تهران دانشگاه با يك ميليارد تومان تكميل خواهد شد، همچنين زميني مجهز براي سايت واحد تهران در غرب استان تهران خريداري شده است .

دكتر علي احمدي با بيان اين كه براي كليه رشته‌هاي كارشناسي اين دانشگاه 19 واحد مهارتي پيش‌بيني شده است، اظهار كرد: اميدواريم كه اين طرح به زودي اجرايي شود.

رييس سابق دانشگاه پيام نور با اشاره به وجود دانشجوياني مومن و كم توقع در اين دانشگاه، تصريح كرد: مباحثي كه در مورد كمبودهاي دانشگاه پيام نور در ديدار مقام معظم رهبري با دانشجويان مطرح شد ، به اين دليل است كه متاسفانه هنوز نتوانستيم امكانات مناسبي را براي اين مركز مهيا كنيم كه اميدواريم در اين رابطه اقدام شود .

دكتر علي احمدي در خاتمه با بيان اين كه واحدهاي بيش از نيمي از استانها وضعيت مطلوبي دارند، اظهار كرد: دانشجويان دانشگاه پيام نور داراي اعتماد به نفس، اراده و خوداتكايي بالايي هستند و در بازار كار داخل كشور جايگاه مناسبي خواهند داشت.

سرپرست جديد دانشگاه پيام نور خواستار شد:

عضويت دكترعلي احمدي در هيات امناي دانشگاه پيام نور

دكتر سيد محمد حسيني سرپرست دانشگاه پيام‌نور از وزير علوم خواست تا دكتر علي احمدي در صورت موافقت، عضو هيات امناي دانشگاه پيام‌نور شود.

دكتر حسيني با بيان اينكه بايد توجه بيشتري بر ارتقاي كيفي دانشگاه پيام نور صورت گيرد، ايجاد كتابخانه ديجيتالي، توجه بر محتواي كتب‌ درسي و به روز شدن اين كتب، رفع مشكلات موجود جهت رضايت دانشجويان، تامين مسائل رفاهي كارمندان، ارتقاي هرم اعضاي هيات علمي و امكان ادامه تحصيل مربيان، بهره گيري از اختيارات هيات امنا، توزيع مناسب اعتبارات را برخي از اقدامات در جهت كيفي سازي دانشگاه پيام نور بيان كرد.

قائم مقام وزير علوم همچنين با اشاره به تدوين نقشه جامع علمي كشور، اظهار اميدواري كرد: هر چه زودتر اين نقشه ترسيم شود تا جايگاه پيام نور در آن مشخص شود.

سرپرست دانشگاه پيام نور با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در شيراز مبني بر اينكه مشكلات دانشگاه پيام نور بايد حل شود، گفت: اين وظيفه ماست كه مشكلات موجود را رفع كنيم و در اين زمينه بايد از همه مسئولان، دستگاه‌ها و رييس جمهور جهت دستيابي به اهداف بلند مدت دانشگاه كمك گرفت و دانشگاه بايد با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در وزارت علوم و همكاري و تلاش كليه بخشها و نيروهاي خود به پيشبرد اهداف خود دست يابد.

قائم مقام دانشگاه پيام نورخبرداد:

تشكيل شوراي فرهنگي دانشگاه

تلاش براي ايجاد مركزآزمون مستقل

مذاكره با صداوسيما جهت تاسيس شبكه تلويزيوني دانشگاه پيام‌نور

دكتر ابوالحسني قائم مقام دانشگاه پيام نور نيز در اين مراسم، با تقسيم بندي فعاليت دانشگاه از سال 68 تا كنون، اظهار كرد: در دهه اول بيشتر فعاليت‌هاي دانشگاه به گسترش دوره‌هاي كارشناسي و در دهه دوم به گسترش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي اختصاص داشته است.

وي با اشاره به تشكيل 21 كميته براي بررسي نقاط ضعف و قوت برنامه‌هاي دانشگاه، اظهار كرد: در اين راستا سه ماموريت براي دانشگاه پيش بيني شد كه از آنها مي‌توان به «آموزش براي همه»، «آموزش در همه جا» و «گسترش آموزش مجازي» اشاره كرد كه در بخش «آموزش براي همه» تا كنون 160 رشته محل در مقطع كارشناسي ارشد و 35 رشته در مقطع دكترا در اين دانشگاه ايجاد شده است.

به گفته وي، در راستاي تحقق شعار «آموزش در همه جا» نيز به سمت مجازي شدن و پذيرش بومي دانشگاه اقدام شده است.

دكتر ابوالحسني با اشاره به برنامه‌هاي دانشگاه براي گسترش و توسعه، اظهار كرد: مذاكراتي با سازمان صدا و سيما براي كسب مجوز يك شبكه تلويزيوني با عنوان پيام نور صورت گرفته كه اميدواريم اين مسئله هرچه زودتر محقق شود.

وي همچنين تلاش براي ايجاد مركز آزمون مستقل را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت: بازبيني و اصلاح كتب درسي نيز از ديگر اقدامات در جهت ارتقاي كيفيت آموزش بوده است.

قائم مقام دانشگاه پيام نور با بيان اينكه در حال حاضر3 هزار و 500 عضو هيات علمي در دانشگاه پيام نور فعاليت مي‌كنند، اظهار كرد: نسبت عضو هيات علمي به دانشجو در حال حاضر يك به 210 مي‌باشد.

دكتر ابوالحسني افزود: همچنين مصوب شده كه كليه استانها حداقل داراي يك كتابخانه و كتابفروشي مستقل باشند.

وي با اشاره به گسترش شبكه اينترنتي دانشگاه، تصريح كرد در حال حاضر نزديك به 50 واحد دانشگاه پيام نور داراي ديش ماهواره هستند و همچنين جهت تبديل شدن دانشگاه به قطب مجازي جهان اسلام اقدام خواهيم كرد.

دكتر ابوالحسني با بيان اينكه شوراي فرهنگي دانشگاه تشكيل شده است، اظهار كرد: مي‌توانيم اين ادعا را داشته باشيم كه بيش از هفتاد درصد اعضاي هيات علمي جذب شده در اين دانشگاه از افراد متدين علمي هستند.

قائم مقام دانشگاه پيام نور در خاتمه از تدوين رشته‌هاي اقتصاد اسلامي و مديريت اسلامي در اين دانشگاه خبر داد و گفت: تا كنون 80 درصد كار انجام شده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-10460.69630
  • خبرنگار :