مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت: پيوستن هند به خط لوله گاز تركنمستان تهديدي براي خط لوله صلح نيست تنوع سازي لازم تامين نياز روز افزون انرژي در هند

پيوستن هند به خط لوله گاز تركنمستان - افغانستان - پاكستان به هيچ وجه خطر و تهديدي براي خط لوله محسوب نمي‌شود.

حجت الله غنيمي فرد - مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: پاكستان و هند براي تامين نياز روز افزون خود به انرژي در بلند مدت چاره‌اي جز مذاكره با منابع مختلف‌ ندارند.

وي افزود: در اين دو كشور به ويژه هند به دليل رشد جمعيت كشورهايشان كه در حال تداوم است، ضرورت تنوع‌سازي منابع تامين كننده انرژي ديده مي‌شود.

گفتني است كه پاكستان، هند و افغانستان در چارچوب امضاي توافقنامه‌اي براي خريد گاز از تركنمستان نسبت به حضور در پروژه خط لوله TAPI تاكيد كرده‌اند. البته هزينه اجرايي اين پروژه از پيش‌بيني‌هاي اوليه 3.3 ميليارد دلاري به 7.6 ميليارد درصد افزايش پيدا كرده است.

توافقنامه اوليه اصلي كه در دسامبر سال 2002 به امضاي سه كشور تركمنستان، افغانستان و پاكستان رسيده بود، به گونه‌اي در هفته گذشته بازنويسي شد كه هند نيز به اين پروژه كه از سوي آمريكا به عنوان رقيب صادرات گاز ايران مورد حمايت قرارداد، بپيوندد.

در اين زمينه پيش‌تر نصرت‌اله سيفي - مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران - درباره حضور هند در پروژه خط لوله صلح گفته بود كه با توجه به اين‌که تراز انرژي اوليه هند صفر است و به شدت به انرژي نياز دارد، به نظر مي رسد که به اين پروژه ملحق شود. ضمن اين‌که استفاده از انرژي هسته‌يي نيز پروسه‌اي طولاني دارد و آنها نمي‌توانند نياز امروز خود را فراموش کنند.

وي با بيان اين‌که پروژه خط لوله ترکمنستان، افغانستان و پاکستان حتي اگر حمايت مالي شود، بسيار گران‌تر از خط لوله صلح خواهد بود، افزوده بود كه از سوي ديگر تاکنون درصد زيادي از خط لوله هفتم ساخته شده و خط لوله تا 200 کيلومتري مرز کشيده شده است.

لازم به ذكر است، پروژه TAPI كه ظرفيت انتقال سالانه آن 33 ميليارد مترمكعب گاز است، پيش از پيوستن هند قرار بود ميدان گازي دولت‌آباد در تركمنستان را از طريق 1680 كيلومتر خط لوله به پاكستان متصل كند. اين خط لوله در مسير خود از هرات و قندهار خواهد گذشت و به كويته و مولتان در خاك پاكستان خواهد رسيد.

برخي كارشناسان، خط لوله تاپ را رقيبي براي خط لوله صلح مي‌دانند. اين در حالي است كه طي روزهاي اخير بعضي از مقام‌هاي هندي از تمايل دهلي‌نو به اجراي پروژه خط لوله صلح خبر داده‌اند؛ به طوري كه طبق اعلام رسانه‌هاي پاكستاني، اختلافات ميان هند و پاكستان درخصوص پروژه خط لوله صلح برطرف شده و دو كشور توافق كردند كه كار لوله‌گذاري را از سال آينده آغاز كنند تا گاز ايران از سال 2012 به اين‌ كشورها وارد شود.

در مقايسه دو پروژه فوق بايد اذعان داشت كه خط لوله صلح از امنيت بيش‌تري برخوردار است، اجراي آن هزينه كم‌تري دارد و مهم تر از همه، گاز را به قيمتي ارزان‌تر در اختيار پاكستان و هند قرار مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-04388
  • خبرنگار :