قائم مقام وزارت نفت خبر داد: * توافق 12 ميليارد دلاري ايران و عمان براي ميدان گازي کيش * قرارداد بيع متقابل توسعه ميدان ظرف 3 ماه آينده امضا مي‌شود

قائم مقام وزارت نفت از توافق 12 ميليارد دلاري ايران و عمان براي توسعه ميدان گازي کيش خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي کردان شب گذشته پس از ديدار با هيات بلندپايه عماني که در محل وزارت نفت برگزار شد، افزود: کارگروه ويژه‌اي که براي بررسي درخواست همکاري عماني‌ها در بخش گاز تشکيل شده بود با حدود 72 ساعت بررسي و کار فشرده‌اي که انجام داد به نتيجه رسيد و اين بار ديگر تفاهم نامه اوليه امضا نشد، بلکه برنامه کاري امضا کرديم که بر اساس آن ظرف سه‌ماه ميدان گازي کيش را به عماني‌ها واگذار مي کنيم که کار توسعه آن را در سه فاز انجام مي دهند.

وي افزود: فاز يک اين ميدان در خشکي و فازهاي دو و سه در دريا خواهد بود؛ زمان اجراي طرح چهار سال است و حجم اعتبارات مصرفي براي فاز 1 و 2 معادل هفت ميليارد دلار است که با اجرايي شدن فاز سه به 12 ميليارد دلار مي رسد.

قائم مقام وزارت نفت ادامه داد: عماني ها متعهد شده‌اند که در بالادست سرمايه گذاري کنند و تامين منابع مالي به عهده آنها خواهد بود؛ قرارداد پروژه به صورت بيع متقابل خواهد بود و اجراي پروژه با عمان است و ايران به عنوان کارفرما وضعيت پروژه را نظارت و کنترل مي‌کند و پيمانکاران منتخب آنها در صورت پذيرش ما قابل قبول خواهند بود.

وي در تشريح جزييات اين پروژه نيز تصريح کرد: ميدان گازي کيش 48 تريليون فوت مکعب گاز دارد که در فاز اول حدود يک ميليارد فوت مکعب گاز براي مصرف داخلي عمان در اختيار آنها قرار مي دهيم و در فاز دوم نيز دو ميليارد فوت مکعب ديگر اضافه مي‌شود و درکل قرار ما اين است که گاز مورد نياز اين کشور را تامين کنيم و ايران تصميم مي گيرد گازهاي باقي مانده را چه کند.

کردان درباره مدت قرارداد و فرمول قيمتي که توافق بر اساس آن صورت گرفته است، گفت: آنها خواستار قرارداد 25 ساله هستند که در طول سه ماه بايد قرارداد بيع متقابل امضا شود و در اين زمان مدت زمان فروش نيز مشخص خواهد شد. فرمول قيمت پروژه نيز خيلي روشن است، در قرارداد اخيري که براي صادرات گاز به سوييس امضا کرديم فرمول قيمت برمبناي 50 درصد نفت خام و 50 درصد فراورده‌ها به علاوه PZ (قيمت منطقه‌اي) قرار گرفت که PZ بايد مورد توافق طرفين باشد. ما در جلسه با عماني‌ها گروه کاري، جدول زمانبندي و اجراي کار را تعيين کرديم که اين کارگروه ها از روز سه شنبه (امروز) براي تحقق قرارداد کار خود را شروع مي‌کنند.

وي درخصوص اين که مدت زمان تعيين شده سه ماهه براي نهايي کردن قرارداد باي بک پروژه از چه زمان آغاز مي‌شود نيز عنوان کرد: اين سه ماه از زماني که درحضور معاون اول رييس جمهور ايران و معاون سلطنت عمان توافقنامه به امضا رسيد آغاز شده است.

کردان افزود: قبلا درخصوص همکاري گاز با عمان هماهنگي‌هايي صورت گرفته بود و آنها علاقه‌مند هستند که نياز گاز خودشان را از ايران تامين کنند و از آنجا که اولويت ما نيز کشورهاي اسلامي حوزه خليج فارس است و در اين ميان رابطه ايران و عمان نيز بسيار مستحکم است موافقت هاي لازم در اين مورد صورت گرفت.

به گزارش ايسنا، در ديدار قائم مقام وزارت نفت با هيات بلندپايه عماني که با حضور وزيران نفت و صنايع اين کشور برگزار شد، همچنين نصرت الله سيفي ـ مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ـ و زيرکچيان زاده ـ مديرعامل شرکت ملي نفت فلات قاره ـ حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-01338
  • خبرنگار : 71188