وزير صنايع و معادن: * قطعا با عرضه ذوب‌آهن در بورس موافقيم * با گازوييل فعلي نمي‌توانيم خودروي سواري ديزلي داشته باشيم

وزير صنايع و معادن تصريح كرد: گازوييل موجود در كشور براي خودروهاي سواري ديزلي به هيچ وجه مناسب نيست.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر محرابيان در حاشيه سيزدهمين نمايشگاه بين المللي نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي افزود: با سوخت گازوييل فعلي موجود در كشور نمي توانيم خودروي سواري ديزلي داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه گازوييلي كه در كشور توليد مي‌شود، گوگرد بالايي دارد، عنوان كرد: با اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي قصد داريم ميزان گوگرد موجود در گازوييل كشور را به 50 ppm كاهش دهيم كه در اين صورت مي توانيم از سوخت گازوييل براي خودروهاي ديزلي استفاده كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا عرضه بنزين آزاد روي افزايش يا كاهش تيراژ خودروهاي سواري دوگانه سوز تاثير مي گذارد، خاطرنشان كرد: طبيعتا اين موضوع روي نظام بازار تاثير مي‌گذارد و تقاضا براي خودروهاي دوگانه سوز زياد مي شود.

او اضافه كرد: تقريبا بيشتر خودروهاي توليدي در كشور دوگانه سوز هستند، مگر اينكه مشتري تقاضاي ديگري كند. در هر صورت ما طبق نظام عرضه و تقاضا عمل كرده و هر ميزان دوگانه سوز تقاضا شود، عرضه مي‌كنيم.

محرابيان در پاسخ به سوالي درباره علت عرضه‌ نشدن محصولات ذوب‌آهن در بورس كالا و تصميم وزارت صنايع و معادن در اين باره بدون اشاره به جزييات اين موضوع تنها عنوان كرد: نظر وزارت صنايع و معادن درباره عرضه ذوب آهن در بورس مثبت است و همان طور كه مي‌دانيد تاكنون بيش از 95.7 درصد از خصوصي سازي انجام شده در كشور تاكنون توسط وزات صنايع و معادن بوده است و قطعا با عرضه ذوب آهن در بورس نيز موافقيم.

وزير صنايع و معادن همچنين در پاسخ به پرسشي درباره سخنان اخير رييس‌جمهور در رابطه با مافياي سيگار در كشور و جزييات مربوط به آن، جواب اين سوال را به بعد موكول كرد.

توليد توتون و تنباكو، خريد و فروش آن، ساخت سيگار و توزيع آن - از نظر قانون - در انحصار شركت دخانيات قرار دارد.

شركت دخانيات از شركت‌هاي تابعه وزارت صنايع و معادن به شمار مي رود و مديرعامل آن از سوي وزير صنايع و معادن تعيين مي شود.

رييس جمهور پيش از اين در سخنراني خود در قم گفته بود: «دو شبكه‌ موازي با هم و هماهنگ و هدايت شده از سوي يك مركز دست‌اندركار واردات سيگار به داخل هستند؛ يكي به صورت رسمي و قانوني عمل مي‌كند و يكي هم به صورت غير رسمي و قاچاق را در اختيار دارد. دخانيات در اين سال‌ها تلاش كرد دست اين شبكه را قطع كند، اما اگر مي‌خواست عوارض واردات سيگار را آن‌طور كه حق است وضع كند، شبكه واردات قاچاق سيگار فعال مي‌شد و اگر مي‌خواست عوارض را كاهش دهد، شبكه‌ ديگري كه رسما سيگار وارد مي‌كرد سيل سيگارهاي خارجي را به داخل كشور سرازير مي‌كرد.»

وي عنوان كرده بود: «شركت دخانيات براي برهم زدن اين روند اعلام كرد كه امتياز واردات سيگار آزاد است و هر كسي مي‌تواند در چارچوب ضوابط مشخص سيگار وارد كند. فردي كه به ظاهر سالم بود درخواست داد كه در چارچوب ضوابط سيگار وارد كند، اما فرد ديگري كه جزو آن دو شبكه‌اي كه گفتم بود و اتفاقا زياد هم مصاحبه مي‌كند، اين فرد را صدا زده و به او گفته بود كه اگر مي‌خواهي سيگار وارد كني بايد پنج ميليارد به فلاني بدهي والا اجازه‌ واردات به تو نخواهيم داد. رييس دخانيات گفت كه اين فرد از او درخواست كرده كه اجازه‌ واردات سيگار به فرد ديگر را ندهد.»

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8702-00066
  • خبرنگار :