در نكوداشت عطار نيشابوري در افغانستان مطرح شد: ارادت عطار به فردوسي در آثارش قابل مشاهده است
آيين تجليل از روز بزرگداشت شاعر و عارف نامي تاريخ ادب فارسي، شيخ فريدالدين عطار نيشابوري، با حضور شماري از علاقهمندان آثار عطار از سوي رايزني فرهنگي كشورمان در كابل برگزار شد. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، علي غلامي - سرپرست رايزني فرهنگي كشورمان در افغانستان - با ارائهي مقالهاي، از عطار به عنوان قصيدهسرايي بزرگ ياد كرد كه در قصيدههاي خود به پند و عرفان پرداخته است. وي گفت: عطار برخلاف شاعران خراسان، هيچگاه قدم در مداحي نگذاشت و بر آزادي خود و دور بودن از دربار شاهان افتخار كرده است. او در ادامه اضافه كرد: اين شاعر نامي در آثار منظوم و منثور خود با بهرهگيري از كلامي ساده و روان و خالي از هر آرايش، كه با عشق سوزان همراه است، بر موضوع ناپايداري جهان و لزوم بيداري انسانها تأكيد كرده و در اين راه از آيات قراني كمك گرفته است. غلامي اظهار كرد: شيخ راه رسيدن به خدا را خويشتنشناسي و اصلاح نفس و فراموش كردن هواي نفساني و در نهايت، فنا شدن در هستي حق دانسته است. وي افزود: عطار آدمي را به آزاد كردن كامل جوهر الهي در خود دعوت كرده و تنها راه رسيدن به اين هدف متعالي را عشقي ميداند كه عاشق در نهايت ايثار از هستي انتخاب ميكند و به معبود خود ميرسد. سرپرست رايزني فرهنگي كشورمان در افغانستان گفت: تعداد آثار عطار را بعضيها به تعداد سورههاي قرآن، 114 مورد نوشتهاند كه اهل فن با مطالعهي اين آثار، دربارهي انتساب بعضي از آنها به او شك دارند. از جمله آثار عطار به "خسرونامه"، "مختارنامه"، "داستان عشق شيخ صنعان به دختر ترسا"، "جوهرنامه"، "تذكره الاولياء" و "لسان الغيب" ميتوان اشاره كرد. طغيان ساكايي - استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه كابل - نيز گفت: جستوجوي روح حماسي در شعر عطار بسيار جالب توجه است و در كتاب "منطق الطير"، روح و شيوهي حماسي را ميتوان ديد. وي اضافه كرد: در آثار عطار ارادت خاصي كه به فردوسي - شاعر حماسيسراي بزرگ ايران - داشت، قابل مشاهده است. ساكايي يادآور شد: در "الهينامه"ي عطار واژگاني را ميتوان ديد كه ممكن است در ديگر آثار او يافت نشود و برخي اسطورههاي "شاهنامه"ي فردوسي نيز در آثار عطار ديده ميشود. وي "منطق الطير" عطار را اثري فناناپذير دانست و گفت: فردوسي در هفت خوان داستان رستم و اسفنديار، قهرمانان خود را با گذشتن از مصائب به هدف ميرساند و در نزد عطار، گذشتن از اين مقام، گواه اين مسأله است. ساكايي افزود: عطار در "اسرارنامه"، داستان جالب وفات فردوسي را به شعر درآورده و از اين داستان درمييابيم كه در روح عطار، محبت فردوسي نيز وجود دارد. عضو هيأت علمي دانشگاه كابل گفت: در آثار شيخ عطار، شاهنامهاي منسوب به او ديده ميشود، كه مسألهاي قابل توجه براي دستاندركاران ادبيات است. محب بارش - استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه كابل - هم در سخناني گفت: شخصيت عرفاني شيخ عطار را بايد از ديدگاه فرهنگي بررسي كرد. وي يادآور شد: مرگ عطار به هرگونهاي باشد، اين خود حماسه است. اگر مغولي آمد و عطار را نشناخت، امروز با شيوهاي روبهرو هستيم كه هويت فرهنگي ما را تهديد ميكند. بارش افزود: در تاريخ ادب فارسي، سنايي، ابن سينا، فرودسي، حافظ،، سعدي و مولانا از آن يك قوم يا يك سرزمين نيستند؛ بلكه به جهان بشريت تعلق دارند. او در مراسم تجليل از روز نكوداشت عطار، مقالهاي از عبدالحسين زرينكوب دربارهي عطار ارائه كرد. انتهاي پيام