مديرعامل تهيه و توليد موادمعدني: خاك روي با عيار 14درصد باطله نيست ادعاي محقق نشدن باطله‌برداري انگوران تا سال 1389 بي‌اساس است

اگر خاك روي با عيار 14 درصد به عنوان باطله محسوب شود، پس خاك روي معدن سرب و روي مهدي‌آباد به عنوان بزرگ‌ترين معدن سرب و روي خاورميانه با حدود 200 ميليون تن ذخيره و عيار 7 درصد آشغال است!

اردشير سعدمحمدي - مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: از هر كارشناس معدن كه در سطح دنيا درباره باطله بودن يا نبودن خاك روي با عيار 14 درصد سوال كنيد، صحت مطالب عنوان شده از سوي ما تاييد مي‌شود، در غير اين صورت گفته‌هاي مدعيان را مي‌پذيريم.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: طبيعي است كه به هرحال صاحبان كارخانه‌ها به دنبال خاك روي با عيار بالاتر باشند و انگيزه آن‌ها نيز كسب سود بيشتر است، اما نبايد صرفا به اين دليل خاك روي با عيار 14 درصد را باطله بنامند و چنين گفته‌هايي كارشناسي و فني نيست.

سعدمحمدي همچنين عنوان كرد: خاك سولفوره و اكسيده تنها از نظر تكنولوژي فرآوري با يكديگر متفاوت هستند.

گفتني است، پيش از اين هوشنگ احمد‌پور - رييس هيات مديره شركت معدن‌كاران انگوران - در گفت‌وگو با ايسنا با انتقاد از عيار خاك روي تحويلي به كارخانه‌هاي فرآوري روي عنوان كرده بود:‌ در گذشته از عيار 30 درصدي خاك تحويلي به كارخانه‌ها، 75 درصد آن به روي تبديل مي‌شد، در حالي كه در حال حاضر از عيار 14 درصدي تحويلي به كارخانه‌ها، كمتر از 50 درصد آن به روي تبديل مي‌شود.

وي افزوده بود: در حال حاضر خاك باطله را تحويل كارخانه‌ها داده و تبليغات نيز مي‌كنند كه از به هدر رفتن اين خاك جلوگيري كرده‌ايم، در حالي كه اين كار به قيمت از بين رفتن سرمايه كارخانه‌ها، افزايش قيمت و كاهش ميزان توليد انجام مي‌شود.

نمي‌دانم عده‌اي با چه استنادي مي‌گويند باطله‌برداري انگوران تا سال 1389 ممكن نيست

مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني همچنين در پاسخ به اين سوال كه برخي كارشناسان اتمام باطله‌برداري معدن انگوران را تا پايان سال 1389 ناممكن مي‌دانند، توضيح داد: امسال حدود 14 ميليون تن در معدن انگوران باطله‌برداري شد و سال بعد نيز برنامه 16 ميليون تن را براي باطله‌برداري در دستور كار داريم.

وي اضافه كرد: در مجموع بايد حدود 10 ميليون مترمكعب در معدن انگوران باطله‌برداري انجام شود.

سعدمحمدي با بيان اين كه قصد داريم خبرنگاران از نزديك روند باطله‌برداري معدن انگوران را مشاهده كنند، تصريح كرد: نمي‌دانم عده‌اي با چه استنادي در اين باره صحبت مي‌كنند.

گفتني است، پيش از اين رييس هيات مديره شركت معدنكاران انگوران به ايسنا گفته بود: با توجه به اين‌كه در 18 ماه گذشته تنها 10 درصد خاك معدن ريزش‌برداري شده، تاريخ اعلامي براي تصحيح كامل معدن در سال 1389، قطعا محقق نخواهد شد.

وي افزوده بود: در 18 ماه گذشته تنها 10 درصد خاك ريزش كرده معدن انگوران باطله‌برداري شده است، بنابراين در بهترين حالت مي‌توانند تا سال 1392 آن را به طور كامل تصحيح و ريزش‌برداري كنند.

 اطلاعي از لغو مذاكرات با شركت يونيون كاپيتال ندارم

مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني در پاسخ به سوال ديگري درباره آخرين نتيجه مذاكره با شركت يونيون كاپيتال براي احداث كارخانه فرآوري روي و سرمايه‌گذاري در ايران عنوان كرد: درباره لغو مذاكرات با اين شركت اطلاعي ندارم و تاكنون چيزي به ما در اين زمينه اعلام نكرده‌اند و مذاكرات در اين زمينه ادامه دارد. ضمن اين‌كه براساس تفاهم في‌مابين اين توانايي را داريم كه به مدت 15 تا 20 سال خاك روي را در اختيار آن‌ها قرار دهيم.

وي خاطرنشان كرد: اين شركت مطالعات امكان‌سنجي خود را درباره احداث كارخانه انجام داده و نتيجه آن نيز مثبت بوده است و آماده‌ايم هر زمان كه آن‌ها اعلام آمادگي كنند احداث كارخانه عملي شود.

اميدوارم قرارداد معدن طلاي زرشوران تا پايان امسال امضا شود

سعدمحمدي همچنين ابراز اميدواري كرد كه مراسم امضاي قرارداد معدن طلاي زرشوران تا پايان امسال انجام شود.

به گفته وي شركت پارس كاني متعلق به بخش خصوصي برنده مناقصه معدن طلاي زرشوران شده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-10121
  • خبرنگار :