• دوشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-04417
  • خبرنگار : 71186

رييس هيات مديره شركت معدن‌كاران انگوران: ريزش‌برداري انگوران تا سال 1389محقق نخواهد شد تاكنون فقط 10درصد كار انجام شده است

رييس هيات مديره شركت معدن‌كاران انگوران: 
ريزش‌برداري انگوران تا سال 1389محقق نخواهد شد
تاكنون فقط 10درصد كار انجام شده است

با توجه به آن كه در 18 ماه گذشته تنها 10 درصد خاك معدن ريزش‌برداري شده، تاريخ اعلامي براي تصحيح كامل معدن در سال 1389، قطعا محقق نخواهد شد.

هوشنگ احمد‌پور - رييس هيات مديره شركت معدنكاران انگوران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن بيان مطلب فوق افزود: در 18 ماه گذشته تنها 10 درصد خاك ريزش كرده معدن انگوران باطله‌برداري شده است، بنابراين در بهترين حالت مي‌توانند تا سال 1392 آن را به طور كامل تصحيح و ريزش‌برداري كنند.

وي خاطرنشان كرد: در صورت تسريع در روند فعلي باطله‌برداري، تا پنج سال ديگر معدن انگوران به طول كامل تصحيح و ريزش‌برداري خواهد شد.

گفتني است، چندي پيش سعد محمدي - مدير عامل شركت تهيه و توليد مواد معدني - به ايسنا گفته بود كه معدن انگوران تا سال 1389 به طور كامل تصحيح و ريزش‌برداري خواهد شد.

احمدپور در ادامه افزود: دو سال پيش در زمان ريزش معدن طرحي را براي تصحيح و ريزش‌برداري كامل آن در بازه زماني 18 ماهه ارائه كرديم كه مورد پذيرش قرار نگرفت و اين كار را به شركت تهيه وتوليد مواد معدني واگذار كردند.

وي در خصوص علت بازپس‌گيري معدن انگوران در دو سال پيش از بخش خصوصي و سپردن آن به شركت تهيه و توليد مواد معدني گفت: در آن زمان معدن در اجاره بخش خصوصي بوده و در شرايط كه طبق صحبت‌هاي انجام شده با وزير صنايع و معادن وقت قرار بود قرارداد آن را تمديد كنند، ولي كمتر از دو سال پيش و شش ماه قبل از اتمام قرارداد، آن را از بخش خصوصي گرفتند.

او در ادامه افزود: در همان زمان اعلام كردند خاك مورد نياز كارخانه‌ها را تامين خواهند كرد، اما خاكي را كه قبلا به عنوان باطله دور مي‌ريختيم، به عنوان ماده اوليه تحويل كارخانه‌ها دادند.

رييس هيات مديره شركت معدن‌كاران انگوران تصريح كرد: اين خاك به دليل پايين بودن عيار آن موجب از بين رفتن برخي دستگاه‌هاي كارخانه‌ها و به يك سوم رسيدن توليد روي در كشور شده است.

احمدپور خاطرنشان كرد: تمام كارخانه‌هاي روي در سال جاري به دليل نامرغوب بودن خاك روي تحويلي به آنها زيان ده و بسياري از آنها تعطيل شده‌اند و فقط تعدادي از آنها كه در حال فعاليت هستند نيز در سال آينده قادر به توليد نخواهند بود.

وي در پاسخ به اين‌كه مدير عامل شركت تهيه و توليد مواد معدني، عيار 14 درصدي خاك روي تحويلي به كارخانه‌ها را در مقايسه با عيار شش، هفت درصدي خاك مصرفي در چين، مناسب دانسته است، گفت: فناوري كارخانه‌هاي چيني به روزتر و پيشرفته‌تر از كارخانه‌هاي ماست. همچنين در آنجا خاك تحويلي به كارخانه‌ها سولفوره بوده و عيار شش، هفت درصدي آن نيز مناسب است، اما در اين جا خاك اكسيده را تحويل كارخانه‌ها مي‌دهند.

او تصريح كرد: استفاده از خاك‌روي اكسيده، در صورت پايين‌تر بودن عيار آن از 20 درصد، به هيچ وجه توجيه فني و اقتصادي ندارد، در حالي كه از عيار شش، هفت درصدي خاك سولفوره هم مي‌توان استفاده كرد.

وي با بيان اين كه در گذشته از عيار 30 درصدي خاك تحويلي به كارخانه‌ها، 75 درصد آن به روي تبديل مي‌شد، در حالي كه در حال حاضر از عيار 14 درصدي تحويلي به كارخانه‌ها، كمتر از 50 درصد آن به روي تبديل مي‌شود، افزود: اين در حالي است كه در استفاده از عيار 14 درصدي خاك روي اكسيده، هزينه‌هاي توليد به مراتب بيشتر شده و ميزان مصرف اسيد نيز چند برابر افزايش مي‌يابد.

او خاطرنشان كرد: در گذشته از يك تن خاك‌ روي با عيار 30 درصد، 230 كيلو روي استحصال مي‌شد، اما در حال حاضر از يك تن خاك 14 درصدي تحويلي به كارخانه‌ها، تنها 60 تا 70 كيلو روي با هزينه‌هاي به مراتب بالاتر استحصال مي‌شود.

رييس هيات مديره شركت معدن‌كاران انگوران گفت: در حال حاضر خاك باطله را تحويل كارخانه‌ها داده و تبليغات نيز مي‌كنند كه از به هدر رفتن اين خاك جلوگيري كرده‌ايم، در حالي كه اين كار به قيمت از بين رفتن سرمايه كارخانه‌ها، افزايش قيمت و كاهش ميزان توليد انجام مي‌شود.

وي اضافه كرد: همچنين در اين وضعيت به دليل مصرف بيش از حد اسيد و ساير افزودني‌هاي شيميايي، ميزان آلودگي محيط زيست نيز افزايش مي‌يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha