ايتاليا متأثر از تبليغات منفي عليه ايران؛ شركت‌كنندگان ايراني در BIT ميلان: طراحي جذاب غرفه ... جاي خالي نام ايران در بروشورها ... در انتظار ايتاليايي‌ها

درحالي‌كه بازار گردشگري ايتاليا هنوز از جريان 11 سپتامبر و هجمه‌ي تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي عليه ايران متأثر است، ايران با طراحي جذاب غرفه‌اي در بيست‌وهشتمين نمايشگاه گردشگري ميلان شركت و بازديدكنندگان بسياري را جذب كرد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به اعتقاد شركت‌كنندگان در نمايشگاه‌هاي گردشگري بين‌المللي، بازديدكنندگان از غرفه‌ها براي ايران گردشگر نمي‌شوند و جذب توراپراتورها، بيشتر تأثير و اهميت دارد؛ اما آژانس‌هاي گردشگري ايتاليا هم‌چنان از شرايط و تبليغات جهاني متأثرند و براي گسترش همكاري‌ها با ايران ترديد دارند.

اگرچه ايران سال گذشته با توجه به شرايط سياسي و هجمه‌ي تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي با حذف نام خود از فهرست مقاصد سفر توراپراتورهاي ايتاليا مواجه شد و ايتاليا پيش از اين نيز از حادثه‌ي 11 سپتامبر تأثير پذيرفته و روند ورود گردشگران از اين كشور به ايران كند شده بود، اما ايران امسال با به‌كارگيري معماري اصيل و نمادهاي فرهنگي در طراحي غرفه، در قلب معماري جهان حاضر شد. در نتيجه، اين طراحي بر ايتاليايي‌هاي هنردوست تأثيرگذار بود و بازديدكنندگان بسياري را جذب كرد.

رقيه حاتمي‌پور ـ از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري BIT ميلان ـ طراحي غرفه‌ي ايران را بسيار جذاب دانست و به خبرنگار گردشگري ايسنا گفت: ايران امسال در نمايشگاه ميلان با توجه به طراحي مناسب، نمود و حضور خوبي داشت و آژانس‌هاي ايتاليايي‌ براي تعامل مراجعه كردند؛ اما نمايشگاه، مكان معامله نيست بلكه محلي براي معرفي محصول است كه تاكنون اين اتفاق در تمام نمايشگاه‌هاي بين‌المللي رخ داده است.

وي در ادامه اين مسأله را طرح كرد كه چرا با وجود اين اقدامات در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، گردشگران ايران اندك‌اند و در پاسخ به آن، اظهار داشت: جذب گردشگر به شاخص‌هاي ديگري مربوط مي‌شود. براي اروپايي‌ها، امنيت كشورها اهميت بيشتري دارد و شايد امنيت تاريخي براي گردشگران جذاب باشد؛ اما امنيت و آسايش رواني مهم‌تر است.

اين توراپراتور با بيان اين‌كه سفر به ايران در اولويت نخست گردشگران دنيا نيست، افزود: درباره‌ي ايران تبليغات و اخبار منفي منتشر مي‌شوند كه اين موضوع بر جوامع و توراپراتورهاي كشورهاي ديگر تأثير دارد.

او درباره‌ي بي‌اطميناني توراپراتورهاي ايتاليايي براي توسعه‌ي همكاري‌ها با ايران، بيان كرد: آيا تاكنون آژانس‌ها را توانسته‌ايم قانع كنيم؟ با وجود اين‌كه توراپراتورهاي ايراني براي جذب گردشگران و آژانس‌هاي خارجي براي امنيت در ايران ضمانت مي‌دهند، اما آنها اطمينان ندارند.

حاتمي‌پور به تعامل‌هاي خود در اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: يكي از مراجعه‌كنندگان بدون اطلاع از اين‌كه مبتكر راه‌اندازي تورهاي بانوان در ايران هستم، درباره‌ي جذب گردشگران زن ايتاليايي علاقه‌مندي نشان داد و حتا درباره‌ي راه‌اندازي تور مشترك براي كودكان و نوجوانان ايراني در قالب يك گروه جهاني، مذاكراتي شد.

حسن اسان‌لو ـ از ديگر شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري ايتاليا ـ با بيان اين‌كه ايران امسال حضور جذابي در اين نمايشگاه داشت، به مديريت غرفه‌ي ايران اشاره كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: در اين غرفه به بعضي افراد، بيشتر توجه و اولويت داده مي‌شد، درحالي‌كه پيش از حضور، در ايران براي تعيين محل استقرار هر آژانسي قرعه‌كشي شده بود؛ اما در نمايشگاه‌ها، اين محل‌ها جابه‌جا شدند.

اين فعال در بازار ايتاليا ادامه داد: ايران از بازارهاي آلمان، فرانسه و ژاپن بيشترين گردشگران را دارد و ايتاليا پس از 11 سپتامبر هنوز پانگرفته است، درحالي‌كه در گذشته، يكي از بازارهاي گردشگري نخست ايران بود.

وي با بيان اين‌كه حدود دو هزار گردشگر واقعي از ايتاليا در سال به ايران سفر مي‌كنند، افزود: با وجود اين‌كه ايران با ايتاليا روابط سياسي زيادي دارد، اما گردشگران اندكي از اين كشور به ايران سفر مي‌كنند. نام ايران در هيچ‌يك از بروشورهاي مقاصد سفر ايتاليا نيست و اين موضوع نشان‌دهنده‌ي حضور نداشتن ايران در بازار گردشگري اين كشور است.

او با اشاره به بازديدكنندگان بسيار غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري ايتاليا، اظهار كرد: اين بازديدكنندگان كه براي ايران، گردشگر نمي‌شوند، نگاه و جذب توراپراتورهاي بزرگ اين كشور به ايران بيشتر اهميت داد.

محمود كريمي ـ يكي ديگر از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري ميلان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اين نمايشگاه و استقبال از غرفه‌ي ايران را خوب ارزيابي كرد و افزود: گردشگران بسياري از اين بازار مي‌توان جذب كرد. امسال در اين نمايشگاه از سفر به ايران استقبال خوبي شد. با توجه به اين شرايط، بازار گردشگري ايتاليا را به وضعيت بازار آلمان مي‌توان تبديل كرد.

او با تأكيد بر اين‌كه دفاتر خدمات مسافرتي در اين نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بايد تشكيلاتي‌تر شركت‌ كنند، گفت: هم‌زمان با برپايي نمايشگاه گردشگري BIT ميلان، تمام شهر از تبليغات گردشگري ديگر كشورها پوشيده شده بود. ايران اگر مي‌خواهد در اين بازار حضور داشته باشد، بايد در نمايشگاه‌ها و تبليغات ايتاليا قوي شركت كند.

كريمي بيان كرد: اگر ايتاليا بازار هدف گردشگري ايران است، بايد در اين بازار بيشتر هزينه و سرمايه‌گذاري شود و به نمايشگاه آن بيش از اين اهميت دهند. چون ايتاليا با توجه به حدود 20 ميليون گردشگر خروجي در سال، ظرفيت مناسبي براي فعاليت دارد.

محمدابراهيم ابراهيمي ـ از ديگر شركت‌كنندگان در BIT ميلان ـ با اشاره به استقبال بسيار ايتاليايي‌ها از غرفه و سفر به ايران، به خبرنگار ايسنا گفت: فضاي نمايشگاه ميلان و تعداد مراجعه‌كنندگان به غرفه‌ي ايران، اين امر را نشان مي‌داد كه دست كم سال آينده، تعداد گردشگران خوبي را از اين كشور مي‌توان جذب كرد.

وي افزود: ايتاليايي‌ها تنوع سليقه‌يي دارند و در فصل خلوتي سال، معمولا سفر مي‌كنند كه براي ايران خوب است؛ اما وقتي امكانات محدود باشد و نتوان خدمات عرضه كرد، فايده‌اي ندارد.

اين فعال گردشگري معتقد است: اقلام تبليغاتي ارايه‌شده در اين نمايشگاه با توجه به حجم بازديدكنندگان، زياد نبود. علاوه بر اين، تبليغات خيلي كلي بودند و آژانس‌ها با تبليغات جزيي تلاش داشتند، اطلاعات مورد نياز مراجعه‌كنندگان را در اختيار آنها قرار دهند.

ابراهيمي اضافه كرد: مسؤولان ستاد نمايشگاه‌ها بسيار تلاش مي‌كنند؛ اما در بخش‌هاي جزيي، ضعف‌هايي وجود دارند كه بايد رفع شوند.

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز درباره‌ي وضعيت بازار گردشگري ايتاليا به خبرنگار ايسنا گفت: از اين كشور براي سفر به ايران تقاضا وجود دارد؛ اما بازار گردشگري ايتاليا پس از 11 سپتامبر بسيار افت كرد كه به شرايط اقتصادي مردم اين كشور و فعاليت تبليغاتي كم‌رنگ ايران در اين بازار مربوط مي‌شود و احيا شدن ‌آن، زمان بسياري مي‌خواهد.

با توجه به اين‌كه بعضي از تورگردانان، شمار گردشگران ايتاليايي را كه در سال به ايران سفر مي كنند، حدود دو هزار نفر تخمين زده‌اند، اما پورفرج تعداد اين گردشگران را بيش از يك‌هزار نفر ذكر كرد و افزود: اگر انتظار داريم، اين كشور به جايگاه پيشين خود در ميان بازارهاي هدف گردشگري ايران بازگردد و گردشگران بسياري را از ايتاليا جذب كنيم، بايد در اين بازار بيشتر كار شود.

رييس جامعه‌ي تورگردانان اظهار كرد: ايتاليا مانند ‌آلمان نيست و گاهي چند عامل در كنار يكديگر مانند هجمه‌ي تبليغات منفي و ضعف اقتصادي كشورها، كاهش شمار سفرها را به ايران موجب مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، بيست‌وهشتمين نمايشگاه گردشگري ايتاليا (BIT) به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي گردشگري اروپا، امسال با چهار درصد افزايش در تعداد توراپراتورهاي گردشگري دنيا نسبت به سال گذشته، از دوم تا پنجم اسفندماه (21 تا 24 فوريه) در ميلان برپا شد.

ايتاليا با 300 هزار شركت گردشگري و يك ميليون و 200 هزار نفر فعال در اين بخش، از طريق صنعت گردشگري بيش از 87 ميليارد يورو درآمد دارد و بيش از 50 ميليون گردشگر را در سال جذب مي‌كند.

گردشگري يكي از مهم‌ترين منابع اقتصادي ايتاليا به‌شمار مي‌رود كه حدود شش درصد از توليد داخلي كشور را به خود اختصاص داده است. براساس آمارهاي اين كشور، 70 درصد اقتصاد ايتاليا از صنعت گردشگري تأمين مي‌شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8612-09772
  • خبرنگار : 71021