معاون موسسه استاندارد: خودروهاي غيراستاندارد از لحاظ مصرف سوخت را تا پايان هفته اعلام مي‌كنيم خودروهاي بدون برچسب شماره‌گذاري نخواهند شد

نتايج استاندارهاي مربوط به مصرف سوخت خودروها را استخراج كرده‌ايم و تا پايان همين هفته خودروهاي غيراستاندارد را معرفي مي‌كنيم.

نظام‌الدين برزگري - معاون نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: به شركت‌هاي بازرسي اعلام كرده‌ايم كه بر اساس استاندارهاي موجود تست لازم در رابطه با معيار مصرف سوخت مطابق استاندارد 4241 خودرو را انجام دهند و پس از آن و تا پايان هفته خودروهاي غيراستاندارد از لحاظ مصرف سوخت شناسايي و اعلام مي‌شوند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه در حال حاضر چه خودروهايي مصرف سوخت آن‌ها خارج از حد مجاز است و اين‌كه آيا اين خودروها هم‌اكنون در چرخه توليد خودروسازان هستند؟ گفت: در بررسي‌هاي فعلي حداقل 6 خودرو استاندارد لازم را پاس نكرده‌اند كه به زودي اعلام مي‌شوند.

او درباره علت نصب نكردن برچسب سوخت توسط خودروسازان از ابتداي اسفند و وظيفه موسسه استاندارد در اين خصوص توضيح داد: ما اقدامات لازم را براي ابلاغ نصب برچسب سوخت به خودروسازان و وزارت صنايع ومعادن انجام داده‌ايم و اگر خودروسازان از انجام آن سر باز زنند، با آن‌ها برخورد كرده و تا پايان امسال ليست خودروهايي كه اين برچسب را نداشته باشند، به اداره‌ي راهنمايي و رانندگي اعلام مي‌كنيم تا از شماره‌گذاري آن‌ها جلوگيري شود؛ ولي در مرحله اول فقط به دادن اخطار اكتفا مي‌كنيم.

گفتني است، چندي پيش روابط عمومي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت اعلام كرده بود كه براساس ماده 9 تبصره 13 بودجه سال جاري كشور، نصب برچسب سوخت از ابتداي بهمن ماه براي خودروهاي توليدي اجباري شده كه تاكنون اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.

اين شركت همچنين عنوان كرده بود كه پيش‌نويس معيار مصرف سوخت خودروها از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت تهيه و پس از بحث و بررسي در جلسات كميته معيارهاي مصرف انرژي و لحاظ شدن نظر تمامي اعضاي كميته از جمله وزارت صنايع ومعادن و موسسه استاندارد تدوين شد و به تصويب نهايي رسيده است كه اجراي آن بايد از سوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به خودروسازان الزام شود، اما تاكنون اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.

به گزارش ايسنا، براي نصب برچسب سوخت هفت معيار از A تا G لحاظ شده كه معيار مورد توافق كارگروه مشترك در گروه G قرار دارد و به گفته مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، هيچ خودرو داخلي نتوانسته در گروه A قرار گيرد.

در تعيين معيار مصرف سوخت 11 كلاس براي حجم مصرف موتور خودروها از كمتر از هزار سي‌ سي تا 3 هزار سي سي در نظر گرفته شده كه به عنوان مثال خودروهايي كه داراي حجم موتور بين هزار و 400 تا هزار و 500 سي سي هستند، بايد مصرفي معادل 6.8 ليتر در 100 كيلومتر داشته باشند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-05703
  • خبرنگار :