*پروژه خودرو ارزان‌قيمت در ايران جاني دوباره گرفت* گشايش اعتبار اسنادي و رابطه آن با حضور چيني‌ها در ايران

پس از چراغ‌سبزهايي كه اخيرا از طرف چين نشان داده شده، به نظر مي‌رسد برخي از مشكلات به‌وجود آمده در همكاري‌هاي مشترك بين ايران و چين برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق برنامه قرار بود كارخانه مشترك ايران‌خودرو چري براي ساخت خودروهاي ارزان‌قيمت طي دهه فجر در بابل كلنگ‌زني شود، ولي اين كار به يك‌باره با مخالفت وزير صنايع ومعادن و عده‌اي ديگر روبه‌رو شد و در نهايت قرار بر آن شد كه در اين محل خودرو ملي توليد شود.

پيش‌تر، همزمان با شدت يافتن عدم همكاري بانك‌هاي چيني با بانك‌هاي ايراني، واكنش‌هاي مختلفي از سوي برخي از مديران صنعتي و مسوولان كشورمان ديده شد؛ به طوري كه منطقي - مديرعامل ايران خودرو - در گفت‌وگو با ايسنا عدم گشايش اعتبار براي برخي از بانك‌هاي ايراني از سوي چين را در روند قرارداد چري موثر دانسته و اظهار كرد كه ما انتظار رفتار دوستانه‌تري از چيني‌ها داشتيم: " زماني كه مي‌خواهيد بخشي از بازار خود را به كشوري بدهيد، انتظار رفتار دوستانه‌تري را از طرف مقابل داريد و وقتي آن‌ها دست به چنين اقداماتي مي‌زنند، براي ما علامت سوال به وجود مي‌آيد."

بسياري از صنعتگران نيز از اين كه به راحتي بازار خود را در اختيار چين قرار داده‌ايم ابراز شكايت كرده و معتقد بودند كه چرا بايد در اين شرايط زمينه حضور راحت آنها در كشور فراهم شود؟

به گفته آنان، اين در حالي است كه براي واردات، كشوري مثل چين از باز كردن اعتبارات اسنادي مدت‌دار خودداري مي‌كند و فقط اعتباراتي را كه به صورت نقدي باشند، قبول مي‌كند.

اين بحث در مورد صنعت قطعه‌سازي نيز به چشم مي‌خورد؛ چرا كه رييس هيات مديره انجمن قطعه‌سازان در اين باره و به خصوص در زمينه كاهش تعرفه خودرو معتقد است كه چرا بايد با كاهش تعرفه خودرو بازار داغ واردات را در اختيار خارجي‌ها و به‌ويژه چيني‌ها قرار مي‌دهيم؟ و زماني كه خود به آنها نيازمند هستيم، آنها از گشايش اعتبارات اسنادي خودداري مي‌كنند.

اما اين طور كه از سخنان مسوولان اقتصادي و صنعتي كشور بر مي‌آيد، گويا مشكلات فوق كم‌رنگ‌ شده است؛ به طوري كه محرابيان كه با ورود ساده خودروسازان خارجي و به‌ويژه چري مخالف بود، دو روز پيش اعلام كرده كه ما از ملغي كردن قرارداد صحبت نكرديم: "ما از كارخانه خودروسازي‌سازي بابل صحبت كرديم و در بابل چنين طرحي دنبال نمي‌شود."

سخنان وزير در حالي بيان مي‌شود كه چندي پيش و در مراسم كلنگ‌زني احداث كارخانه ايران خودرو خزر در شهرستان بابل، وي گفته بود كه تا زماني كه در وزارت صنايع و معادن باشم، به هيچ وجه كلنگ كارخانه توليد خودروي غير ايراني را به زمين نمي‌زنم.

البته با توجه به اظهارات مظاهري - رييس كل بانك مركزي - مي‌توان به حلقه مفقوده اين زنجيره دست يافت: "با توجه به بدسليقگي تعدادي از بانک‌هاي چيني، با انجام مذاکره با آن‌ها، مشکل گشايش اعتبارات اسنادي توسط بانک‌هاي چيني برطرف شده است."

اكنون بايد منتظر ماند و ديد كه آيا سرانجام اين همكاري مشترك عملي خواهد شد و يا اين كه تحت تاثير شرايط بيروني ديگر قرار خواهد گرفت؟

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-03917
  • خبرنگار :