مديرعامل تهيه وتوليد موادمعدني درگفت‌وگوباايسنا: معدن انگوران تاسال 1389به طوركامل تصحيح مي‌شود 500هزار تن خاك پرعيار درسال آينده به كارخانه‌ها تحويل مي‌دهيم

طبق برنامه، سال آينده 16 ميليون تن خاك، باطله‌برداري خواهد شد و معدن انگوران تا اواسط سال 89 به طور كامل تصحيح خواهد شد.

اردشير سعد محمدي - مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاي دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان مطلب فوق افزود: تا پايان امسال نزديك به 14 ميليون تن خاك معدن باطله‌برداري خواهد شد، در حالي كه اين ميزان در سال گذشته هشت ميليون و 200 هزار تن و در سال 84، شش ميليون و 200 هزار تن بود.

او تصريح كرد: تاكنون 960 هزار تن خاك روي به كارخانه‌ها ارسال شده كه تا پايان امسال به بيش از يك ميليون تن خواهد رسيد، در حالي كه در سال گذشته 700 هزار تن خاك روي به كارخانه‌ها ارسال شده بود.

وي ادامه داد:‌ براي تصحيح كامل معدن انگوران، برنامه سه ساله داشتيم، اما اين كار همزمان با توليد انجام مي‌شود. سال آينده تناژ خاك پرعيار و متوسط عيار را افزايش داده و بيش از 500 هزار تن خاك پرعيار و متوسط عيار به كارخانه‌ها تحويل مي‌دهيم.

به گفته او براي افزايش سرعت استخراج، 2400 متر تونل در طول يك سال و نيم گذشته براي دسترسي به بخش پرعيار سولفوره معدن حفر شده و سال آينده، قسمتي از سولفور روي كه عيار بسيار بالايي دارد را استخراج خواهيم كرد.

پيش‌تر حضرتي - عضو انجمن صنايع سرب و روي ايران - با اشاره به ريزش معدن انگوران به ايسنا عنوان كرده بود كه در شرايطي كه معدن انگوران در زنجان پيش از 40 سال از سوي بخش خصوصي استخراج مي‌شد و با مشكلي مواجه نبود، متاسفانه در كمتر از شش ماهي كه در اختيار اين شركت قرار گرفت، ريزش كرد و پس از 18 ماه هنوز به حالت اوليه بازگردانده نشده و اجازه بازديد به هيچ گروه كارشناسي هم داده نمي‌شود.

سعد محمدي در اين باره گفت: وي ادامه داد: در دو سال اخير كه مديريت معدن انگوران به شركت تهيه و توليد مواد معدني واگذار شده، ميزان باطله‌برداري بيش از 2.5 برابر افزايش يافته كه اين امر موجب تضمين آينده كاري كارخانه‌ها خواهد شد.وي افزود: بهترين كارشناسان دنيا از كشورهاي كانادا، فرانسه، آلمان و انگليس به ايران آمده و به همراه مشاوران داخلي،‌ كار طراحي ريزش معدن براي تصحيح معدن را انجام داده‌اند. در حال حاضر با عمليات تصحيحي انجام شده، اتصال شرق و غرب معدن انگوران دوباره برقرار شده و خاك‌هاي ريزش كرده دراين منطقه به طور كامل پاكسازي شده است.

مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني در خصوص وضعيت مالكيت اين معدن گفت: پروانه معدن انگوران از ابتدا به نام دولت صادر شده و ما نيز مجري تصميمات هستيم و هر زمان كه دستور واگذاري به ما ابلاغ شود، موظف به اجراي آن هستيم. طبق ماده 12 قانون معادن مصوب سال 77 مجلس شوراي اسلامي، در خصوص واگذاري و تعيين بهره‌بردار معادن بزرگ كشور، هيات دولت تصميم‌گيري مي‌كند.

اين فعال صنعتي خاطرنشان كرد: با توجه به دستور مقام معظم رهبري و دولت در راستاي اجراي اصل 44قانون اساسي، در حال بررسي شرايط براي خصوصي‌سازي معادن هستيم كه در اين راستا، در سال جاري اسناد مناقصه شش معدن در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار منتشر شده و در مرحله واگذاري قرار دارند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-03373
  • خبرنگار : 71186