تهران نخستين نمايشگاه خالق "سقوط فرشتگان" را مي‌بيند همه‌ي خاطره‌هاي آيدين آغداشلو با دوستانش منتشر مي‌شوند

مجموعه‌ي نقاشي‌هاي بزرگ آيدين آغداشلو منتشر و براي نخستين‌بار در تهران نمايش داده مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بخش‌ هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آغداشلو در اين مجموعه، چهار نقاشي بزرگ حدود دو متري و دوتكه‌اي‌اش را منتشر خواهد كرد.

او نخستين دوتايي‌هايش را هم را اواخر بهار 87 در تهران به‌نمايش عمومي مي‌گذارد.

وي كه هميشه نقاشي‌هايش را بدون نمايش فروخته است، اين‌بار مي‌خواهد، بعد از 34 سال آثارش را قبل از فروش، نمايش داده نمايشگاه دوتايي‌ها را برپا كند.

به اذعان خودش، تا حد زيادي رد نقاشي‌هايش را نگه نمي‌دارد؛ حتا عكسي از آن‌ها نمي‌گيرد؛ نقاشي‌اش كه تمام ‌شد، علاقه خود را به آن از دست مي‌دهد.

او گفته است: در حين نقاشي بسيار خوش مي‌گذرد؛ اما وقتي تمام مي‌شود 24 ساعت آن را در معرض ديد مي‌گذارم، نگاه مي‌كنم و سپس قطع علاقه مي‌كنم.

اين هنرمند نقاش و منتقد هنري به خبرنگار ايسنا گفت كه كتاب مفصلش درباره‌ي هنرمنداني كه مي‌شناسد و با آن‌ها خاطره داشته است، در آستانه‌ي انتشار است و هفتمين جلد كتاب مجموعه مقاله‌ها هم كه در حجم صفحه‌هاي آن به 950 صفحه رسيده، به مرحله چاپ رسيده است.

آغداشلو تاكيد كرد، در سال جديد، كارهاي فرعي زندگي‌اش را كه به تعبير خود، نوشتن و تدريس هم در آن قالب قرار مي‌گيرند، كم‌تر ‌كرده و بيشتر به خلق هنر نقاشي بپردازد.

او از سال 1354 تنها در دو نمايشگاه گروهي با حداكثر سه تابلو شركت كرده است. او تا به حال در هيچ دوسالانه‌اي هم شركت نكرده است. يكي در سال 1354 و ديگري حوالي سال‌هاي 77-76 در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران كه همزمان با برپايي دوسالانه‌ي گرافيك، مجموعه‌اي از روي جلدهايش به نمايش گذاشته شد. از آن پس قهر كرد و ديگر نمايشگاهي در ايران برگزار نكرد.

اين نقاش و تذهيب‌كار چيره‌دست حالا سال‌هاست كه گمان مي‌كند كه نبايد بر حرفش - كه گفته بود ديگر در ايران نمايشگاه برگزار نمي‌كند - پافشاري كند.

موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران بيش از پنج‌سال است كه مي‌خواهد نمايشگاه جامعي از اين هنرمند معاصر را ميزباني كند، اما، هر بار به‌دليلي اين برنامه منتفي شده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8612-02277
  • خبرنگار :