/انتقادتوليدكنندگان سرب و روي ازافزايش قيمت خاك ومقرون‌به‌صرفه نبودن توليد / پلسخ مديرعامل تهيه وتوليدموادمعدني: قيمت خاك را20درصد كم واقساطي كرده‌ايم

"واحدهاي توليد بخش سرب و روي كشور با مشكل تامين مواد اوليه، افزايش قيمت گوگرد و هزينه توليد مواجه شده‌اند."

اين بخشي از سخنان ابراهيم جميلي - عضو انجمن صنايع سرب و روي ايران - است كه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مطرح كرده است.

وي وضعيت فعلي صنايع سرب و روي را نامطلوب ارزيابي كرده و ادعا ‌كرد كه "در شرايط فعلي اين صنعت وابستگي شديدي به شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران دارد كه متاسفانه اين شركت تاكنون نتوانسته است تعهدات خود را درباره تامين مواد اوليه صنايع عملي كند و اين امر موجب شده است كه كشورمان پس از شش سال صادرات شمش روي به واردات آن روي آورد؛ در حالي كه توانمندي معدني ما بسيار بالاست و معادن اصلي سرب و روي در اختيار اين شركت قرار دارد."

او خواستار بررسي زيان توليدكنندگان از بابت تحويل نشدن به موقع مواد اوليه شده و مي‌افزايد: علاوه بر اين نارسايي، تحويل مواد اوليه كه ناخالصي‌هاي فراوان دارند باعث كاهش توليد شده است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.

عضو انجمن صنايع سرب و روي ايران تصريح كرد: صنايع وابسته به مواد اوليه معدني با معضلات به وجود آمده دچار مشكل شده‌اند و در همين راستا نيز معدن مهدي‌آباد با 200ميليون تن ذخيره سالهاست در انتظار حل اختلاف با يك شركت استراليايي است. حال سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه توليدكنندگان ايراني تا چه زماني بايد در انتظار رفع اين مشكل بمانند، درحالي كه ده‌ها تقاضا براي سرمايه‌گذاري در اين معدن از سوي بخش خصوصي به اين شركت ارائه شده و بي‌جواب مانده است.

جميلي با بيان اين‌كه اكثر معادن در اختيار شركت تهيه و توليد مواد معدني است، افزود: متاسفانه مدير اين شركت خود را در مقابل نياز صنايع وابسته به مواد اوليه پاسخگو نمي‌داند و هر محصولي را كه بخواهد صادر و به هر قيمتي كه بخواهد عرضه مي‌كند.

به گفته وي مكاتبات با اين شركت دولتي براي حل مشكل مواد اوليه بي‌جواب مانده و برنامه تحويل ماده معدني اين شركت در سال آينده مشخص نيست و همين امر موجب به هم خوردن برنامه‌ريزي توليدكنندگان براي صادرات خواهد شد.

او همچنين با اشاره به افزايش قيمت گوگرد از سوي شركت ملي صنايع پتروشيمي عنوان كرد كه اين افزايش تاثير نامطلوبي بر توليد كارخانه‌ها داشته است و باوجود اين‌كه عواقب گراني گوگرد بر روي صنعت سرب و روي بارها به مسوولان وزارت نفت و شركت پتروشيمي اعلام شده، اما تاكنون هيچ تصميمي به واحدهاي توليدي اعلام نشده است.

وي با اشاره به فعاليت 50 كارخانه توليدي و اشتغال بيش از 30 هزار نفر به شكل مستقيم و غير مستقيم در اين صنعت، يكي ديگر از مشكلات آن را افزايش قيمت حمل ونقل عنوان كرد.

عضو هيات مديره انجمن سرب وروي ايران تصريح كرد: براي جلوگيري از بيكاري و ادامه روند صادراتي بايد مشكلات توليدكنندگان و صادركنندگان اين بخش به صورت دقيق مورد بررسي كارشناسي وزارت صنايع و معادن قرار گيرد؛ چرا كه اين صنعت به تنهايي قادر به صادرات بيش از 600 ميليون دلار بود كه عملا حدود يك سوم آن محقق شد.

خاك باطله به عنوان ماده معدني

در همين رابطه مديرعامل مجتمع ذوب و احياي روي قشم نيز با بيان اين كه يك كارخانه‌ توليد روي از يك ماه پيش به طور كامل تعطيل شده و يك كارخانه نيز تنها با 25 درصد ظرفيت فعاليت مي‌كند، به ايسنا افزود: با توجه به افزايش قيمت خاك معدني، اسيد سولفوريك و ديگر نهاده‌هايي كه از سيستم دولتي دريافت مي‌شود و همچنين كاهش قيمت جهاني روي، توليدكنندگان به هيچ وجه قادر به ادامه فعالت نيستند.

مهدي حضرتي تصريح كرد: بيشتر كارخانه‌هاي كوچك توليد روي ورشكست شده و كارخانه‌هاي بزرگ نيز برخي تعطيل و بقيه با ضرر و زيان فعاليت مي‌كنند.

مديرعامل شركت توليد روي بندرعباس مدعي شد: در حال حاضر خاك‌هاي باطله‌اي كه در 40 سال گذشته كنار معدن انگوران جمع شده به عنوان ماده معدني و با قيمت گزاف به كارخانه‌ها فروخته مي‌شود. اين در حالي است كه عيار خاك‌هاي باطله‌اي كه در 40 سال گذشته در كنار معدن انگوران جمع شده، بسيار پايين بوده و توليد با آن‌ها به هيچ وجه براي كارخانه‌ها مقرون به صرفه نيست.

وي با بيان اين كه انگوران به عنوان تنها معدن اصلي خاك روي كشور هنوز فعال نشده و با اين روال تا پنج سال ديگر هم فعال نخواهد شد، خاطرنشان كرد: وضعيت صنعت توليد روي در كشور بحراني است و در صورت ادامه وضعيت فعلي، سال آينده به زحمت مي‌توان نياز داخلي را تامين كرد.

زيان‌ده بودن توليد روي

مديرعامل شركت فرآوري مواد معدني ايران نيز عقيده دارد كه به دليل افزايش قيمت مواد اوليه، توليد روي زيان‌ده شده و با اين شرايط هيچ واحدي در سال آينده قادر به توليد اين محصول نخواهد بود: "در حال حاضر توليدكنندگان به دليل آن كه قيمت تمام شده روي 1.5 برابر قيمت فروش آن است، فقط تا پايان سال به فعاليت خود ادامه خواهند داد و برخي نيز فعاليت خود را متوقف كرده‌اند."

حسين نريمان نژاد افزود: سال گذشته سهم قيمت اسيد در قيمت تمام شده هر كيلو شمش روي 35 تومان بود كه امسال به 1400 تومان رسيده و قيمت خاك نيز نسبت به سال گذشته هفت برابر افزايش داشته است.

وي با بيان اين كه ما حداقل انتظار داشتيم افزايش قيمت خاك و اسيد معقول باشد، نه‌ آن كه ناگهان قيمت را حدود 100 برابر افزايش دهند، تاكيد كرد: با ادامه وضعيت فعلي و ضرردهي توليد، سال آينده هيچ واحدي قادر به توليد روي نخواهد بود و مانند 10 سال قبل مجبور به واردات اين محصول خواهيم شد.

او افزود: قيمت داخلي روي متاثر از قيمت جهاني آن بوده و يكسان است، بنابراين توليدكنندگان داخلي نمي‌توانند براي جبران ضرر و زيان خود، قيمت را افزايش دهند. البته اين مطلب را به مسوولان منتقل كرده‌ايم و اميدواريم در افزايش نامعقول قيمت خاك و اسيد تجديد نظر كنند.

 اظهارات مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني

اردشير سعدمحمدي در پاسخ به انتقادات به‌وجود آمده به ايسنا گفت: مدل تعيين قيمت خاك روي وابسته به قيمت جهاني شمش بوده و با كاهش نرخ LME جهاني، قيمت فروش خاك تحويلي به كارخانه‌ها نيز كاهش مي‌يابد.

وي در پاسخ به گلايه برخي كارخانه‌ها مبني بر بالا بودن قيمت خاك روي اضافه كرد: از ابتداي شهريور، خاك را 20 درصد كمتر از فرمول تعيين قيمت، به كارخانه‌ها فروخته‌ايم و هم‌چنين براي كمك به آن‌ها، در صورت درخواست، خاك به صورت اقساطي به آن‌ها تحويل مي‌شود.

او خاطرنشان كرد: در نشستي كه در چهارم اسفند با كارخانه‌هاي سرب و روي داشتيم، سهميه كارخانه‌ها در سال آينده اعم از خاك پر‌عيار، متوسط عيار و مخلوط كم عيار به آن‌ها اعلام شد. بر اساس ظرفيت كارخانه‌ها، ميزان سهميه تخصيصي به هر كارخانه در سال 87 مشخص شده كه با دريافت نظرات آن ها و بررسي آن، تا هفته آينده چگونگي تخصيص يك ميليون و 200 هزار تن خاك روي در سال آينده نهايي خواهد شد.

مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني افزود: همچنين جهت اطمينان كارخانه‌ها در خصوص تامين خاك مصرفي‌شان، برنامه و ميزان توليد خاك در پنج سال آينده به آن‌ها اعلام خواهد شد تا بتوانند براي آينده برنامه‌ريزي كنند.

سعدمحمدي در پاسخ به اعتراض برخي كارخانه‌ها مبني بر پايين بودن عيار خاك روي مصرفي گفت: در مقايسه با عيار 30 درصدي خاك انگوران، عيار 14 درصدي آن را كارخانه‌ها باطله مي‌پندارند، در حالي كه اين طور نيست. عيار 14 درصد در مقايسه با كشورهاي ديگر مناسب بوده و حتي در كشور چين، از عيار شش تا هفت درصد استفاده مي‌كنند، بنابراين حيف است كه اين خاك را باطله محسوب كرده و دور بريزيم.

وي تصريح كرد: ‌درست است كه با پايين آمدن عيار خاك، ميزان سودآوري كارخانه‌هاي روي نيز كاهش مي‌يابد، اما ما اجازه نداريم به اين دليل خاك 14 درصد را باطله محسوب كرده و دور بريزيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-00021
  • خبرنگار :