دكتر منصوري با تاكيد بر ضرورت آشنايي با مفهوم نوين علم به عنوان يكي از الزامات توسعه علمي كشور تاكيد كرد: فعالان عرصه ترويج علم بايد با آگاهي از مفهوم نوين علم از ترويج مفهوم گذشته آن اجتناب كنند.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر رضا منصوري، استاد دانشگاه صنعتي شريف و نظريهپرداز توسعه علم كه در مراسم دهمين دوره جايزه ترويج علم ايران سخن ميگفت با اشاره به ضرورت تبيين ارتباط توسعه، مدرنيته و ترويج علم گفت: توسعه از علوم اقتصادي و مدرنيته از علوم اجتماعي هر دو به هم وابستهاند و هر كشور توسعه يافتهاي، مدرن بوده و كشورهاي سنتي و به دور از مدرنيت، توسعه نيافتهاند و بايد با تعيين شرايط ويژه هر كشور در اين دو مقوله، به ترويج علم (به مفهوم جديد آن) با اسباب و لوازم موجود در آن جامعه پرداخت.
وي افزود: متاسفانه دانشگاههيان ما با مفهوم جديد علم - آنگونه كه در دنيا مطرح است - آشنا نيستند و هنوز لغتي معادل «Scientist» در فارسي وجود ندارد، زيرا واژه «عالم» تنها به كسي كه در مدارس علوم ديني تحصيل كرده قابل اطلاق است.
دكتر منصوري با اشاره به عدم افزايش بودجه پژوهشي كشور در طول چهار برنامه توسعه كشور گفت: در طول اجراي چهار برنامه پنجساله توسعه، سهم اعتبارات پژوهشي به نيم درصد توليد نا خالص ملي نيز نرسيده و اين نه دليل مخالفت با رشد تحقيقات بلكه به دليل آن است كه هنوز متوجه مفهوم علم و اهميت ان نبوده و لذا اختصاص اعتبار به آن را هدررفتن بودجه ميدانيم.
عضو فرهنگستان علوم كشورهاي در حال توسعه خاطرنشان كرد: علم همان دانش نيست زيرا دانش مجموعه دانستههايي را كه خود بخشي از دانش بشري است در برميگيرد و محصول علم است و ما در دانشگاههاي كشور با مطالعه كتب - كه خود بخشي از محصول علم هستند - مقداري دانش را گسترش ميدهيم اما علم يك پديده بسيار پيچيده اجتماعي است و در ترويج علم نبايد مفهوم گذشته علم را ترويج كنيم.
انتهاي پيام