*پروژه خودرو ارزان‌قيمت چيني با شكست روبه‌رو شد* وزير صنايع ومعادن: كلنلگ كارخانه توليد خودرو غير ايراني را به زمين نمي‌زنم

وزير صنايع و معادن تصريح كرد: خودرويي كه ايران خودرو در شمال كشور توليد خواهد كرد، به نفع مردم منطقه خواهد بود، نه به نفع عده‌اي خاص و يا كارگران چيني.

به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر محرابيان در مراسم كلنگ‌زني احداث كارخانه ايران خودرو خزر در شهرستان بابل با بيان اين مطلب افزود: تا زماني كه در وزارت صنايع و معادن باشم، به هيچ وجه كلنلگ كارخانه توليد خودروي غير ايراني را به زمين نمي‌زنم. ضمن اينكه ما مسوول تامين منافع ايران هستيم، نه چيني‌ها.

وي تاكيد كرد:‌ ايران خودرو در اين منطقه خودرو 100 درصد ايراني توليد خواهد كرد كه باعث افتخار ملي خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به اين‌كه بايد در كنار مجموعه خودروسازي، شهرك‌هاي قطعه‌سازي نيز ساخته شوند، افزود: طولاني شدن اجراي طرح‌هاي صنعتي در كشور يكي از معضلات فعلي است كه اميدواريم اين طرح به موقع اجرا شود.

محرابيان در ادامه با مقايسه صنعت خودروسازي ايران پيش از انقلاب و بعد از انقلاب توضيح داد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران خودرو بزرگترين كارخانه كشور محسوب مي‌شد كه قطعات بسته‌بندي شده را از انگليس وارد مي‌كرد و تعدادي كارگر فقط آنها را پيچ و مهره مي‌كردند و صنعتي كاملا مونتاژي بود، در حالي كه هم اكنون صنعت خودروسازي كشور تا حدودي توانسته است به سمت توليد داخل پيش رود.

وزير صنايع ومعادن ضمن بيان اين مطلب كه نبايد به راحتي بازار داخلي كشور را در اختيار رقيبان خارجي قرار دهيم، عنوان كرد: اعتماد به دانشمندان و صنعتگران داخلي مي‌تواند در اين زمينه راهگشا باشد.

به گزارش ايسنا، منوچهر منطقي - مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو - نيز در سخناني با بيان اين‌كه واحد ايران خودرو خزر با هدف صادرات محصول احداث مي‌شود، توضيح داد: براي انتقال قطعات توليد شده نگاه ويژه‌اي به راه آهن داريم و توسعه آن باعث اقتصادي شدن اين واحد توليدي خواهد شد. همچنين در كنار اين مجموعه بايد شهرك‌هاي صنعتي براي قطعه‌سازي ايجاد شود.

به گفته وي ميزان توليد اين كارخانه در يك شيفت 50 هزار دستگاه است كه در سه شيفت كاري به 150 هزار دستگاه در سال بالغ خواهد شد.

وي اعلام كرد: فاز اول احداث كارخانه ايران خودرو خزر سال آينده در چنين زماني به بهره‌برداري خواهد رسيد.

او با بيان اين كه كل دوره پروژه 24 ماه خواهد بود، خاطرنشان كرد: توليد در اين كارخانه صرفا به يك محصول محدود نشده و 2 تا 3 محصول را براي توليد در اين كارخانه در نظر گرفته‌ايم.

البته منطقي نامي از اين خودروها نبرد، ولي عنوان كرد كه اين محصولات از توليدات جديد يا آينده ايران خودرو هستند.

در حاشيه:

در حين سخنراني وزير صنايع و معادن عده‌اي كه خود را دانشجويان دانشگاه بابل معرفي مي‌كردند، با به دست گرفتن پلاكاردهايي كه روي آنها شعارهايي مانند "صنعت مونتاژي نمي‌خواهيم" و يا "شاه رفت، مونتاژ ماند" به دست گرفته بودند كه محرابيان در ابتداي مراسم با هشدار به آنها از آنها خواست كه تا پلاكاردهاي خود را پايين بياورند، اما در ادامه يكي از اين افراد در خصوص اين اقدام خود توضيحاتي به وزير صنايع و معادن ارائه كرد.

وي با اشاره به اين‌كه تاكنون در مورد خودرو در انجمن دانشجويان بحث‌هاي زيادي شده است، عنوان كرد: بايد براي كارخانه‌ ايران خودرو خزر بايد از نيروهاي فارغ التحصيل بومي استفاده شود، نه اينكه مانند مناطق ديگر اغلب افراد از كارمندان خارج از استان جذب شوند و مديريت هايي ضعيف در اين زمينه مشكل‌ساز شده است.

او با انتقاد از احتمال حضور چيني‌ها در صنعت خودروسازي ايران عنوان كرد: مشخص نيست هنگامي كه ايران به سازمان تجارت جهاني خواهد پيوست، آيا ايران خودرو مي تواند شوك ناشي از اين پيوستن را تحمل كند يا خير؟

در ادامه وزير صنايع و معادن با درست دانستن سخنان اين فرد توضيح داد: ايران خودرو بايد از هم اكنون به دنبال تربيت نيروهاي متخصص در اين شهرستان باشد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8611-11935
  • خبرنگار :