/گزارش پاياني/ بزرگ‌ترين چيدمان محيطي در تاريخ ايران ماندگار شد

بزرگ‌ترين چيدمان محيطي ايران به‌ياد شهداي پرواز ايرباس در تاريخ هنر ثبت و در ساحل نيلگون خليج فارس اجرا شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جشنواره‌ي هنر محيطي خليج فارس با حضور بيش از يک‌صد نفر در پانزدهمين دور همراه بود.

در اجراي چيدمان هواپيماي ايرباس، تصوير هواپيما به اندازه‌ي تقريبا واقعي در ساحل جنوب‌شرقي جزيره‌ي هرمز با استفاده از سنگ و خاک سرخ جزيره‌ي هرمز به‌تصوير کشيده شد.

طراحي اين اثر به‌گونه‌اي پيش‌بيني و مطالعه شده بود که با بالاآمدن آب دريا هواپيما در ساحل محو شد و بالا آمدن آب دريا تدريجا خاک سرخ مورد استفاده در طراحي اين اثر را روانه دريا ‌کرد.

براي دسترسي به اين مکان که براي مکان‌يابي آن از نقشه‌هاي هوايي گوگل استفاده شده بود، سختي‌ بسياري وجود داشت. هنرمندان  صبح زود از داخل آب دريا که امواج آن به صخره‌ها و کوه‌هاي ضلع جنوب شرقي جزيره وجود داشت، در زماني محدود، وقتي كه آب در کم ارتفاع‌ترين حد بود، به‌سختي خاك‌، و سنگ و تجهيزات‌شان را از اين محل عبور داده و اثر را اجرا كردند؛ پس از اجرا، هنرمندان از بالاي کوه‌هاي اطراف روند پنهان‌شدن و يکي‌شدن هواپيما با آب را عکاسي و تصوير برداري مي‌کردند.

محمد بانوج، محمد سايباني، احمد کارگران، فرح اميني، اسماعيل پاکدامن، عقيل دادي‌زاده، بهرنگ عباسپور و حميدرضا صادقي هنرمندان حرفه‌يي بومي شركت‌كننده در جشنواره‌ و طاهره گودرزي، محمود مکتبي، عاطفه خاص، زهرا شفيع‌آبادي، شهرناز زرکش، حسام‌الدين محمديان، ميترا سلطاني، زهره دلداده، حجت اماني و راحله زمردي‌نيا هم هنرمنداني بودند که از شهرهاي مختلف ايران، عموما از مسير تهران به بندر عباس رفته و در شکل گيري اثر پرواز 655 نقش داشتند.

احسان راطبي و ماکان آشوري روند جشنواره را با تاکيد بر اثر پرواز 655 تصويربرداري كرده و قرار است آن را در قالب فيلم مستند ارايه دهند.

هنرمند انگليسي، بنجامين هيوت، طراحي حروف را به‌عهده داشت. هنرمند آلماني - آنيا همپل - از جشنواره محيطي در جزيره هرمز بازديد و از آثار انجام‌شده شگفت‌زده بود.

آثار اجرا‌شده در اين جشنواره ازسويي مظلوميت مردم بي‌گناهي را روايت مي‌کرد که در جنگي که بر ما تحميل شد به شهادت رسيدند. از‌سوي ديگر هنري زيست محيطي بود.

احمد نادعليان - دبير جشنواره - به خبرنگار ايسنا گفت: براي اين جشنواره از هيچ نهاد يا مرکزي درخواست حمايت و كمك نشد. هزينه سفر به منطقه و غذاي روزانه توسط هنرمندان شرکت‌کننده پراخت شد. اين خواست ما بود که بدون حمايت اين حرکت را انجام دهيم و اهميت هنر خصوصا هنر محيطي را يادآور شويم. گمان نمي‌کنم که مديراني که کارشان با ما مرتبط باشد از حرکت‌هاي ما بي اطلاع باشد. البته در جشنواره کنوني فقط يک ميني‌بوس ارشاد هنرمنداني که از تهران به بندر عباس رفته بودند به اسکله شهيد حقاني برد و هنرمندان شب‌ها در مقر محيط زيست در جزيره هرمز ساکن بودند؛ اما آن‌ها در طول هفته گذشته روي موکت خوابيدند و با پتوهايي که از تهران آورده بودند خود را گرم نگهداشتند. با اين وجود از محبت آن‌ها متشکريم و اميواريم اين حمايت‌ها توسعه يابند.

احمد نادعليان تاکيد کرد، تا آنجا که شواهد نشان مي‌دهد در دولت نهم سياست‌گذاري کلاني که از هنر تجسمي حمايت بشود، وجود ندارد و اين امر مسوولاني را که با هنرمندان در ارتباط هستند، با مشکلات زيادي مواجه مي‌کند.

او باور دارد، نهادهايي که بتوانند از ما به عنوان هنرمندان عرصه‌ي هنرهاي تجسمي حمايت کنند، بسيار محدود هستند. بسياري از نهادهاي هنري سياست‌گذاري‌هايش بيشتر بيشتر معطوف به گذشته و نقاشي است. هنرهاي جديد جايگاه تثبيت شده‌اي ندارد.

وي افزود: ما از حمايت دولت استقبال مي‌کنيم و قدردان هستيم، اما کار با برخي ارگان‌ها سخت است. کسي به شما نه نمي‌گويد. بلكه به شما مي‌گويند درخواست بنويسيد بررسي شود. اگر بررسي شود با کفش آهني ماه‌ها بايد تلاش کني تا پول را مطالبه کني. در چند سال گذشته يک‌بار مطالبه‌اي از بخشي دولتي داشتيم به ميزان آن مطالبه وقت تلف کنيم. کجاي دنيا يک هنرمند براي اينکه يک ميليون تومان از دولت بگيرد بايد 10 ميليون تومان وقت تلف کند. با اين وجود هيچ چيز نبايد مانع رشد هنر شود جشنواره‌هاي بعدي را هرچه با شکوه‌تر برگزار خواهيم کرد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8611-06682
  • خبرنگار :