امامزاده حسن؛ بقعه‌اي مهجور كه محله‌اي را رونق داد، اما به آن بي‌توجهي مي‌شود

در خيابان امين‌الملک، ميان امامزاده معصوم و سه‌راه آذري در خياباني که مغازه‌هاي اطراف آن همه گواه محيط بازاري محله‌اند، تابلويي سبزرنگ و كوچك، نشان از بناي امامزاده حسن دارد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين آستانه‌ي تاريخي که زمان بازسازي آن به دوره‌ي قاجار مي‌رسد، پنج شيء ثبت‌شده در فهرست آثار ميراث ملي دارد؛ اين پنج شيء شامل در ورودي ضريح، لوستر بزرگ در محل ورودي، ضريح، جعبه‌اي چوبي که روي سنگ قبر امامزاده حسن قرار داشته و يک شيء فلزي تاس‌مانند (ظرفي شبيه جام پايه‌دار) است. اکنون جعبه‌ي چوبي و اين شيء قديمي در انبار امامزاده نگهداري مي‌شوند.

در فضاي حرم، دو مسجد زنانه و مردانه با مساحت يك‌هزار متر مربع به‌صورت قرينه در دوسوي حرم قرار دارند که در و پنجره‌هاي آن‌ها از چوب درخت چنار اصفهان ساخته شده‌اند. داخل آستانه، پيش از ورودي به ضريح، پنج شهيد گمنام در كنار امامزاده آرميده‌اند. در حياط بناي امامزاده نيز يك نمايشگاه دايمي كتاب وجود دارد كه در آن، كتاب‌هاي ادعيه و مذهبي به‌فروش مي‌رسند. همچنين روزهاي پنجشنبه و جمعه، حياط آستانه پر از مردمي مي‌شود كه براي اهداي خون به اين مكان مي‌آيند.

علي‌اصغر خلج‌زاده ـ مدير آستانه ـ درباره‌ي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در امامزاده به خبرنگار ايسنا گفت: ساختمان آستانه‌ي امامزاده حسن با كمبود فضا روبه‌رو است به صورتي كه در آن كلاس آموزشي نمي‌توان تشكيل داد؛ اما در طرح توسعه‌ي امامزاده كه با خريد خانه‌ها و مغازه‌هاي اطراف امامزاده آغاز شده است، ساخت يك سالن فرهنگي و چند كلاس در دستور كار قرار گرفته است.

وي درباره نذورات رسيده به امامزاده، بيان كرد: براي تمام نذوراتي كه به‌صورت نقدي و غير نقدي به امامزاده مي‌رسند، قبض صادر و به سازمان اوقاف و امور خيريه تحويل داده مي‌شود و هنگام برنامه‌هاي مختلف در امامزاده، سازمان اوقاف مبلغ درخواستي را در اختيار امامزاده قرار مي‌دهد.

از فضاي بازاري اطراف امامزاده مي‌توان حدس زد که هرگز جاي پارک ماشين در کنار خيابان در اطراف امامزاده پيدا نمي‌شود. گرچه يک پارکينگ شهرداري در اين محله وجود دارد، اما پاسخگوي نياز روبه رشد در منطقه نيست، البته سازمان اوقاف و امور خيريه با ساخت يک مجتمع تجاري به نام عتيق که سه طبقه‌ي زيرين آن پارکينگ مي‌شود، اين مشکل را تا حدودي سامان خواهد بخشيد.

در محله‌اي شلوغ که به‌دليل مرکزيت آن براي خريد، گاهي چند برابر جمعيت محلي، مملو از قشرهاي مختلف مردم مي‌شود، وجود اين امامزاده به مکاني براي حضور موقتي، چند ساعته و گاهي نيم‌روزي مردمي تبديل شده است که براي زيارت يا رفع خستگي به امامزاده مي‌آيند.

اما اکنون يکي از بزرگ‌ترين مشکلات مجموعه‌ي امامزاده، آن است که در اين محله، سرويس بهداشتي احداث نشده است و مردم بدون قصد زيارت به امامزاده مراجعه مي‌کنند و خيل اين جمعيت و گاهي نوع پوشش نامناسب عابران، متناسب با حضور در محيطي روحاني نيست و نظم را در امامزاده بر هم مي‌زند.

گرچه فضاي امامزاده براي بهره‌برداري و استفاده بنا شده است، اما فرصتي نيز براي سوءاستفاده در اين مکان براي معتادان و کاسبان محل نيز به‌وجود آمده است.

خلج‌زاده ـ مدير داخلي مجموعه‌ي امامزاده حسن ـ همچنين گفت: افراد معتاد به داخل سرويس‌هاي بهداشتي اين مجموعه مي‌روند و در آنجا، مواد مخدر استعمال مي‌كنند. البته با اين موضوع تا حدي به كمك نيروي انتظامي برخورد شد، اما همچنان ادامه دارد. چندي پيش نيز يك زن با حضور در مجموعه‌ي امامزاده و تعارف غذا به زايران، آنها را بي‌هوش مي‌كرد و اشياي قيمتي‌شان را به سرقت مي‌برد كه او دستگير شد.

وي ادامه داد: تا مدتي پيش، مغازه‌داران اطراف به اين مجموعه مي‌آمدند و آب مصرفي خود را به بهانه‌ي اين‌كه آب قطع شده است، از اين محل برمي‌داشتند؛ اما بعد متوجه شديم كه مبلغ بدهي آنها به سازمان آب رقمي چند ميليون توماني است و قطع آب يك مشكل فني نبوده، بلكه به‌دليل پرداخت نكردن بدهي، از آب آستانه استفاده مي‌كردند.

خلج‌زاده اظهار داشت: با وجود اين‌كه تمام امكانات اين محله مانند درمانگاه و آتش‌نشاني همه از بركت وجود امامزاده حسن شكل گرفته و به اين عنوان نام‌گذاري شده‌اند، اما رسيدگي مناسبي به اين محله نشده است.

او افزود: مدت‌ها پيش، از شهرداري خواستيم كه تابلوي الكترونيكي بزرگي را در نزديكي مجموعه‌ي امامزاده نصب كند تا با نوشتن شعارهاي فرهنگي روي آن، مردم را براي حضور در امامزاده بتوان دعوت كرد و آنها را با دين و مذهب بيشتر آشنا كرد؛ ولي شهرداري هنوز اين اقدام را انجام نداده است.

امامزاده حسن از نوادگان امام حسن مجتبي (ع) و پسر عموي حضرت عبدالعظيم است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8611-06219
  • خبرنگار :