/كامل/ جزييات جشنواره‌ي فيلم فجر در يك نشست خبري: از سايه‌ي جشنواره‌ي برلين، داوري‌ها، مكانيزم انتخاب فيلم‌ها و...

مجيد شاه‌حسيني در نشست دو ساعته‌ي خبري جشنواره‌ي فيلم فجر ابتدا به تشريح جزييات برنامه‌هاي بيست و ششمين دوره‌ي اين جشنواره پرداخت و سپس به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و دبير بيست‌و ششمين دوره‌ي جشنواره‌ي فيلم فجر امروز ـ 7 بهمن ماه ـ چهار روز قبل از آغاز جشنواره در اولين و آخرين نشست خبري پيش از برگزاري اين دوره حضور پيدا كرد.

آغاز جشنواره يازدهم بهمن ماه در تالار وزارت كشور

شاه‌حسيني گفت: جشنواره با مراسمي روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن‌ماه در تالار بزرگ کشور آغاز مي‌شود و مراسم اختتاميه هم روز دوشنبه بيست‌ودوم بهمن ماه در همين تالار برگزار خواهد شد و مراسم اختتاميه بين‌الملل به هفدهم بهمن ماه موکول شده که مکان آن متعاقبا اعلام مي‌شود.

او خبر داد كه؛ اين دو آيين از طريق پايگاه اينترنتي www.fajrlive.ir به‌صورت زنده براي مخاطبان پخش مي‌شود و علاقمندان بايد براي تماشاي اين بخش از امروز نسبت به ثبت‌نام براي براي دريافت تصاوير بر روي سايت ذکر شده مي‌توانند مراجعه کنند.

36 داور ايراني و خارجي فيلم‌ها را داوري مي‌كنند

شاه‌حسيني در بخشي از اين نشست اسامي داوران بخش‌هاي مختلف كه 15 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني در بخش بين‌الملل و 16 داور ايراني در بخش سينماي ايران براي نخستين‌بار اعلام كرد.

اسامي داوران عبارتند از: بودادب داسگوپتا فيلمساز هندي، لئون ويتالي تهيه‌کننده انگليسي، ولادمير منشوف فيلمساز آذربايجاني، جيان پائلو کوگنو فيلمساز از ايتاليا ، نيکول گيومه دبير جشنواره از فرانسه و اکبر عالمي مدرس سينما و محمد بزرگ‌نيا کارگردان سينما از ايران، فيلم‌هاي بخش جام جهان‌نما را داوري مي‌کنند.

عباس ارناوط دبير جشنواره فيلم الجزيره، پيتر هري رييس دانشکده سينمايي دانشگاه کنکورديا در کانادا ، تيکوي آمابله آگوييلوز فيلمساز و دبير جشنواره سينما نيلا از فيليپين و رييس چليک فيلمساز ترک، داوران خارجي بخش جلوه‌گاه شرق هستند.

داوران معناگرا عبارتند از: احسان نورالله قابيل منتقد فيلم از ترکيه، ماريوگرتر پدر روحاني از جشنواره فيلم "اديان امروز ايتاليا ، مايکل‌پتروني فيلمساز استراليايي، پيتر مالونه رييس بخش سينمايي سيگنيس از انگليس و نادر طالب‌زاده فيلمساز ايراني.

داوران بخش بين‌الديان هم عبارتند از: "آندرو روچا اسکارپتا" استاد اللهيات از اسپانيا، يوس هورمانس از بلژيک به‌همراه دکتر محمد باقر قهرماني استاد دانشگاه از ايران داوران اين بخش هستند.

فيلم‌هاي سوداي سيمرغ نيز توسط هنرمنداني چون مسعود جعفري جوزاني ، احمدرضا معتمدي ، کيومرث پوراحمد ، امين تارخ ، اکبر نبوي، منوچهر محمدي و احمد مراد پور داوري مي‌شوند و مسعود فراستي ، ميراحمد ميراحسان ، مهدي هاشمي ، محمدرضا شرف‌الدين و کيانوش عياري داوران بخش نگاه اول هستند.

داوري بخش "چشم واقعيت" را هم هنرمنداني چون احمد ضابطي جهرمي ، محمد تهامي نژاد ، وحيد موسائيان و محمد شهبا برعهده دارند.

توضيحات و دلايل جداسازي بخش بين‌الملل و ملي

به گزارش ايسنا، مجيد شاه‌حسيني در بخشي از اين نشست به‌جداسازي روزهاي بخش ملي و بين‌الملل جشنواره‌ي فيلم فجر اشاره كرد و گفت: بيست‌وششمين جشنواره

بين‌المللي فجر علاوه بر وجه ملي، از شان بين‌المللي ويژه‌اي برخوردار است و شايسته است تا در مسير ارتقاي شان بين‌المللي خود گام بردارد و در همين راستا، پنج روز اول مختص فيلم‌هاي بخش بين‌الملل و بقيه‌ي روزها مختص فيلم‌هاي ايراني است.

او درباره‌ي دلايل تفكيك اين دو بخش ادامه داد: اين روند براي ايجاد زمينه‌اي مناسب براي مخاطبان جشنواره است تا فرصت تماشاي همه آثار نخبه سينماي جهان و همچنين تمامي فيلم‌هاي برگزيده سينماي ايران را به‌صورت هماهنگ و متوالي داشته باشند و مزيت ديگر تفکيک بخش‌هاي ملي و بين‌المللي جشنواره فيلم فجر، ايجاد يک فاصله معقول و منطقي ميان نمايش فيلم‌هاي خارجي در جشنواره فيلم فجر با نمايش آثار سينمايي در جشنواره فيلم "برلين" است كه به دليل برگزاري همزمان اين دو رويداد سينمايي، برخي از داوران، کارشناسان سينما و ميهمانان خارجي ناگزير به انتخاب يکي از اين دو جشنواره بودند. ولي در جشنواره بيست و ششم با ايجاد فاصله منطقي بين اين دو رويداد، امکان حضور هنرمندان و کارشناسان سينمايي بيشتري از کشورهاي مختلف در جشنواره فيلم فجر فراهم خواهد شد و عملا قسمت سينماي بين‌الملل جشنواره فيلم فجر از زير سايه برلين بيرون خواهد آمد.

او در عين حال توضيح داد: بايد توجه داشت طبق منحني‌هاي آماري جشنواره در سال‌هاي قبل، بسياري از تهيه‌کنندگان سينماي ايران، موافق نمايش آثار خود در نخستين روزهاي جشنواره نبودند و به صورت طبيعي روزهاي مياني دهه فجر را که از منظر ايشان اقبال تماشاگر در نقطه اوج خود قرار داشت، بهترين فرصت براي نمايش آثار خود مي‌دانستند. اما در الگوي جديد، نقطه آغاز نمايش مسابقه سينماي ايران با نقطه اوج اقبال تماشاگران يعني اواسط دهه فجر منطبق شده است و اين فرصت مناسبي براي سينماي ايران به شمار مي‌رود.

شاه‌حسيني همچنين اجراي اين سياست را براي فرصت آماده‌سازي فيلم‌هاي ايراني مناسب دانست.

نبايد گروه معدودي از مخاطبين‌بالفعل را به انبوهي از مخاطبين‌بالقوه ترجيح داد

به گزارش ايسنا، مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با بيان اينكه جشنواره‌ي فيلم فجر در پي يک ربع قرن از فعاليت‌اش بايد چند گام جدي در جهت تداوم مسير رو به تعالي و پيشرفت خود بردارد، ادامه داد: در وهله نخست و به منظور نيل به‌هويت و شناسامه ملي، مي‌بايست به ارزش‌هاي ملي، ديني و اعتقادي مورد قبول قاطبه مردم ايران توجه کند و تاکيد بورزد.

او گفت: سينماي ايران به قشر خاصي از سينمادوستان تعلق ندارد، بلکه دستاوردي است که همه مردم ايران در کسب آن سهيم بوده و هستند. سينماي ايران براي ملي بودن بايد متعلق به همه خرده‌فرهنگ‌هاي بومي، طبقات اجتماعي ، صنوف و آحاد جامعه باشد و به تمامي اين گروه‌ها احترام بگذارد.اما از منظر جامعه‌شناسي، سينماي ايران تا به‌حال صرفا به لايه‌هايي خاص از اجتماع، اقبال و توجه نشان داده و گروه‌هاي ديگري از مخاطبين بالقوه خود را به فراموشي سپرده است. حال آنکه در سينماي ملي همه گروه‌ها سهيم‌اند و لاجرم اين سينما به همه ايرانيان تعلق دارد و شايسته نيست که سينماي ايران، با بي‌توجهي به گروهي از مخاطبين، در نزد گروهي ديگر کسب اعتبار کند.

او توضيح داد:در دوران پيش از وقوع انقلاب اسلامي سينما عمدتا با توهين به لايه‌هاي سنتي جامعه، در کسب رضايت گروهي از متجددين و مخاطبين محدود اهتمام ورزيد و به همين دليل در آن سال‌ها طبقات وسيعي از جامعه با آن بيگانه بودند. شايسته نيست که بعد از ربع قرن ، سينماي انقلاب اسلامي همچنان بر همين مسير طي طريق کند و گروه معدودي از مخاطبين بالفعل را به انبوهي از مخاطبين بالقوه خود ترجيح دهد، حال آنکه هر زمان سينما به معناي تمام و کمال خود ملي بوده و به هويت ملي ايرانيان که همان عينيت هويت ديني ايشان است توجه خاص نشان داده، گروه کثيري از مخاطبين ملي را به سالن‌هاي سينما کشانده است که فيلم سينمايي "خانه خدا" ساخته زنده‌ياد "جلال مقدم" شاهدي است بر اين مدعا.

فيلم‌هاي امسال به سينماي ملي رويكرد خاصي دارند

شاه‌حسيني گفت: امسال در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر شاهد نمايش آثاري خواهيم بود که نسبت به سينماي ملي، رويکرد ويژه‌اي دارند و ويژگي‌هاي فرهنگ بومي و آداب و رسوم اقوام مختلف را به تصوير مي‌کشند. همچنين آثار جشنواره، تنوع مضموني مناسبي دارند و فيلم‌هايي با مضاميني چون دفاع مقدس ، انقلاب اسلامي و مقاومت و پايداري در جشنواره به نمايش در خواهند آمد.

و تشريح جزييات ديگر جشنواره

دبير بيست‌و ششمين دوره‌ي جشنواره‌ي فيلم فجر در اين جلسه مجددا تمام بخش‌هاي مختلف جشنواره و مراسم نكوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها كه پيش از اين از سوي روابط عمومي اين جشنواره منتشر شده بود، دوباره توضيح داد.

او گفت: اين جشنواره در 13 بخش سينماي ايران و جهان (رقابتي و غير رقابتي ) و در مجموع با نمايش 224 فيلم بلند سينمايي، کوتاه و مستند از 63 کشور جهان برگزار مي‌شود كه از اين ميان اين تعداد، 88 فيلم ايراني و 136فيلم خارجي هستند.

در اين دوره از جشنواره همچنين تنديس ويژه مصطفي عقاد به‌بهترين فيلم در بخش بين‌الملل با موضوع ايمان و اميد و در بخش سينماي ايران نيز جايزه "راه انبيا" به بهترين فيلم با مضمون گفت‌وگوي اديان و تعاليم مشترک انبياء الهي و 38سيمرغ بلورين در بخش‌هاي مختلف رقابتي ايراني و بين‌المللي به برگزيدگان اختصاص مي‌يابد و يک سيمرغ زرين جايزه ويژه سينماي ايران به فيلم برگزيده نگاه ملي اختصاص دارد.

او خبر داد كه امسال در يازدهمين بازار فيلم و برنامه‌هاي تلويزيوني ايران که در مرکز آفرينش‌هاي هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان،54کمپاني از 45 کشور جهان حضور خواهند داشت و اين بازار شاهد حضور 294 ميهمان ايراني و خارجي است

شاه‌حسيني خاطرنشان كرد: در بخش تامين مواد خام سينمايي هم مواد خام مورد نياز فيلمسازان تامين شده و ان شاءالله جشنواره از اين منظر با مشکلي مواجه نيست.

در ادامه‌ي نشست خبري جشنواره‌ي فيلم فجر مجيد شاه‌حسيني به سوالات خبرنگاران در خصوص آثار حذف شده، نحوه انتخاب فيلم مردمي و شهرهاي برگزاركننده جشنواره، طراحي پوستر فجر و انتقاداتي كه به هيات انتخاب وارده شده است، پاسخ داد.

بنده در مكانيزم انتخاب فيلم‌ها نقشي نداشتم

به گزارش ايسنا، شاه‌حسيني كه به همراه حبيب ايل‌بيگي مدير روابط عمومي جشنواره در اين نشست حضور پيدا كرده، بود، درپاسخ به انتقادهاي مطرح شده به هيات انتخاب پاسخ داد: بنده در اين مكانيزم از پيش طراحي‌شده نقشي ندارم و قاعدتا هيات انتخاب وارد عرصه جشنواره مي‌شود و آثار را انتخاب مي‌كند. ممكن است فيلمي هم اصلاحاتي به آن وارد شود كه بايد انجام بدهند بنابراين امسال هم قاعده هرساله اجرا شده و تخطي صورت نگرفته است.

اصلاحاتي كه به فيلم‌ها وارد شده فني هم هست

شاه‌حسيني معتقد است: رسيدن فيلم به جشنواره طبيعتا ملزم به اصلاحات محتوايي نيست و ممكن است فني هم باشد بنابراين امسال سعي كرديم بيشترين سهم را به فيلم‌هاي قابل نمايش اختصاص بدهيم، پس تعداد آن‌ها را از 20 فيلم به 24 فيلم رسانديم.

او اصلاح را جزو فرايند آماده‌سازي فيلم برشمرد و افزود: اصلاحاتي كه در فيلم صورت مي‌گيرد فرمولي دارد كه به من برنمي‌گردد. اما رعايت توأمان حق طبيعي فيلم‌ساز و بيننده است كه هم حقوق فيلم‌ساز براي يك ايده هنري به رسميت شناخته شود و هم حقوق بيننده را.

جهت حفظ حقوق معنوي از افراد نام نبريم

دبير جشنواره‌ي فيلم فجر درباره‌ي شايعه‌ي دخالت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و و محمدحسين نيرومند در انتخاب‌هاي جشنواره امسال توضيح داد: بنده ترجيح مي‌دهم جهت حفظ حقوق معنوي افراد از كسي نام نبريم چون همه اعضاي هيئت انتخاب زحمت خودشان را كشيدند و وزير فرهنگ و ارشاد هم به عنوان يك متفكر هنري حضورشان در فضاي جشنواره به نوعي بوده كه از باب دلگرمي فرمايشاتشان را شنيديم و در جلسه‌اي هم كه براي تشكر از هيئت انتخاب آمده بودند ملاقاتشان كرديم و ايشان هم تأكيد داشتند و دارند كه جشنواره در شأن بالايي برگزار شود.

اصلاحات «ديوار» انجام شود، به جشنواره مي‌آيد

شاه‌حسيني درباره‌ي وضعيت فيلم "ديوار" محمد علي طالبي گفت: اين فيلم در مرحله اول بازبيني ديده شده و همانند بسياري از فيلم‌هاي ديگر بايد اصلاحاتي در آن انجام شود تا در جشنواره به نمايش درآيد.

او وضعيت فيلم «آتشكار» محسن امير يوسفي را همين‌گونه دانست.

خوشنويس مسئول انتخاب فيلم‌هاي مردمي شد

شاه‌حسيني نحوه انتخاب فيلم مردمي جشنواره را همانند سال گذشته دانست و گفت: ما ترجيحا دوست داريم اين كار را «خانه سينما» به لحاظ شأن اجرايي‌شان انجام بدهد، اما از سال گذشته به دليل مشكلات اجرايي كه داشتند اين كار زيرنظر فردي انجام شد و امسال هم در جلسه‌اي كه ستاد اجرايي با خانه‌ سينما داشت، از ما خواسته شد نماينده‌اي را معرفي كنيم تا اين كار را زير نظر آن‌ها انجام دهند كه آقاي خوشنويس مسوول انتخاب فيلم مردمي جشنواره شدند.

به گزارش ايسنا، مديرعامل فارابي درباره انتخاب پروانه معصومي و مسعود جعفري جوزاني براي بزرگداشت‌هاي جشنواره امسال توضيح داد: كارنامه هنري اين افراد و همچنين تجليل‌نشدنشان در دوره‌هاي گذشته جشنواره مدنظر ما بود كه اين دو هنرمند هر دو از بزرگان سينما هستند و كارنامه‌ي درخشاني دارند.

شيراز ميزبان جشنواره است

شاه‌حسيني از شيراز به عنواني يكي از شهرهايي كه جشنواره در آن به صورت هم‌زمان برگزار مي‌شود نام برد و اظهار داشت: مشهد و همدان هم متقاضي برپايي هستند كه بايد توافقات نهايي صورت بگيرد و شهرهاي ديگري هم تقاضا داشتند كه بيش از اين در بضاعت ما نيست.

شركت گاز قول داده در ايام جشنواره با ما همكاري بكند

او در پاسخ به سوالي درباره وضعيت قطعي گاز سينماها در ايام جشنواره گفت: اين مسئله‌اي بود كه به اجبار پيش آمد و كسي در آن مقصر نبود. اما با شركت گاز صحبت‌هايي شده است، تا مساعدت لازم را در طول ايام برگزاري جشنواره با ما داشته باشند و مشكلي پيش نيايد.

حضور اندك فيلم‌هاي انقلاب و دفاع‌مقدس

شاه‌حسيني درباره حضور اندك سينماي دفاع مقدس و انقلاب در جشنواره بيست‌وششم اظهار داشت: اين فيلم‌ها به دليل ماهيت تاريخي كه دارند توليدشان سخت است و نمي‌توان هرسال تعداد زيادي از آن‌ها را توليد كرد و معمولا پروژه‌هايي دوساله هستند كه سال گذشته تعدادي از آنها را شاهد بوديم. امسال هم تعدادشان بيشتر از تعدادي است كه انتخاب شده كه از لحاظ كيفي توسط هيات انتخاب برگزيده نشد.

اين پوستر نشان‌دهنده‌ي سينماي متعالي است

او همچنين درباره طراحي پوستر جشنواره فيلم فجر معتقد است: ما در ايام سوگواري سالار شهيدان قرار داريم و جشنواره در اين ايام برگزار مي‌شود بنابراين اين پوستر با بهره‌گيري از تركيب سنت و مدرنيته نشان مي‌دهد كه با پديده سينما مي‌توانيم به اعماق تاريخي خود سفر كنيم و يك سينماي متعالي را به تصوير بكشيم.

همزماني برگزاري جشنواره‌ي تئاتر و فيلم

مديرعامل فارابي درباره هم‌زماني پخش فيلم‌هاي ايراني و جشنواره تئاتر فجر با بيان اين‌كه برپايي فيلم فجر معطوف به اين دهه است اظهار داشت: گروهي از مردم در اين ايام وقت مي‌گذارند و برپايي اين جشنواره‌ها اداي ديني به اين مناسبت است و با توجه به اين‌كه ما تئاتر را به نوعي مادر سينما مي‌دانيم، برگزاركنندگان آن جشنواره هم حق دارند از اين ايام استفاده كنند، اميدوارم بركات درازمدتش نصيب كشورمان شود.

براي افزايش بودجه سينما، بحث بدهي‌ها را مطرح كرديم

به گزارش ايسنا، مجيد شاه‌حسيني در بخشي از اين جلسه درباره‌ي پنج ميليارد بدهي بنياد سينمايي فارابي پاسخ داد: طبيعي است كه فارابي يك نهاد فرهنگي است، نه اقتصادي و طي وظيفه‌ي آن كه حمايت از سينماي ايران است خيلي از كاستي‌ها را جبران كرده است و طبيعتا بدهي‌هايي هم بوجود آورده است، اما باعث نشده است كه چيزي از تعهدات ما كم شود و تنها به قصد افزايش بودجه سينماي ايران بحث بدهي را مطرح كرديم.

در حاشيه‌ي:

اين نشست از ساعت 10:45 آغاز و تا ساعت 13 در سالن نمايش بنياد سينمايي فارابي برگزار شد.

* در اوايل اين نشست خبري، عكاسان به نشانه‌ي اعتراض به برخي تبعيضاتي كه جشنواره‌ي فيلم فجر در سال گذشته و امسال نسبت به اين گروه داشته‌اند، سالن را ترك كردند و تا پايان اين نشست هيچ عكسي گرفته نشد.

* در اين نشست ظرفيت 150 نفره‌ي سالن تقريبا پُر شده بود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8611-04030
  • خبرنگار :