*مخالفت دبيرانجمن قطعه‌سازان باحضور چري درايران* نجفي‌منش: خودمان بايدخودرو ارزان قيمت بسازيم شايد رنوفقط نيت ساخت داخل كردن خودروبراي مارا داشته باشد!

به جاي كار مشترك با چري چين بهتر است كه خودمان به طراحي خودرو جديد و ارزان قيمت بپردازيم.

محمدرضا نجفي منش - دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو - در گفت و گو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: سهم 21 درصدي كه در قرارداد براي قطعه‌سازان لحاظ شده، سهم تعيين كننده‌اي نبوده و بدون مشورت با قطعه‌سازان بوده است.

وي با بيان اين‌كه نماينده قطعه‌سازان در قرارداد شركت چري با ايران خودرو شركتي است كه ساپكو آن را انتخاب كرده است، افزود: چون اين روند و انتخاب قطعه‌سازان خارج از مجموعه انجمن قطعه‌سازان صورت گرفت، به نظر من نظر رييس جمهور در رابطه با ايجاد يك كارخانه خودروسازي در منطقه مازندران با مشاركت خوب قطعه‌سازان محقق نمي‌شد.

وي تاكيد كرد: نيازي به حضور چري در ايران با شرايط ياد شده نيست، چرا كه ما تجربه ساخت تندر90 را داريم و با توجه به برنامه 40 ميليارد دلاري صادرات در بخش قطعه و خودرو كه سهم خودرو 25 و سهم قطعه 15 ميليارد دلار است، اگر مي‌خواهيم حجم صادرات ما به ميزان ياد شده برسد بايد حتما صاحب برند باشيم.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا با توجه به حضور ده‌ها خودروساز خارجي در كشورهاي آسيايي مثل چين، اين قدر حضور يك شركت خودروساز خارجي دركشورمان با مخالفت مواجه مي‌شود؟ گفت: ما بايد حجم بازار خودروسازان را در نظر بگيريم. بازار چين در حال حاضر سالانه ظرفيت 15 ميليون خودرو را دارد، اما حجم بازار ما در نهايت دو ميليون خودرو است. درحال حاضر نيز شركت‌هايي مثل پژو، رنو، نيسان و كيا در ايران حضور دارند و اين شركت‌ها بيشتر به طمع در دست گرفتن بازار خودرو ما آمده‌اند نه ساخت داخل كردن آن‌ها. در اين ميان شايد فقط شركتي مثل رنو براي ساخت داخلي كردن خودرو به ايران آمده باشد!

وي درباره نظر انجمن قطعه‌سازان براي حضور چري در ايران گفت: وزير صنايع و معادن هفته گذشته جلسه‌اي با ايران خودرو داشت و عدم موافقت خود را با پروژه اعلام كرد و انجمن نيز بانظر وي موافق است. حتي ما قبل از اعلام وزير مخالفت خود را با اين پروژه اعلام كرديم.

نجفي‌منش درباره اين‌كه پس چه برنامه‌اي در حال حاضر براي ايجاد كارخانه خودروسازي و توليد خودرو ارزان قيمت وجود دارد؟ گفت: به جاي چين خودمان مي‌توانيم خودرو طراحي كنيم كه داراي قابليت طراحي و صادرات باشد. در اين رابطه بهتر است پروژه چري انجام نشود.

گفتني است، كارخانه توليد خودرو ارزان‌قيمت چيني كه قرار بود دهه فجر امسال پس از يك سال و نيم مذاكره بين ايران‌خودرو و چري در بابل كلنگ‌زني شود، با اظهارات اخير وزير صنايع و معادن در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. 

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8611-03855
  • خبرنگار :