در ادامهي نشست خبري "افرا"، بهرام بيضايي اظهار اميدواري كرد: بتواند نمايش "سهراب كشي" را به صحنه ببرد.
سهراب كشي به بازيگراني نياز دارد كه سه ماه وقت بگذارند
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، او ادامه داد: اين نمايش زماني ميتواند اجرا شود كه بازيگران مورد نياز آن بتوانند سه ماه كامل وقت خود را صرف تمرين و آمادهسازي آن كنند و آلوده پروژههاي تلويزيوني نشوند.
او با انتقاد از فرهنگ موجود تئاتري تصريح كرد: در اين فرهنگ بازآموزي هنرمندان انجام نميشود و بسياري از بازيگران ما از اين بازآموزي دور هستند و ترجيح ميدهند با حضور در پروژههاي تلويزيوني درآمد بيشتري را كسب كنند.
"افرا" دچار مميزي نشده است
بيضايي در ادامه نقل قول يكي از سايتهاي ايراني خارج از كشور را كه از زبان او اعلام كرده بود، نمايش "سهرابكشي" توقيف شده تكذيب كرد و گفت: هرگز در هيچ گفتوگويي اعلام نكردهام كه اين نمايش توقيف شده است، همچنان كه نمايشنامه آن منتشر شده و در بازار موجود است.
وي ادامه داد: متأسفانه اين سايت اينترنتي از زبان من مطرح كرده كه "افرا" هم سانسور شده است، درحالي كه اين نمايشنامه هم منتشر شده و كاملا قابل مقايسه با اجراي ماست كه هيچگونه تغييري نكرده است و دليل درج اين مطالب براي من نامشخص است.
بيضايي تاكيد كرد: هر زمان كه كار من سانسور شد به صراحت اعلام كردم و هماكنون هم با همين صراحت اعلام ميكنم كه نمايش "افرا" اصلا دچار مميزي نشده است."
ضبط تئاتر به سرمايه بسياري نياز دارد
او در ادامه درباره عرضه سيدي افرا و "شب هزارويكم" هم توضيح داد: ضبط اين نمايشها بسيار دشوار است، زيرا بلافاصله بعد از اتمام اجراي ما برنامهي ديگري برگزار ميشود و امكان ضبط اين نمايش وجود ندارد. بنابراين ناچاريم نمايش را هنگام حضور تماشاگران در سالن ضبط كنيم كه در اين شكل نيز امكان دكوپاژ وجود ندارد و تدوين اينگونه آثار به سرمايه بسياري نياز دارد كه پرداخت آن از عهده من خارج است، اما اگر سرمايهگذاري پيدا شود كه چنين كاري را انجام بدهد، بسيار استقبال ميكنم.
به گزارش ايسنا، او در پاسخ به پرسشي دربارهي چگونگي اجراي نمايش "افرا" گفت: به محض آنكه چيز تازهاي وارد تئاتر ما ميشود، جامعه تئاتري درباره آن گيج ميشوند، هنگام اجراي نمايش "سلطان مار" و سه نمايش عروسكي نيز عده زيادي به من ميگفتند كه اين نمايشها چگونه قابل اجرا خواهند بود. اما اجراي آنها نشان داد كه ميتوان اين نمايشها را اجرا كرد. در مورد "افرا" هم با همين پرسش روبهرو شدم و اجراي اين نمايش در شكل فعلي آن يكي از پيشنهادات موجود براي اجراي افراست. شايد ديگران آن را بهتر بتوانند اجرا كنند و خود من هم اگر در مكان ديگر يا زمان ديگري آن را اجرا كنم حتما متفاوت خواهد بود.
او درباره تأثيرپذيري نمايش افرا از فيلم داگ ويل گفت: اين فيلم را حدود دو هفته پيش ديدم. اما از آنجا كه اين فيلم بعد از نگارش نمايش "افرا" ساخته شده است، بنابراين من نميتوانستم تحت تأثير آن باشم.
ناگهان تصميم گرفتيم، مدرن شويم
بيضايي درباره ناهمزماني زبان و تفكر در نمايش "افرا" مطرح كرد: اين نوع ناهمزماني در طول اين صدسال در فرهنگ ما وجود داشته است، ما ناگهان تصميم گرفتيم كه مدرن شويم، بدون اينكه پيشزمينه لازم آن را كسب كرده باشيم. بنابراين آنچه را داشتيم از دست داديم و آنچه به دست آورديم به شكل درستي اتفاق نيافتاد كه نتايج دلخراشي داشت.
وي اضافه كرد: پيش از مشروط همه يكدست بوديم و رعيت شاه اما از زماني كه روشنفكري در ايران آغاز شد و ناگهان دريافتيم كه فرزندان كوروش كبير هستيم و به آنها افتخار كرديم، ناگهان فرهنگ ما دچار دگرگوني شد و به فرهنگي مصرفي تبديل شد. اما نمايش "افرا" به دورهاي تعلق دارد كه بيماري مصرف در ايران رواج پيدا نكرده بود.
بيضايي ادامه داد: امروزه هم از تكنولوژيهايي استفاده ميكنيم كه خودمان آنها را نساختهايم بين آنچه تظاهر ميكنيم و آنچه واقعا هستيم فاصله زيادي وجود دارد و گويي قصد برطرفكردن اين فاصله را نداريم كه باعث تأسف است.
نويسنده "افرا" مصلح اجتماعي نيست
نويسنده "شب هزارويكم" در پاسخ به پرسشي درباره ورود نويسنده به عنوان يك مصلح اجتماعي در پايان نمايش "افرا" هم مطرح كرد: نويسنده براي اصلاحات اجتماعي وارد نميشود، چراكه نويسنده مصلح اجتماعي نيست، اما اين آگاهي را دارد كه سرنوشت آدمهايش به تغيير نيازمند است و اينچنين است كه پايان نمايش پاياني خلاقانه اما غيرواقعي است. زيرا نويسنده دوست ندارد واقعيت تا اين اندازه تلخ باشد، اما در عين حال ميداند كه تغيير نمايشنامه نيازمند تغيير محله است.
راهروهاي تئاتر شهر شبيه چلوكبابي شده است
او سپس با انتقاد از وضعيت بازسازي مجموعه تئاترشهر توضيح داد: درحال حاضر راهروهاي تئاترشهر شبيه چلوكبابيها شده است و لزومي نداشت كه ديوارهاي آن چنين تغييراتي بكنند. تئاترشهر نيازمند پروژكتور و امكانات نوري و صوتي بود زيرا تجهيزات آن به 30 سال پيش متعلق است و از آن زمان تاكنون تغييري نكرده است، درحالي كه بايد وسايل و امكانات آن به روز شود.
اميدوارم شرايط ساخت فيلمم فراهم شود
بهرام بيضايي در پايان اظهار اميدواري كرد: به زودي بتواند ساخت فيلم "وقتي همه خواب بودند" را آغاز كند و گفت: در صورتيكه شرايط براي ساخت اين فيلم فراهم نشود، شايد به نوشتن اثر ديگري بپردازم.
به گزارش ايسنا، اين نشست دو ساعته به همت انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر ايران با اجراي حسين شاكري از اعضا هيات مديرهي اين انجمن برگزار شد.
انتهاي پيام