شركت توتال فرانسه و يك شركت ژاپني براي سرمايهگذاري در پروژه دو ميليارد دلاري خط لوله نكا - جاسك ابراز تمايل كردهاند.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اصغر ساجدي - مدير مهندسي و ساختمان شركت مهندسي و ساختمان نفت - با بيان اين مطلب اظهار كرد: مطالعات پايه ساخت خط لوله 1515 كيلومتري نكا – جاسك تكميل شده است.
وي افزود: اين خط لوله با هدف انتقال نفت خام توليد شده به كشورهاي حاشيه دريال خزر به بنادر جنوب كشور طراحي شده است. دراين راستا سه گزينه نكا - بندر گناوه، نكا- بندرعباس و نكا- بندر جاسك تعريف شده بود كه سرانجام نكا - جاسك كمترين توجيه اقتصادي را مقايسه با دو گزينه ديگر داشت.
مدير مهندسي و ساختماني شركت ملي نفت در خصوص دلايل انتخاب اين خط توضيح داد: اين پروژه با دستور مستقيم وزير نفت ساخته ميشود و هماكنون روزانه دو ميليون بشكه نفت از پايانه صادراتي خارك صادر ميشود كه بندر جاسك براي ساخت يك منطقه ايمن صادراتي انتخاب شد.
به گفته او موقعيت بندر جاسك در درياي عمان به گونهاي است كه حمل و نقل نفت توسط نفتكشها از اين بندر نسبت به جزيره خارك در خليج فارس نياز به زمان و هزينه كمتري دارد. همچنين براي ساخت يك خط لوله از بندر گناوه به بندر جاسك براي انتقال بخشي از نفت صادراتي به آنجا اقداماتي انجام شده است.
وي از پايان مطالعات پايه خط نكا- جاسك تا تير سال آينده توسط شركت سازه خبر داد و گفت: تعيين مسير ساخت خط لوله، مشكلترين بحث در طراحي و مطالعات پايه بود كه در اين راستا با استفاده از روش جيآياس (GIS) بهترين مسير شناخته و انتخاب شده است. برآورد اوليه سرمايهگذاريهاي اين پروژه نيز حدود 2 ميليارد دلار است كه احتمال افزايش اين نرخ با رشد قيمت تجهيزات و فلزات (لوله) وجود دارد.
ساجدي با بيان اينكه در مسير نكا- جاسك هفت تا هشت تلمبهخانه نصب خواهد شد، تصريح كرد: تعداد دقيق تلمبهخانهها تا پايان طراحي تكميلي مشخص خواهد شد. ظرفيت اين خط لوله يك ميليون بشكه در روز است كه تا كنون 15 درصد پيشرفت در مطالعات طراحي و پايه داشته است.
وي همچنين تاكيد كرد: دو تا سه درصد هزينههاي ساخت اين خط انتقال نفت به مطالعات پايه، نقشه برداري، زمينشناسي و زيست محيطي مربوط ميشود.
مدير مهندسي و ساختمان شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت با اشاره به احتمال سرمايهگذاري توتال فرانسه در اين پروژه افزود: تا كنون چند جلسه با شركت توتال تشكيل شده كه آنها توجيه اقتصادي خود را انجام دادهاند. توتال در ميدان كاشاگان قزاقستان حدود 18.9 درصد سهام دارد كه با توليد اين ميدان در سال 2018 ميلادي با ظرفيت 100 هزار بشكه در روز و افزايش آن به 1.2 ميليون بشكه تا سال 2018 قصد دارد از اين مسير براي حمل نفت خام اين ميدان استفاده كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: توتال همچنين براي فرآوري نفت در شمال كشور بررسي فني ساخت چند پالايشگاه را انجام داد و آخرين نشست در اواخر سال 2006 انجام شده است. همچنين يك شركت ژاپني براي مشاركت در خط لوله نكا- جاسك حدود يك ماه پيش ابراز علاقه كرده كه اين شركت سهم 10 درصدي در ميدان كاشاگان دارد.
انتهاي پيام