برسر قديمي‌ترين خاستگاه تمدن بشر چه مي‌آوريم؟ معاون پايگاه محور تاريخي فين ـ سيلك: اداره برق در حريم تپه سيلك حفاري و تير بتوني نصب كرده است

برخلاف هماهنگي‌ها و مكاتبه‌هايي كه در چند روز گذشته پايگاه ميراث فرهنگي سيلك كاشان با سازمان‌ها و شركت‌هاي مختلف دولتي مبني بر عدم واگذاري امتياز برق، آب، گاز و خدمات در محدوده و عرصه‌ي حريم درجه‌ي يك تپه‌ي باستاني سيلك انجام داده است، شركت برق شانس خود را براي زورآزمايي در اين محدوده امتحان مي‌كند.

معاون پايگاه محور تاريخي «فين ـ سيلك» كاشان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره اظهار داشت: اداره‌ي برق كاشان در حريم درجه‌ي يك سيلك به حفاري و نصب تيرهاي بتوني چراغ برق اقدام كرده است.

احسان زراعت كاشاني با تاكيد بر غير قانوني بودن اين حفاري،‌ اين كار را موجب گسترش ساخت‌وسازهاي غير قانوني در محدوده‌ي عرصه‌ي سيلك دانست.

وي اين اقدام را يك فاجعه ارزيابي كرد و افزود: اين ساخت‌وسازها سبب گودبرداري‌ها و حفاري‌هايي تا عمق حدود سه متر مي‌شوند.

او تصريح كرد: احداث تيرهاي بتوني چراغ برق تحت نفوذ شخصي است كه به‌تازگي اقدام به آسفالت كردن و خيابان‌كشي در محدوده‌اي از عرصه‌ي سيلك كرده بود.

معاون پايگاه محور تاريخي «فين ـ سيلك» كاشان بيان كرد: اين شخص، ابتدا برق را به محدوده‌اي كه هيچ ساختمان مسكوني ندارد، آورد و سپس در اين محدوده خيابان‌كشي كرد.

زراعت كاشاني انجام اين كار را توسط اين فرد در راستاي افزودن ارزش به زمين‌هايش دانست و اظهار داشت: او با اين كار قصد دارد، نخست به قيمت زمين‌هاي خود اضافه كند و سپس آن‌ها را به چند برابر قيمت بفروشد.

وي با اشاره به شريك بودن چند نفر در 10 هزار متر زمين از عرصه‌ي سيلك، محدوده‌ي عرصه‌ي سيلك را 40 هكتار اعلام كرد و ادامه داد: اين محدوده تا پيش از انقلاب با سيم‌هاي خاردار مشخص بود؛ ولي در بحبوحه‌ي جنگ تعدادي براي تصاحب اين زمين‌ها، سيم‌هاي خاردار را برداشتند.

به گفته‌ي او، آسفالت‌كشي بخشي از عرصه‌ي سيلك كه چندي پيش توسط مالك يكي از خانه‌ها انجام شده بود، با هزينه‌ي پايگاه ميراث فرهنگي تخريب شد و پايگاه سيلك قصد دارد، از راه قانوني خسارتي را كه اين شخص به محوطه و پايگاه وارد كرده است، از او بگيرد.

زراعت كاشاني همچنين گفت: شركت آب و فاضلاب نيز لوله‌كشي و حفاري را كه چندي پيش با هدف انتقال آب در محدوده‌ي سيلك انجام داده بود، جمع كرد و تعهد داد كه در اين محدوده، بدون مجوز از پايگاه سيلك كار ديگري انجام ندهد.

معاون پايگاه محور تاريخي «فين ـ سيلك» كاشان با اشاره به صورت‌جلسه‌اي كه در چند روز گذشته با فرمانداري به امضا رسيده است، تاكيد كرد: اگر ساخت‌وسازهاي كنوني با توجه به نفوذي كه برخي از افراد در شهرداري دارند، در محدوده‌ي سيلك ادامه داشته باشند، دوباره نسبت به اين ساخت‌وسازها اقدام قانوني انجام مي‌دهيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ دی ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8610-05606
  • خبرنگار : 71191