با تأكيد بر ايجاد تحول در شعر نوجوان جايگاه قيصر امين‌پور در ادبيات كودك و نوجوان بررسي شد

نشست بررسي «جايگاه شعر و نثر قيصر امين‌پور در قلمرو ادبيات كودك و نوجوان» امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه در محل مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، بابك نيك‌طلب با اشاره به سه مجموعه‌ي شعر قيصر امين‌پور در حوزه‌ي شعر نوجوان، گفت: نقش قيصر ‌امين‌پور در ادبيات كودك و نوجوان نقش مؤثري است و هرچند اين نقش خيلي گسترده نبود، اما از عمق كافي برخودار بود.

جعفر ابراهيمي (شاهد) نيز در سخناني گفت: ما قصد نداريم ياد قيصر امين‌پور را با حرف‌هاي تكراري زنده نگه داريم؛ بلكه اين فرصتي است براي معرفي او به‌عنوان سردبير سروش نوجوان و كسي كه در عرصه‌ي مطبوعاتي تحول شگرفي را در شعر نوجوان پديد آورد.

او در ادامه گفت: فكر مي‌كنم بيش‌تر كارهاي امين‌پور متوجه ادبيات بزرگسال بود. سن آرماني او 20سالگي بود؛ بنابراين شعرهايش بيش‌تر در فضاي بزرگسالانه سروده شدند؛ اگرچه به‌سبب دوري از پيچيدگي‌هاي شعري و مضمون‌سازي‌هاي ساده مورد پذيرش نوجوانان نيز قرار مي‌گرفتند. شعرهاي امين‌پور درواقع بسيار خيال‌انگيز و ساده بودند و همين براي نوجوان عصر حاضر دلپذير بود.

ابراهيمي (شاهد) تصريح كرد: امين‌پور سردبير مجله‌ي سروش نوجوان بود و از وزنه‌هاي اصلي آن به‌شمار مي‌آيد. نيروهاي زيادي را تربيت كرد و در عرصه‌ي شعر نوجوان تحول‌زا بود.

جواد محقق هم به‌عنوان سخنران بعدي اين مراسم در زمينه‌ي‌ شعرهاي قيصر امين‌پور گفت:‌ برخلاف جعفر ابراهيمي كه معتقد است شعرهاي امين‌پور بيش‌تر حال و هواي بزرگسالانه داشتند، من معتقدم امين‌پور علاوه بر شعرهاي بزرگسالانه، در شعر نوجوان موفق بود. او از جمله شاعراني بود كه علاوه بر سرودن شعر در فضاي بزرگسالانه، در فضاي شعر نوجوان نيز مي‌توانست تنفس كند و اگرچه اين موضوع از منظر عده‌اي عيب محسوب مي‌شود، تصور مي‌كنم اين موضوع از نقاط قوت قيصر بود.

در ادامه، مصطفي رحماندوست گفت: كساني كه امروز خود را براي قيصر مي‌كشند، كساني بودند كه روزگاري روح قيصر را از او گرفتند.

اين شاعر تأكيد كرد:‌ قيصر از بنيان‌گذاران حوزه‌ي هنري بود؛ اما زماني خود او را به حوزه راه ندادند. چگونه است كه سروش امروز ويژه‌نامه‌ي قيصر را چاپ مي‌كند، در حالي‌كه زماني فردي در اين مجموعه در رأس كار قرار گرفت كه از قيصر، آن‌ شاعر توانمند، ايرادات بني‌اسراييلي مي‌گرفت. كساني كه بيش‌تر مي‌دانند و سري در سرها درآورده‌اند، به‌شدت كوبيده مي‌شوند.

رحماندوست افزود: آن‌چه اتفاق افتاده، روزگاري براي همه‌ي ما اتفاق خواهد افتاد. پس بهتر است اين را بدانيم كه ما با هم فرق داريم و در عين تفاوت‌هاي‌مان، مي‌توانيم با هم بنشينيم و به يكديگر احترام بگذاريم.

او همچنين خاطرنشان كرد: آن كسي كه قرار است عزت پيدا كند، عزت پيدا مي‌كند. خيلي از كساني كه در مراسم و براي قيصر امين‌پور عزاداري كردند، نه اخلاقش را مي‌دانستند و نه از شاگردانش بودند؛ اما قيصر عزيز شد؛ چرا كه خدا مي‌خواست او عزيز باشد.

اسدالله شعباني هم با نقل طنزهايي از ارتباط خود با قيصر امين‌پور، گفت: سخن گفتن درباره‌ي شاعري كه اشعارش با استقبال عمومي بويژه استقبال نوجوانان مواجه است، تحمل زيادي را مي‌طلبد.

وي تأكيد كرد: شعرهاي قيصر امين‌پور پيوند محكمي با نوجوانان ايجاد مي‌كردند. در روزگار ما كه ادبيات دچار آسيب‌هاي شناخته‌شده و ناشناخته است و گروهي مي‌روند ره به پست‌مدرنيسم مي‌پيمايند و گروهي ديگر به‌شدت به گذشته دل بسته‌اند، امين‌پور يك قدم در گذشته و يك قدم در آينده داشت.

شعباني در ادامه گفت: از ويژگي‌هاي شعر امين‌پور، مردم‌گرايي است. شعرهاي امين‌پور داراي مضمون‌اند؛ به‌گونه‌اي كه 90درصد شعرهايش به‌شدت مضمون‌گرا هستند؛ يعني شاعر براي گفتن حرفي به شعر پناه برده است. اگرچه در جاهايي نيز مضمون‌سازي در شعر امين‌پور ديده مي‌شود.

اين شاعر كودكان و نوجوانان از ديگر مشخصه‌هاي شعر قيصر امين‌پور را سخنوري شعر او توصيف كرد و گفت: امين‌پور به زبان فارسي احاطه‌ي كامل و نسبت به پيوند‌هاي آوايي اشراف كامل داشت. در شعرهاي او نوعي رومانيسم اجتماعي و حتا ديني ديده مي‌شود. زبان او زباني لبريز از احساس است و در عين حال در شعرهايش نجيبانه از آواها و كلمات بهره مي‌برد. او هرگز به شاعري توهين نكرد و اين از مشخصه‌هاي شعر و شخصيت اوست.

شعباني تعلق و دلبستگي به دين و مردم را از ديگر ويژگي‌هاي شعر امين‌پور توصيف كرد و گفت: تعلق و دلبستگي ديني با پيوندهاي ملي و بومي در شعرهاي امين‌پور گره خورده است. وقتي از مردمش به سادگي حرف مي‌زند، بخشي از ويژگي‌هاي روحي خود را در ميان مردم به نمايش مي‌گذارد. امين‌پور شاعري توانا در سرودن شعرهاي ساده و لطيف مردمي است. شعرهاي او همگاني است. هم از فرهنگ عاميانه و هم از ادبيات كهن در شعرهايش بهره گرفته و اين به توانمندي شعر او كمك زيادي كرده است.

او در ادامه گفت: امين‌پور شاعري بود كه اشعارش به‌تدريج از سمت پراكندگي زباني به‌سمت انسجام بياني سير كرد و اگر ما امروز مي‌خواهيم در شعر به سرمنزل مطلوبي نايل شويم، بايد همچون او يك پا در گذشته و يك پا در آينده داشته باشيم.

آتوسا صالحي به‌عنوان آخرين سخنران اين مراسم تصريح كرد: بايد تلاش كنيم تا مراسم يادبود امين‌پور هرگز به مراسم تكراري بدل نشود؛ چرا كه او داراي ويژگي‌هايي بود كه به نظر من در شعر نوجوان تحول آفريد.

وي در ادامه گفت: در مورد امين‌پور بيش‌تر تلاش مي‌شد تا بر اساس برچسب‌هايي كه به او زده شده است، در موردش قضاوت شود.

اين شاعر كودكان و نوجوانان افزود: حضور امين‌پور در شعر نوجوان يك تحول بود. نكته‌ي عطف شعر نوجوان بود و بر اين شعر بسيار تأثير گذاشت. يكي از ويژگي‌هاي برجسته‌ي شعرهاي نوجوانانه‌ي قيصر امين‌پور، تأكيد و توجه او به شعريت شعر نوجوان بود و اين موضوعي بود كه قبلا كم‌تر به آن توجه مي‌شد.

وي در ادامه گفت: در زمان پيش از قيصر اغلب شعرهاي نوجوانانه با تأكيد بر مضامين سروده مي‌شدند و شعريت شعر در مراحل بعدي حائز اهميت بود؛ در حالي‌كه قيصر، تنوع قالب‌ها، موسيقي كلامي و آواها و آن‌چه را مربوط به شعريت شعر است، وارد شعر نوجوان كرد.

صالحي يادآور شد: صميمت با نوجوانان در شعرهاي امين‌پور هرگز ساختگي نيست. او در شعرهاي نوجوانان به همان اندازه خالق و نوآور بود كه در شعر بزرگسال. به محتواي شعر نوجوانان اهميت مي‌داد و زبان طنز را وارد شعر نوجوان كرد. قيصر به شعر نوجوان به گونه‌اي عميق نگاه مي‌كرد و درصدد بود مضامين نو را در قالب‌هاي متفاوت با رعايت شعريت شعر، به مخاطب نوجوان عرضه كند. نگاه فلسفي كه در شعرهاي قيصر امين‌پور وجود دارد، در ميان اشعار نوجوانانه‌ي او ديده مي‌شود. او در سروش نوجوان در بخش حرف‌هاي خودماني مضاميني را گنجاند كه عمدتا خارج از كليشه‌هاي مرسوم بودند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۹ دی ۱۳۸۶ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8610-04731
  • خبرنگار : 90002