رييس موزه‌ي ملي در گفت‌وگو با ايسنا: موزه‌داران اكنون انباردار هستند مخازن موزه‌ي ملي داستان دردناكي دارند اين موزه را با اعتبار كنوني نمي‌توان اداره كرد

رييس موزه‌ي ملي ايران نگاه خود را به مسايل، نگاهي اثباتي و ايجابي اعلام و بيان كرد: پلاني كه اكنون روبه‌روي من است، با نام موزه‌ي ملي ايران ادامه‌ي روند كارهاي رييس پيشين‌ است.

محمدرضا مهرانديش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ادامه داد: بعد از 10 سال تجربه‌ي اداره‌ي موزه در سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري و دو سال كار در روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مطالعاتي كه داشته‌ام، قدري با مشكلات موزه‌ها و موزه‌داري آشنا شده‌ام و تاكنون براي موزه‌ي ملي ايران، 12 اولويت كاري را درنظر گرفته‌ام.

وي توسعه‌ي فيزيكي فضاي موزه‌هاي ملي ايران را نخستين اولويت كاري خود دانست و افزود: بايد چاره‌اي انديشيده شود تا 350 هزار شيء تاريخي در موزه‌ي ملي در جاي مناسبي قرار گيرند.

او با اشاره به انبار شدن اشياي تاريخي در موزه‌ي ملي ايران، نه نگهداري شدن از آن‌ها، موزه‌داران را در شرايط فعلي، انباردار اشيا ناميد و نه اموال‌دار.

مهرانديش تاكيد كرد: بايد دست كم بخش قابل توجهي از اين آثار در معرض ديد مخاطبان، بخصوص پژوهشگران داخلي و خارجي قرار گيرند.

مشاور پيشين رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تلا‌ش‌هاي انجام‌شده‌ي كنوني را براي حل اين معضل قابل تقدير ارزيابي و بيان كرد: با اين حال، بايد سرعت بيشتري و هماهنگي‌هاي بهتري در اين زمينه صورت گيرند، تا توسعه به‌وجود آيد.

وي جاي خالي سياست پژوهش‌محوري را در موزه‌ي ملي قابل تامل دانست و با برشمردن آن به‌عنوان نخستين اولويت كاري خود در موزه‌ي ملي ايران، اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ظرفيت‌هاي خوبي دارد كه بايد از آن‌ها به نحو احسن استفاده شود.

مهرانديش تشكيل هيات امنا را عنوان سومين اولويت كاري خود اعلام و اضافه كرد: موزه‌ي ملي را با اعتبارات جاري كنوني نمي‌توان اداره كرد و بايد يك عزم ملي را به‌عنوان پشتوانه‌ي مديريت موزه درنظر گرفت.

به گفته‌ي او، تركيب هيات امناي موزه براساس قانون، مشخص است و رييس جمهور به‌عنوان رييس هيات امنا، شهردار تهران و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان اعضاي هيات امنا و رييس موزه‌ي ملي ايران به‌عنوان دبير هيات امنا و سه نفر از شخصيت‌هاي فرهنگي كشور، اعضاي هيات امنا را تشكيل مي‌دهند.

رييس موزه‌ي ملي ايران افزود: سه شخصيت فرهنگي كشور، هفته‌ي آينده به تاييد رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌رسند تا پس از آن، در اختيار رييس هيات امنا ـ رييس جمهور ـ قرار گيرد و تا سه ماه آينده، نخستين جلسه‌ي هيات امنا با حضور رييس جمهور در موزه‌ي ملي ايران تشكيل مي‌شود.

وي تشكيل يك شوراي فني را در اين موزه، چهارمين اولويت كاري خود اعلام كرد و ادامه داد: اين شورا، يك شوراي پژوهشي، علمي و فني است كه تا چند هفته‌ي آينده، كار خود را آغاز مي‌كند.

مهرانديش موزه‌ي ملي را مكاني براي رفت و آمد پژوهشگران داخلي و خارجي دانست و برگزاري نشست‌هاي تخصصي را در اين موزه با حضور باستان‌شناسان و متخصصان آثار تاريخي از ديگر اولويت‌هاي كاري خود در موزه‌ي ملي عنوان كرد.

وي همچنين با اشاره به وجود كشفياتي كه از همه‌ي مكان‌ها و پايگاه‌هاي تاريخي در موزه‌ي ملي وجود دارند و اكنون در بسته‌بندي‌هايي بايگاني‌اند، گفت: با برگزاري اين نشست‌هاي تخصصي، ماهانه آثار و كشفيات هر دوره از انبار‌ها خارج مي‌شوند و به‌نمايش درمي‌آيند.

او گردش و جابه‌جايي اشياي موجود را در مخازن موزه‌ي ملي از نظر فيزيكي با مشكلات زيادي روبه‌رو دانست.

مهرانديش موزه‌هاي ايران را بدون سناريو دانست و بيان كرد: موزه‌ها به سناريوي مديريتي نياز دارند و علاوه بر مسايل فيزيكي، در طراحي‌هاي داخلي نيز با مشكلات زيادي روبه‌رو هستند.

به اعتقاد او، موزه‌هاي ايران با استانداردهاي جهاني فاصله‌ي زيادي دارند و موزه‌ي ملي ايران كه به‌عنوان موزه‌ي مادر شناخته شده است، از نظر استانداردهاي موزه‌داري به هيچ عنوان با موزه‌هايي مانند موزه‌ي لوور پاريس يا موزه‌ي تاريخ هنر اتريش يا موزه‌ي شهر مونيخ و حتا موزه‌هاي كوچك جهاني قابل مقايسه نيست.

وي با اشاره به ضرورت استانداردسازي مخازن موزه‌ي ملي ايران و بيان اين مساله كه مخازن اين موزه داستان دردناكي دارند، درباره‌ي برپايي نمايشگاه‌هاي خارج از كشور توسط موزه‌ي ملي ايران، اظهار داشت: برگزاري اين نمايشگاه‌ها نيز با يك بازنگري و هماهنگي با بخش گردشگري و صنايع دستي ادامه مي‌يابند.

او همچنين درباره‌ي روند بازسازي موزه‌ي دوران اسلامي و زمان تعطيلي موزه‌ي ايران باستان، توضيح داد:‌ كارهاي بازسازي موزه‌ي دوران اسلامي بسيار به‌كندي پيش مي‌روند و بايد به بازسازي آن سرعت بيشتري داده شود.

مهرانديش وضعيت كنوني موزه‌ي ايران باستان را در شأن شكوه تاريخ باستاني ايران ندانست و اظهار كرد: ايتاليايي‌ها پيشنهادهايي را درباره‌ي طرح بازسازي اين موزه داده‌اند كه در جلسه‌هايي با نماينده‌ي آن‌ها، اين طرح‌ها بررسي مي‌شوند.

وي افزود: راهنمايي‌ها و استفاده از تجربه‌هاي رييس پيشين موزه‌ي ملي ايران به بازسازي موزه‌ها و سرعت بخشيدن به روند حركت آن‌ها كمك قابل توجهي مي‌كند.

رييس موزه‌ي ملي ايران در پايان، اعلام بقيه‌ي اولويت‌هاي كاري خود را به چند هفته‌ي آينده موكول كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8609-17569.65230
  • خبرنگار : 71191