مديرعامل ايران خودرو: روند جهاني شدن‌مان را تاسال1390تكميل مي‌كنيم قيمت خودرو ازسال1376به بعد افزايش نيافته است ظرفيت قطعه‌سازي داخلي بايد 5برابر شود

تا سال 1390 روند جهاني شدن خود را تكميل مي‌كنيم و حدود 250 هزار خودرو به بازار جهاني عرضه مي‌كنيم. به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر منوچهر منطقي - مديرعامل ايران خودرو - با بيان اين مطلب افزود: بر مبناي برنامه استراتژيك دوم 10ساله خود ظرفيت توليد را به يك ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو مي‌رسانيم كه يك ميليون ظرفيت داخلي و 200 هزار خودرو نيز ظرفيت خارجي‌مان خواهد بود. وي با اشاره به اينكه جهاني شدن ما بدون جهاني شدن قطعه سازي دركشور ميسر نيست، افزود: طبق مطالعات انجام شده خودروسازان جهان قصد دارند 40 درصد از قطعات خودرو را در كشورهاي ديگر كه ارزان‌تر توليد مي‌شود، بسازند كه اين رقم معادل 675 ميليارد دلار است. او با اشاره به فرصت خوب كشور براي توسعه توليد قطعات با تكنولوژي بالا خاطرنشان كرد: از سال 1376 به بعد تقريبا افزايش قيمتي در خودرو نداشتيم و با روند جهاني حركت كرده‌ايم. هر وقت كه تيراژ توليد خودرو بالاتر رود، قابليت صادرات افزايش مي‌يابد، اما مي‌بينيم كه با توجه به اين‌كه حدود يك ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد مي‌شود، اما حجم صادراتي ما كم است. وي در اين خصوص با ارائه چند راهكار تاكيد كرد: توليد در ايران گران است و بايد وام‌هاي بلندمدت براي صادرات با بهره كم در اختيار خودروساز قرار گيرد. همچنين بايد به مسائل تعرفه‌اي، حمل و نقل و جوايز صادراتي توجه ويژه‌اي شود. منطقي درباره تاخير در پرداخت پول به قطعه‌سازان گفت: قطعه‌سازان داراي منبع ارزان قيمت هستند كه گردش عملياتي آنها را تضمين مي‌كند كه ما خودروسازان از آن بي‌بهره‌ايم. وي كه در مراسم افتتاح دومين نمايشگاه بين‌المللي قطعات و مجموعه‌هاي خودرو سخن مي‌گفت، درباره وظيفه خودروسازان در راستاي حمايت از قطعه سازان تاكيد كرد: ايران خودرو در اين زمينه همكاريهاي لازم را داشته است و هرجا كه ما سايت خارجي تاسيس مي‌كنيم، قطعه‌سازان را نيز با خود به آنجا مي‌بريم كه در سوريه و ونزوئلا اين كار را كرده‌ايم و در مصر نيز اين كار بايد صورت گيرد. همچنين قطعه سازان براي حضور هرچه بيشتر بايد از ابتداي طراحي و توليد محصول با خودروساز مشاركت و همكاري داشته باشد. به گفته مديرعامل ايران‌خودرو، كشور هند از سال 2001 تا 2005 صادرات قطعه خود را حدود 2 هزار درصد افزايش داده كه اين به دليل سرمايه‌گذاري اين دولت در صنايع هاي‌تك (High Technology) بوده است. وي نقش انجمن قطعه سازان را در جهاني شدن قطعه‌سازان كشور، ايجاد زمينه تعامل بين خودروساز و قطعه‌ساز، بررسي مثمر شرايط جهاني و داخلي، شناسايي فرصت‌ها و تهديدها و ارتقاي رقابت پذيري دانست و خاطرنشان كرد: ظرفيت قطعه‌سازي داخلي سه تا چهار ميليارد دلار است كه با توجه به اين‌كه در كشورهاي مختلف روي 675 ميليارد دلار ظرفيت سازي در حال برنامه ريزي هستند ما بايد اين ظرفيت را به 20 ميليارد دلار برسانيم. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۲۷ آذر ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8609-16227
  • خبرنگار :