شهريار عدل: انتساب مجسمه‌ي شير به تمدن شوش توسط يكي از بزرگ‌ترين مهرشناسان، سند مي‌تواند باشد

دكتر شهريار عدل گفت: اگر در كتابي به تاليف «اديت پرادا» كه يكي از بزرگ‌ترين مهرشناسان دنيا بوده، مجسمه‌ي شير سنگي به تمدن شوش نسبت داده شده است، اين مطلب سند مي‌تواند قرار گيرد.

مدير پژوهشي در موسسه‌ي ملي تحقيقات علمي فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: مجسمه‌ي اين شير سنگي حالتي ايلامي دارد و بحثي در اين نيست كه روي مهرها، نقش‌هايي مشابه آن وجود داشته باشد؛ ولي اكنون اين مهر منسوب به اين است كه در جنوب بغداد پيدا شده است.

وي افزود: البته بين‌النهرين و منطقه‌ي خوزستان آن‌قدر فرهنگ به يكديگر گره‌خورده‌اي دارند كه آن‌ها را هميشه از هم نمي‌توان جدا كرد.

رييس كميته‌ي علمي تدوين تاريخ تمدن‌هاي آسياي ميانه در يونسكو با اشاره به اين‌كه فرانسوي‌ها بيش از يك‌صد سال در شوش كاوش كرده‌اند، اظهار داشت: اين مساله مبهم است كه چگونه اثري كه به‌دست فرانسوي‌ها از خاك درآمده از موزه‌اي در آمريكا سر درآورده است، چراكه فرانسوي‌ها براساس عهدنامه‌ي دوره‌ي مظفري كه بين ايران و فرانسه بسته شده بود، به‌جز آثار نفيس، بقيه‌ي اشيا را به فرانسه منتقل مي‌كردند و پس از فسخ اين قرارداد، آثار تقسيم مي‌شدند. در دوره‌ي پهلوي دوم ـ رياست باقرزاده ـ نيز كل آثار كشف‌شده در اختيار ايران قرار مي‌گرفتند.

هفته‌ي پيش، مجسمه‌ي يك شير با پنج‌هزار سال قدمت در حراج ساتبي به قيمت 57 ميليون دلار به خريداري ناشناس اما انگليسي فروخته شد؛ اما براساس كتاب «ايران باستان» نوشته‌ي پرادا كه چاپ نخست آن در سال 1962 ميلادي منتشر شده است، اين اثر به تمدن شوش تعلق دارد. اين درحالي است كه مجسمه‌ي يادشده در حراجي ساتبي نيويورك با عنوان مجسمه‌ي آهكي متعلق به تمدن بين‌النهرين به حراج گذاشته و فروخته شد!

در كتاب يادشده مجسمه‌ي اين شير سنگي به‌نام «ديو شير» به طول هشت‌سانتي متر و چهار ميلي‌متر متعلق به هزاره‌ي سوم پيش از ميلاد و تمدن شوش معرفي شده است. همچنين آمده كه اين مجسمه در اختيار مجموعه‌داري خصوصي به نام خانواده‌ي مارتين بوده و در سالي كه كتاب چاپ شده است، آنها اثر را در موزه‌ي بروكلين نيويورك آمريكا به امانت گذاشته‌اند.

در صفحات ديگر كتاب به دو مهر نيز اشاره شده است كه نقش‌هايي مشابه اين شير سنگي روي آن‌ها وجود دارد و به تمدن شوش متعلق‌اند؛ يكي از مهرها، استوانه‌يي است كه ديوهايي شيري روي آن حك شده‌اند، اين مهر اكنون در موزه‌ي لوور پاريس نگهداري مي‌شود. مهر ديگر نيز ديو شير و ديوي به‌شكل گاو نر را به تصوير كشيده كه به سه‌هزار سال پيش از ميلاد و تمدن شوش تعلق دارد و اين اثر نيز در موزه‌ي لوور است.

در ميان منابع خبري خارجي، پايگاه خبري بلومبرگ خاستگاه اين مجسمه‌ي تاريخي را فقط ايران معرفي كرده و آورده است: «اين مجسمه‌ي پنج‌هزار ساله در ايران ساخته شده، ولي در نزديكي عراق پيدا شده است».

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8609-11164
  • خبرنگار : 71063