نماينده جيرفت: *مباحث فرهنگي جيرفت پيچيده است *سرپرست تيم كاوشگر جيرفت را عوض كنيد *چرا به جاي جيرفت از كلمه غيرعلمي هليل‌رود استفاده مي‌شود؟

نماينده‌ي مردم جيرفت و عنبرآباد در خانه‌ي ملت، در نطق پيش از دستور امروز خود خطاب به دكتر احمدي‌نژاد؛ شجاعت، تحرك و تلاش رييس جمهور را ستودني و مثال‌زدني دانست و افزود: از اين‌كه در مقابل استكبار جهاني به سركردگي آمريكاي جهانخوار ايستاده‌اي و از حق و حقوق جمهوري اسلامي ايران دفاع داشته و خواهي داشت صميمانه و خالصانه سپاسگزاريم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام علي زادسر با بيان اين‌كه رييس جمهور از تصويب قطعنامه‌ي سوم و احتمال حمله‌ي نظامي خوفي به دل راه نداده است، گفت: البته بايد يادمان باشد كه تورم افسار گسيخته و وضعيت سهميه‌بندي بنزين اعصاب قاطبه‌ي ملت را درهم ريخته و نيازمند جدي گرفتن موضوعات و ترس از عواقب آن است؛ چرا كه به هيچ‌وجه قابل پيش‌بيني نيست.

نماينده‌ي مردم جيرفت و عنبرآباد در خانه‌ي ملت، با آرزوي اجرايي شدن مصوبات و تشكر از سفر اخير معاون اول رييس جمهور به استان كرمان، بهترين و بزرگ‌ترين خدمت به آن ديار را آن دانست كه جنوب استان كرمان را به مركزيت جيرفت مستقل نمايند.

وي با مخاطب قرار دادن حدادعادل، رييس مجلس شوراي اسلامي، مباحث فرهنگي جيرفت را پيچيده دانست و گفت: آنچه غيرقابل انكار است، اين است كه گنج‌هاي زيرزميني در سرزمين جيرفت كه گنج ايران است، در شعاع منطقه‌اي پهن‌آور براي اولين بار توسط راننده بيل مكانيكي سازمان آب كرمان كشف شد و به سرعت باد در كل ايران و جهان منتشر شد. زيرا آثار كشف شده در نوع خود بي‌بديل و منحصر به فرد بود.

وي افزود: در اين ميان عنصري در كمين نشسته و فرصت‌طلب و موقعيت‌شناس خود را به منطقه رسانده و همانند موج‌سوار حرفه‌اي بر امواج به وجود آمده توسط مواريث فرهنگ جيرفت سوار شد و نام و نشاني را در كشور و جهان به دست آورد تا گذشته‌ي شرم‌آور خويش را در اذهان آنها كه او را مي‌شناختند به كسي كه مورد حمايت نظام است تبديل كند و به همگان بفهماند كه سازمان ميراث فرهنگي باستان‌شناس خبره و حرفه‌اي ديگري ندارد.

عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، با اشاره به ادعاهاي يكي از روزنامه‌هاي صبح در مورد فرد مورد اشاره و بيان اين كه تا كنون كسي نتوانسته آنها را تكذيب كند، گفت كه اين روزنامه اتهامات عقيدتي، و سياسي و صلاحيتي را درباره اين فرد درج كرده است.

زادسر مدعي شد: از اين فرد فرصت‌طلب پرسيده‌اند كه چرا به جاي جيرفت از كلمه غيرعلمي هليل‌رود يا آدم‌كش استفاده مي‌كنيد؛ پاسخ داده است كه چون حوزه‌ي آبريز هليل‌رود شامل شهرهاي ديگري مي‌شود، ما نام جيرفت را حذف مي‌كنيم و از كلمه‌ي حوزه‌ي فرهنگي منطقه هليل‌رود استفاده مي‌كنيم تا موجب گله‌مندي شهرهاي ديگر نشود.

زادسر افزود: در پاسخ به اين كلام سخيف و بدون پشتوانه‌ي علمي و اجتماعي اين دشمن مردم فرهيخته‌ي جيرفت، گفته شد كه اگر چنين استدلالي درست بود؛ امروز مورخين در تاريخ ذكر كرده بودند كه حوزه‌ي فرهنگي فرات‌رود و نه بين‌النهرين، حوزه‌ي فرهنگي نيل رود و نه تمدن مصر باستان. اين در حالي است كه هرگز چنين نشده و نخواهد شد. زيرا تمدن‌ها در طول تاريخ در كنار و نزديكي رودها و چشمه‌ها و درياها تشكيل شده‌اند و نه بر روي آنها.

وي خاطرنشان كرد: بسيار بديهي و ساده است كه تمدن جيرفت باستان در كنار و طول هليل‌رود تشكيل شده باشد تا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تمام منطقه را جيرفت مي‌گفتند. زيرا جيرفت بيش از 50 هزار كيلومتر مربع مساحت و صدها هزار نفر جماعت داشت كه از 18 استان كشور بزرگ‌تر و از 12 استان كشور پرجمعيت‌تر بوده و هست.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي مردم جيرفت و عنبرآباد در خانه‌ي ملت، اظهار كرد: يكي از دلايل تقاضاي ما مبني بر استان شدن جنوب استان كرمان به مركزيت جيرفت همين مطالب است. بنابراين هر كسي كه بخواهد به دلايل پوچ نام مبارك جيرفت باستاني بزرگ را از صفحه‌ي تاريخ محو كند و به جاي آن بگويد و يا بنويسد هليل‌رود، غلط مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه متاسفانه با حضور ايشان به عنوان سرپرست تيم كاوشگر مطابق راي صادره توسط رييس دادگاه انقلاب جيرفت، بين 600 هزار تا يك ميليون قطعه‌ي تاريخي و قيمتي به كشورهاي مختلف دنيا و خصوصا انگلستان، فرانسه، ايتاليا و ژاپن ظرف سه سال قاچاق شده است، ادامه داد: ادعاي اين سرپرست تيم كاوشگر بعد از سال‌ها، يكي ديگر از عجايب است كه سال گذشته مدعي شد كه نه خير؛ 600 هزار عتيقه‌ي قيمتي قاچاق نشده است، بلكه 30 هزار قطعه قاچاق شده است.

به گفته‌ي زادسر؛ وي كه از ابتداي ماجرا در جيرفت حضور داشته است هرگز نگفته است كه اين اشياء توسط چه كساني و چگونه از منطقه استخراج شده‌اند؟ چه ارتباطي بين وي و تعداد اشياء به سرقت رفته و مشخص شده در حكم صادره توسط رييس وقت دادگاه انقلاب وجود دارد؟ علت اين‌كه نام برده بعد از گذشت سال‌هاي سال رقم 600 هزار را به 30 هزار شيء قاچاق شده تغيير داده است، چيست؟

وي افزود: دليل اين‌كه مطابق ادعاي معاون ميراث فرهنگي كشور حتي يك شيء شناسنامه‌دار در هيچ جاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ثبت نشده است چيست؟ چرا تاكنون افشاگري آن روزنامه‌ درباره‌ي وي تكذيب نشده است؟

زادسر از رييس مجلس خواست تا به رييس سازمان ميراث فرهنگي دستور دهد كه هر چه زودتر فرد ديگري را به سرپرستي تيم كاوشگر مناطق باستاني جيرفت بزرگ منصوب كند تا مشكل خاصي به وجود نيايد؛ چرا كه اگر چنين شود مسوول مستقيم آن شخص مشايي خواهد بود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8609-10252
  • خبرنگار :