/ايسنا، هشت سال حضور/ مدير ل امور فرهنگي وزارت علوم: نقش ايسنا در فرهنگ سازي و توانمندسازي جامعه حائزاهميت است

مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري همزمان با فرا رسيدن سالروز تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اينكه حائز اهميت بودن اخبار دانشگاهي در ايسنا يكي از مهمترين نكاتي است كه باعث ايجاد حسن پويايي در اين خبرگزاري شده است، گفت: در جامعه فعلي نقش رسانه‌اي مانند ايسنا كه به دنبال فرهنگ سازي و توانمندسازي جامعه مي‌باشد بسيار حائز اهميت است و بايد در جهت تقويت اين رسانه‌ گام برداشت.

دكتر محسن اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به نقش و عملكرد هشت ساله ايسنا در توسعه فضاي رسانه‌اي كشور، اظهار كرد: ‌در يك ارزيابي كلي، نقش ايسنا را مي‌توان نقشي مثبت، ‌فعال و پويا ديد.

وي افزود: ايسنا نقش مطلوبي در عرصه اطلاع رساني و آگاهي بخشي و پيگيري امور به خصوص در بخش فرهنگ دانشگاهي ايفا كرده است، اگرچه در ارزيابي دقيقتر بايد نقش ايسنا در برهه‌هاي مختلف زماني در طول اين 8 سال حضور را تحليل كرد.

وي با بيان اينكه ايسنا در اين ميان روند مثبتي را طي كرده است، ‌گفت: ايسنا همواره سعي كرده كه نقش مثبت و پويايي در اين عرصه ايفا كند و در اين راستا توجه ايسنا به اخبار، ‌عملكرد و رويه‌ دانشگاه‌ها اهميت زيادي دارد.

به گفته دكتر اسلامي،‌ حائز اهميت بودن اخبار دانشگاهي در ايسنا يكي از مهمترين نكاتي است كه باعث ايجاد حسن پويايي در اين خبرگزاري شده است.

وي با اشاره به آسيب‌هاي رسانه‌هاي نوپا و با انرژي، اظهار كرد: چنانچه كاركنان اين رسانه‌ها در عرصه رشد و پيشرفت باشند، همواره اين رسانه را به سمت رشد و پويايي سوق مي‌دهند و ‌در اين راستا اگر مجموعه خبرگزاري ايسنا از اين نوع افراد، يعني دانشجويان جدا شود، ‌ممكن است به سمت فرود و سقوط حركت كند.

وي، استفاده از دانشگاهيان در اين خبرگزاري را قابل توجه عنوان كرد و گفت: در اين راستا استفاده از مديران دانشگاهي در رسانه‌ها اهميت آنرا بيشتر مي‌كند، به عبارت ديگر اگر اصحاب دانشگاه در رسانه قرار بگيرند، صرفا به اين مساله فكر نمي‌كنند كه رسانه تنها تريبوني است براي انتقال نقطه نظرات، بلكه رسانه بستر كاربردي كردن آموخته‌هاي دانشگاهيان را فراهم مي‌كند و اين مساله اهميت زيادي دارد.

دكتر اسلامي ادامه داد: بكارگيري دانشگاهيان در شوراهاي راهبردي رسانه‌ها نيز مي‌تواند همين نقش را ايفا كند.

وي با بيان اينكه كشورهاي در حال توسعه نيازمند رسانه‌هايي قدرتمند در عرصه جامعه پذيري و بسترسازي براي آينده هستند، گفت: ترسيم آينده، تبيين وضعيت موجود و نگاه به گذشته بايد براي كشورهاي در حال توسعه ترسيم شود كه در اين ميان رسانه مي‌تواند نقش موثري ايفا كند و در اين راستا اگر ايسنا ارتباط خود با دانشگاه را كم و محدود كند، نمي‌تواند در اين راه قدم بردارد و تاثير گذاري آن محدود مي‌شود.

مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم با بيان اينكه گامهاي رشد صرفا به واسطه تجهيزات و برنامه ريزي برداشته نمي‌شود، گفت: با توسعه فيزيكي جوامع، بحران و خلائي بين گذشته، حال و آينده ايجاد مي‌شود كه رسانه مي‌تواند اين خلا را پر كند. در اين راستا رسانه‌اي پيوند خورده با دانشگاه مانند ايسنا تاثيرگذاري بيشتري خواهد داشت.

به گفته وي پيوند بين ايسنا و دانشگاه تاثير گذاري آن را در كشور در حال توسعه ايران بسيار مثبت و مطلوبتر كرده است.

وي با بيان اينكه ايسنا بايد بررسي كند كه چه مقدار بر روند جامعه پذيري جامعه مدني تاثير گذار بوده است، اظهار كرد: اگر توانسته در اين جهت گام بردارد پس حركتي رو به رشد و موفقيت داشته است ولي اگر نتوانسته، بايد اين معضل را به حساب انقطاع پيوند بين ايسنا و جامعه دانشگاهي بگذاريم.

وي با اشاره به ضرورت تحكيم پيوند فعلي ايسنا با دانشگاه، خاطر نشان كرد: اگر خواهان تعريف فضاي نقد و نقادي در كشور هستيم بايد بررسي شود كه چه نهادهايي در اين راستا تاثيرگذارترند كه مشخص مي‌شود نهادهاي مرتبط با بحث انديشه در اين ميان تاثير گذارتر خواهند بود.

وي با بيان اينكه در اين راستا اهميت يك رسانه مشخص مي شود، خاطر نشان كرد: ايسنا بايد در اين رابطه الگويي را به جامعه معرفي كند و در اين رابطه الگوهاي مورد توجه مي‌تواند الگوهاي نقد و گفت‌وگويي باشد كه در دانشگاه‌ها شكل مي‌گيرند.

به اعتقاد دكتر اسلامي، رسانه‌اي مانند ايسنا بايد كرسي‌هاي نقد و نظريه پردازي دانشگاه‌ها را فراتر ببيند و آنرا در قالب الگو و مدلي تنظيم كند، چرا كه اين مساله اهميت بيشتري دارد.

وي با بيان اينكه رسانه‌ها نقش اصلي را در زمينه فرهنگ گفت‌وگو ايفا مي‌كنند، تصريح كرد: اين مساله‌اي است كه ايسنا به راحتي مي‌تواند وارد آن شود، چرا كه اصولا الگوي نقادي مساله‌ايست كه نيازمند الگوسازي است و به راحتي نمي‌توان آنرا تعريف كرد، بنابراين ايسنا بايد الگوهايي در قالب گفت‌وگو را در جامعه ترويج كند.

وي با بيان اينكه مساله ايجاد وحدت ملي در جامعه در خصوص رسانه‌اي با انتشار ملي مانند ايسنا اهميت اساسي دارد، ‌گفت: در اين راستا ايسنا به راحتي مي‌تواند در راستاي ايجاد وحدت ملي اثر گذار باشد و در كشوري مانند ايران با قوميتهاي مختلف بخش عظيمي از فعاليتها بايد به بحث ملت سازي اختصاص يابد كه عمل كردن به اين مساله در رسانه‌اي مانند ايسنا اهميت زيادي دارد.

دكتر اسلامي با اشاره به دوستي جامعه با رسانه ايسنا، اظهار كرد: ايسنا بايد مراقب باشد كه اين دوستي از بين نرود، چرا كه بحث ضرورت اتحاد ملي در عرصه معنا و عينيت به رسانه اهميت زيادي مي‌دهد و مي‌تواند اهداف مشترك را تعريف و ترويج كند.

مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم در ادامه با اشاره به تعامل مثبت بين ايسنا و بخش فرهنگي وزارت علوم، گفت:‌ عرصه فرهنگ، عرصه‌اي است كه در صورت اصلاح و تقويت فوايد زيادي را عايد جامعه دانشگاهي مي‌كند، بنابراين از مجموعه ايسنا مي‌خواهيم كه فرهنگ دانشگاه‌ها را در اولويت كاري خود قرار دهند.

دكتر اسلامي در خاتمه ابراز اميدواري كرد كه ايسنا در آستانه 9 سالگي روند رو به رشد و تقويت خود را ادامه دهد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۶ آذر ۱۳۸۶ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8609-08410
  • خبرنگار :