«قيصر ترجمان درد و شاعر مردم بود» دانشگاه الزاهرا (س) هم ياد امين‌پور را گرامي داشت

مراسم يادبود قيصر امين‌پور عصر چهارشنبه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه با حضور اعضاي هيأت علمي دانشگاه الزهرا (س) همراه بود، فاطمه راكعي با بيان خاطراتي از قيصر امين‌پور، گفت: فكر مي‌كنم براي قيصر كتاب‌هاي زيادي نوشته خواهد شد و اين‌گونه مرگ قيصر مثل زندگي‌اش حركت‌آفرين خواهد بود.

راكعي به شخصيت اين شاعر فقيد اشاره و اظهار كرد: ما مي‌دانستيم كه قيصر ذره‌ذره جلو چشم‌مان آب مي‌شود؛ ولي كاري از دست‌مان برنمي‌آمد. همان پيكر نحيف در انجمن شاعران براي همه بزرگ‌ترين پشت و پناه بود.

اين شاعر افزود: هركس قيصر را از نزديك مي‌شناخت، مي‌دانست او چه دردي مي‌كشد؛ چه به لحاظ جسماني، چه به لحاظ روحي، دردهاي مردمي هم به‌جاي خودش، و دردي كه براي تنها شدن آيه مي‌كشيد. قيصر براي دردي كه خدا به وي داده بود، حرمت قائل بود.

محبوبه مباشري - رييس دانشگاه الزهرا (س) - نيز به حضور امين‌پور در سه دهه‌ي مستمر پس از انقلاب اشاره كرد و گفت: يكي از علل مورد تكريم قرار گرفتن قيصر اين است كه ترجمان درد مردم بود و به معناي واقعي شاعر مردم.

مباشري افزود: هيچ شاعري حتا شعراي كلاسيك به اندازه‌ي قيصر در روزگار خود مورد تكريم قرار نگرفت و شعرش مورد اقبال خاص و عام واقع نشد.

ذوالفقار مهمان‌دوستي - مدير گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه الزهرا (س) - هم به شرح دوره‌هاي شعري امين‌پور پرداخت و گفت: زماني‌كه قيصر شاعري را به‌صورت رسمي آغاز كرد، به شعر حماسي و رمانتيك رو آورد، تا سال 73 كه وارد فضاي جديد شعري مثل عشق و عرفان شد؛ ولي نكته‌ي قابل توجه اين است كه تجربه‌هاي پربار قيصر، او را به‌سوي قله‌هاي كمال رسانده است.

او اظهار كرد: با كمال تأسف قيصر زماني پر كشيد كه فصل‌هاي زيادي براي شكفتن داشت.

مهمان‌دوستي امين‌پور را حد فاصل شعر سنت‌گرا و نوگرا دانست كه با توازن بين شعر قديم و جديد سعي كرد شعر معاصر در بطن جامعه‌ي ادبي رسوخ كند و در اين كار موفق بود.

عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا (س) به زبان شعري خاص قيصر اشاره كرد و گفت: وي با بهره‌گيري از زبان و تعبيرات مردم و سخنان حكمت‌آميز نوعي زبان شاعرانه براي خود پديد آورد تا به‌عنوان يك شاعر صاحب سبك در جامعه‌ي ادبي مطرح شود. قيصر از افراط و تفريط دوري كرد و به زبان شاعرانه‌ي خاص خود رسيد.

همچنين افشين علاء قيصر امين‌پور را يكي از بهترين شاعران حوزه‌ي ادبيات كودك و نوجوان خواند و اظهار كرد: خيلي‌ها از سر تفنن و بدون اشراف وارد اين عرصه شدند؛ اما هيچ‌كس مثل قيصر به اين خوبي مخاطبش را نشناخت. امين‌پور با اين‌كه از مخاطب بزرگ‌سال غني و سرشار بود، از سر مهرباني مخاطب كودك را هم به جمع خوانندگان شعرهايش اضافه كرد.

علاء در پايان غزلي را با مطلع «به شكرانه‌ي يك نفس با تو بودن / همه عمر را خواهم از تو سرودن» به‌ياد قيصر امين‌پور خواند.

در ادامه، مريم حسيني - مدرس دانشگاه الزهرا (س) - «دستور زبان عشق» را يكي از عارفانه‌ترين مجموعه‌هاي شعر فارسي دانست و گفت: در «دستور زبان عشق» شاعر همواره خود را معنا مي‌كند. همزاد عاشقان جهان هزار شعر ناگفته داشت، هزار نام گم‌شده، هزار آرزوي بزرگ، هزار آرمان و هزار پرواز.

او افزود: قيصر از آرمان و آرزوهايش مي‌گويد، آن‌هم نه براي خود، كه براي مردم، براي انسان و انسانيت و براي صلح و آزادي.

حسيني افزود: قيصر خدا را در آيينه‌ها يافت و ناگهان چون «آيينه‌هاي ناگهان» از پي يك اتفاق ساده داغ حسرت هميشگي‌اش را بر دل ما گذاشت.

بيوك ملكي ديگر مهمان اين برنامه بود كه به شعرخواني پرداخت.

روح‌الله هادي، سعيد واعظ و سعيد شهرتاش - از دانشگاهيان حاضر در جمع - هم به ذكر خاطره‌هاي خود از قيصر امين‌پور پرداختند و اين ضايعه را به جامعه‌ي ادبي كشور تسليت گفتند.

همچنين شاگردان قيصر امين‌پور در اين دانشگاه، شعرهاي خود را در رثاي استاد خواندند.

در پايان نيز فيلمي همراه با تصاوير اين شاعر و صداي او پخش شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲ آذر ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8609-00370
  • خبرنگار :