/گزارش كامل/ خلأ‌هاي سياست‌گذاري در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي؛ در گفت‌و‌گوي تفصيلي با معاون سابق وزير نفت

اشاره:
آن‌چه كه در پي مي‌آيد، حاصل گفت و گوي تفصيلي خبرنگار سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با مهندس اصغر ابراهيمي‌اصل، درباره‌ي خلأ‌هاي سياست‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشيمي كشور است.
وي فارغ‌التحصيل مهندسي شيمي و مهندسي گاز از دانشکده نفت آبادان (AIT) و كارشناسي ارشد مهندسي نفت از دانشگاه کاليفرنياي جنوبي (USC) است. او همچنين از اولين مديران عامل شركت نفت فلات قاره پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مدير اجرايي فاز‌هاي 4، 5 و 12 پارس جنوبي و معاون وزير و مدير عامل سابق شركت ملي صنايع پتروشيمي بود.
ديدگاه‌هاي او درباره‌ي خلأ‌هاي سياست‌گذاري در وزرات نفت از اين رو اهميت دارد كه وي از سويي مديريت پروژه‌هاي نفتي و غير نفتي بزرگي را در ايران بر عهده داشته است، از سوي ديگر تحصيلات تخصصي او در مهندسي نفت، گاز، شيمي و مديريت سيستم‌ها، اين امكان را به وجود مي‌آورد كه پرسش‌هاي تخصصي اين حوزه را با وي در ميان بگذاريم. علي رغم آن كه او بخش عمده‌ي عمر كاري خود را در مسووليت‌هايي اجرايي صرف كرده است، اما نگاهي راهبردي و معطوف به اصلاح فرآيند‌هاي سياست‌گذاري و تصميم سازي دارد.

ابراهيمي اصل در اين مصاحبه‌ي طولاني به نقد‌هاي بنياديني در اين صنعت مي‌پردازد كه اگر درستي آن ثابت شود، نشان‌دهنده‌ي ضرورت بازنگري و تحول جدي در سياست‌هاي وزارت نفت خواهد بود.

بي ترديد رونق گفت و گوهاي كارشناسي و پيدايي يك عرصه‌ي عمومي براي تعامل دانشگاهيان، متخصصان و مديران با تجربه‌ اين صنعت يكي از مؤثرترين سازوكارهاي ارزيابي سياست‌ها را پديد مي‌آورد. از اين رو سرويس مسائل راهبردي خبرگزاري دانشجويان ايران، آمادگي دارد تا ديدگاه‌هاي وزارت نفت و شركت‌هاي وابسته و همچنين دانشگاهيان، كارشناسان و مديران حوزه‌هاي تخصصي اين صنعت را در نقد اين گفت و گو، منتشر كند.

ابراهيمي اصل از وقوع اشتباهاتي بزرگ در سرمايه‌گذاري‌هاي كلان صنعت پتروشيمي، در مقابل بازدهي پايين و بلكه زيان دهي بخش عمده‌ي اين صنعت سخن مي‌گويد. او تمركز و توقف سرمايه‌ گذاري در لايه‌ي اوليه اين صنعت و به تعبيري اكتفا به بسته بندي گاز و صدور آن به كشور‌هاي توسعه يافته و غفلت از توسعه‌ي صنايع پايين دستي پتروشيمي را كه دربردارنده‌ي بيشترين ميزان اشتغال‌زايي و سود‌آوري در اين بخش است را در خلاف منافع ملي و بلكه در جهت تأمين منافع مصرف‌كنندگان بزرگ محصولات لايه‌ي اوليه اين صنعت در كشور‌هاي توسعه‌يافته تلقي مي‌كند.
او در ادامه به بررسي خلأ‌هاي سياست‌گذاري در صنعت گاز و سياست‌هاي توليد، مصرف و صادرات گازبه ويژه در پارس جنوبي مي‌پردازد و با نقد جدي سياست توليد LNG، توليد اين محصول را تا 20 سال آينده، غير اقتصادي، بر خلاف مصلحت كشور و متناسب با برنامه‌ها و استراتژي‌هاي مصرف كنندگان بزرگ انرژي توصيف مي‌كند.
معاون سابق وزير نفت از سويي به انتقاد از عدم توجه به استعداد ها و توانمندي‌هاي نيروهاي داخلي در توسعه‌ي پارس جنوبي و زيان‌هاي كلان ناشي از عقب افتادگي برنامه‌ها دراين بخش مي‌پدازد با حمايت از موضع دكتر سعيدي، متخصص برجسته‌ي مخازن نفت و گاز درباره‌ي اولويت تزريق گاز به مخازن نفت، بر اهميت بازيافت ثانويه و ثالثيه تأكيد مي‌كند و به بيان دستاورد‌هاي پژوهشي خود درباره‌ي بازيافت ثالثيه مي‌پردازد. او همچنين به انتقاد از عدم توجه به استعداد‌ها و توانمندي‌هاي نيروهاي داخلي در توسعه‌ي پارس جنوبي و زيان‌هاي كلان ناشي از عقب‌ماندگي برنامه‌ها در اين بخش مي‌پردازد.
 نقد سبد سوخت كشور، غفلت از امكان استفاده از تكنولوژي GTL براي تأمين نياز بنزين و گازوئيل كشور از گاز طبيعي و همچنين صادرات محصولات تبديلات گازي به جاي گاز خام مي‌پردازد.
مديرعامل سابق شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به مزيت‌هاي متعدد صادرات محصولات حاصل از GTL به جاي صادرات گاز خام، اهميت اين تكنولوژي را به مثابه اهميت استراتژيك دست‌يابي به تكنولوژي اتمي توصيف و تأكيد مي‌كند با دست‌يابي محققان كشور به اين تكنولوژي و اجراي نمونه‌هاي آزمايشگاهي، براي توليد صنعتي، تنها به مساعدت دولت و سرمايه‌گذاري نياز است.
او از ناديده‌گرفته شدن تلاش‌ها و دستاوردهاي پژوهشي محققان كشور در جهت دست‌يابي به فناوري GTL و فناوري پيل سوختي اظهار نگراني مي‌كند.
گلايه از تداوم رانت‌خواري‌هاي آشكار در سهميه محصولات پتروشيمي كارخانجاتي كه وجود خارجي ندارند، آخرين نكته‌اي است كه ابراهيمي اصل در اين گفت و گو مطرح مي‌كند.
در پي عنوان‌ گزارش‌هاي تفصيلي اين گفت و گو كه در 5 بخش ارسال شده است به حضور خوانندگان گرامي تقديم مي‌شود. براي دريافت هر يك از اين گزارش‌ها روي عنوان  كليك كنيد.

 

1-خلأ‌هاي سياست‌گذاري در صنعت پتروشيمي/
زيان‌هاي ناشي از احداث واحدهاي بزرگ غيراستاندارد
توقف درلايه‌ي اول تكنولوژي
‌33ميليون تن ظرفيت،كم‌تراز‌10ميليون تن توليد

2- خلأ‌هاي سياست‌گذاري درصنعت پتروشيمي/
تقريباً هيچ دانش فني‌اي به داخل كشورانتقال نيافته است 
تاسال‌82 ،‌90% زيان شركت‌هاي دولتي متعلق به پتروشيمي بوده
غفلت ازSMEها

3- خلأهاي سياستگذاري درصنعت گازوپتروشيمي/
تا‌20سال ديگر قراداد صدور LNG به مصلحت كشور نيست
توسعه‌3فازپارس جنوبي
‌2/6ميليارددلارهزينه پروژه؛‌3/6ميليارددلارضررتأخيرسالانه

4- خلأ‌هاي سياست‌گذاري درصنعت نفت و گاز
تأكيددكترسعيدي براولويت تزريق گازبه مخازن نفت بجاست
اهميت بازيافت ثانويه وثالثيه
غفلت‌ازتوليدGTL،توليد برق ازگازوصادرات برق AC

5-خلأ‌هاي سياست‌گذاري درسبد سوخت/
ناديده گرفتن دستاوردهاي پژوهشي پيل سوختي و GTL
اهميتGTL، همچون اهميت راهبردي  فناوري هسته‌اي
مزيت صادرات GTL نسبت به صادرات گازخام

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۰ آبان ۱۳۸۶ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8608-11831
  • خبرنگار :