با سپري شدن سه سال، وسايل تعزيه‌خواني "هاشم فياض" از زير زمين بيرون مي‌آيند؟!

لاله تقيان اظهار اميدواري كرد؛ با راه‌اندازي جريان ثبت ملي پرونده‌هاي ميراث معنوي، وسايل تعزيه‌خواني و نسخه‌هاي ارزشمند زنده‌ياد "هاشم فياض" به ثبت ملي و جهاني برسند.

اين پژوهشگر تئاتر و تعزيه در گفت‌وگويي با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشحويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي وضعيت ثبت و نگهداري وسايل تعزيه‌خواني "هاشم فياض" كه از سال 83 مساله‌ي نگهداري اين وسايل در موزه مطرح شده است، گفت: هنوز هيچ اتفاقي براي اموال ارزشمند "هاشم فياض" نيافتاده است و در آخرين تماسي كه با فرزندان او داشته‌ام، متوجه شدم كه اين وسايل همچنان در زيرزمين خانه‌ي وي نگهداري مي‌شود.

وي ادامه داد: خوشبختانه در جريان ثبت جهاني پرونده‌ي تعزيه و نوروز و نياز به ثبت ملي پرونده‌هاي ميراث معنوي، آيين‌نامه‌ي مرتبط با اين كار نوشته شده و در دست پيگيري است بنابراين به محض اينكه اين فعاليت شكل جدي به خود بگيرد، اموال "هاشم فياض" را هم به ثبت ملي در سازمان ميراث فرهنگي مي‌رسانيم.

تقيان از راه‌اندازي موزه‌ي تعزيه به عنوان يك نياز ضروري در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: بعد از ثبت اموال "هاشم فياض" در ميراث معنوي نياز به نگهداري آنها در موزه‌ي مخصوص تعزيه است كه سالهاست به دنبال راه‌اندازي آن هستيم.

وي از پيشنهاد يك ارگان غير دولتي در شوش براي راه‌اندازي اين موزه خبر داد و به ايسنا گفت: يك موسسه غيردولتي در حال رايزني با سازمان و يونسكو است تا بتواند اين موزه را با سرمايه‌ي موجود راه‌اندازي كند كه در صورت انجام اين كار مي‌توان اموال هاشم فياض را به اين موزه منتقل كرد.

به گزارش ايسنا، سال 83 بعد از درگذشت هاشم فياض، مجموعه غني و گسترده‌اي از وسايل و نسخ تعزيه كه توسط وي در خانه‌اش گردآوري شده بود قرا شد به ثبت و نگهداري برسند. در آن زمان فرهنگستان هنر وعده داده بود تا با راه‌اندازي موزه تئاتر مجموعه وسايل تعزيه «هاشم فياض» را خريداري كند.

و همان زمان محمد ميرشكرايي رييس سابق بنياد مردم‌شناسي به خبرنگار ايسنا، گفته بود: از آنجا كه مرحوم فياض عضو انجمن هنرمندان مركز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد بوده و اين مركز نيز ازجمله دستگاه‌هايي است كه مي‌تواند نسبت به ضبط اين گنجينه اقدام كند، اما سازمان ميراث فرهنگي و همچنين پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي نسبت به ضبط و نگهداري اين آثار و حفاظت از آنها به‌عنوان ميراث معنوي تمايل دارد و تمام تلاش خود را در اين زمينه خواهد كرد.

وي آن زمان اظهار اميدواري كرده بود كه گفت‌وگوهاي خود را در اين خصوص با خانواده‌ي مرحوم فياض و همچنين مركز هنرهاي نمايشي آغاز كند و حتي اعلام كرده بود كه اگر اين‌كار هزينه بسياري در پي‌ داشته باشد، مشكلي نيست و سعي ما در اين زمينه متوقف نخواهد شد، زيرا كه سازمان ميراث فرهنگي و مركز ‌هنرهاي نمايشي، هر دو نهادهاي فرهنگي هستند و نگهداري اين گنجينه به هر حال از هر دو نهاد امري شايسته است.

هاشم فياض؛ آخرين بازمانده از نسل تعزيه‌خوانان تكيه دولت سال 1383 در سن 87 سالگي درگذشت.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8608-11246
  • خبرنگار :