بايد بازار گردشگري ايران براي گردشگران عربستاني تقويت شود.
اين گفتهي اكبر غمخوار، يكي از شركتكنندگان ايراني در نخستين كنفرانس گردشگري كشورهاي اسلامي به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) است.
عربستان همواره هدف مهمي براي فعاليتهاي گردشگري ايران بوده است و بر اين اساس، جزو اولويتهاي اصلي جذب گردشگر در چشمانداز 20 سالهي گردشگري ايران بهشمار ميآيد؛ اما تاكنون فعاليت در اين كشور فقط در حوزهي زيارتي بوده و بخش گردشگري آن تا حدودي در خفا مانده است. البته آژانسهاي توريستي ايران معتقدند، اين اتفاق بهدليل فعاليتهاي يكسويهي سازمان حج و زيارت بوده است. از سوي ديگر، اين سازمان اعتقاد دارد، در حوزهي جذب گردشگر يا زاير نميتواند فعاليت كند، چون اين امر جزو سياستهاي اين سازمان نيست.
كشورهاي عربي براي ايران همواره بازارهاي گردشگري خودجوش محسوب ميشوند و گردشگران اين كشورها معمولا مستقل و خانوادگي به ايران سفر ميكنند كه هدف بيشتر آنها، مقصدهاي زيارتي ايران است.
در سالهاي اخير، بهدنبال تعامل برخي آژانسهاي توريستي، گردشگراني از اين كشورها براي ديدن جاذبههاي طبيعي ايران سفر كردهاند؛ اما تعداد اين گردشگران كمتر از زايران ايراني است كه هر سال به عربستان سفر ميكنند و درآمد ارزي سرشاري را عايد اين كشورها ميكنند.
شركت توسعهي گردشگري ايران سال گذشته بهدنبال تعامل با مسؤولان عربستان با هدف گسترش فعاليتهاي گردشگري در اين كشور، نمايشگاه و همايشي از جاذبههاي ايران برپا كرد تا شايد تحولي در اين بازار هدف ايجاد شود. همچنين راهاندازي دفتر اطلاعرساني در اين كشور را نيز در دستور كار خود قرار داد كه تاكنون اين دفتر راهاندازي نشده است.
غمخوار حضور ايران را در كنفرانس نخستين كنفرانس گردشگري كشورهاي اسلامي بسيار مثبت ارزيابي كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: در بخش نمايشگاهي اين كنفرانس، اقلام تبليغاتي و جاذبههاي طبيعي ايران ارايه شدند كه بسيار مورد توجه عربستانيها قرار گرفتند و تقاضا براي برگزاري تورهاي طبيعتگردي بيشتر بود.
وي بيان كرد: مردم اين كشور بهصورت سنتي براي زيارت به ايران سفر ميكردند، درحاليكه اكنون زمينهي سفرهاي سياحتي گردشگران عرب نيز به كشور ما فراهم شده است.
او با اعتقاد به اينكه زمينهي همكاريهاي گردشگري با عربستان بسيار است، اظهار داشت: مسؤولان عربستاني از همكاري در بخش گردشگري با ايران استقبال ميكنند و انتظار دارند، اين همكاريها متقابل باشند، يعني بهازاي جذب گردشگر از عربستان، از ايران نيز گردشگراني به اين كشور سفر كنند. اين درحالي است كه در طول سال، ايران صدها هزار زاير به عربستان اعزام ميكند و مشكل ما در اين بخش، متولي حج و زيارت است كه در مقابل اعزام زاير به عربستان، مسافري از اين كشور جذب نميشود.
اين مدير خدمات مسافرتي معتقد است: اگر امكان حضور بخش خصوصي در عمليات عمره فراهم شود، موقعيت لازم براي جذب گردشگر از اين كشور ايجاد خواهد شد، چون اكنون هيات عالي گردشگري عربستان علاوه بر عمره و حج، سفرنامههاي گردشگري نيز تنظيم كرده است كه فعاليت در اين حوزه و مبادلهي گردشگر، صنعت توريسم ايران را تحت تاثير قرار ميدهد.
غمخوار ادامه داد: در حوزهي زيارتي، فعاليتهاي خوبي در عربستان صورت گرفتهاند و حتا پرواز مستقيمي از شهر دمام به مشهد راهاندازي شده است؛ اما بايد توجه داشت كه تعداد اندكي از مردم عربستان را با هدف زيارت به ايران ميتوان جذب كرد و بايد بازار گردشگري اين كشور تقويت شود. تاكنون تبليغات ايران در شبكههاي الجزيره و MBC موثر بودهاند و اميدواريم اين فعاليتها در تابستان آينده نتيجه دهند.
وي اضافه كرد: مشكل عمده براي گسترش فعاليتهاي گردشگري در بازار عربستان، ناوگان هوايي است، چون سهم عمدهي پروازهاي ايران و عربستان در اختيار حج و زيارت است و اگر اين شرايط ادامه يابد، گردشگران عربستاني براي سفر به ايران مجبور ميشوند، از طريق كشورهاي ديگر اقدام كنند كه اين مساله، امكان تغيير در تصميمگيري گردشگران عربستاني را براي انتخاب مقصد ايجاد ميكند.
به گزارش ايسنا، خروج سرمايه از ايران به عربستان در قالب اعزام زاير و هزينههاي سرشاري كه ايرانيها براي خريد سوغات در اين كشور صرف ميكنند، همواره عاملي براي اعتراض در راستاي تغيير اين مسير و ايجاد تعاملهاي دوسويه براي جذب بخشي از اين ارز خروجي بوده؛ اما تاكنون برنامههاي منسجمي براي تغيير اين رويه ايجاد نشده است و سازمانهاي حج و زيارت و ميراث فرهنگي و گردشگري به وحدت رويهاي براي اجراي اين برنامههاي منسجم دست نيافتهاند.
بخش گردشگري ايران اگرچه فضايي گسترده براي فعاليت در بازاري مانند عربستان ندارد، اما اين بخش در كشورهايي مانند سوريه نيز كه بهنوعي مقصد زيارتي براي سازمان حج و زيارت محسوب ميشود و بازاري آزاد است، فعاليت چشمگيري نداشته است و بيشتر در بخش خروج تور و گردشگر از ايران به سوريه فعاليت ميكند. البته تاكنون ميزان جذب گردشگر از سوريه كه بازاري آزادتر نسبت به عربستان است و امكان فعاليت براي بخش خصوصي گردشگري وجود دارد، چندان قابل توجه نبوده است.
شايد بازار گردشگري عربستان و سوريه، شرايط يكساني نداشته باشند، اما براي ايران، اين كشورها در اولويتهاي نخست در چشمانداز 20 سالهي گردشگرياند و فقط در سالهاي اخير بوده كه به سليقهي گردشگران اين كشورها، توجه نشان داده شده و در تبليغات اعمال شده است.
در نخستين كنفرانس گردشگري كشورهاي اسلامي كه براساس بند 15 قطعنامهي گسترش توريسم در اين كشورها كه سال 2002 ميلادي به تصويب سازمان كنفرانس اسلامي رسيد و قرار بود، سال 2005 ميلادي برپا شود، اما به دلايلي به تعويق افتاد، نمايندگاني از 30 كشور عضو OIC حضور داشتند و هدف اين كنفرانس نيز ايجاد روابط استراتژيك عميق و موثر ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بوده است.
انتهاي پيام