بازسازي نقاشي‌هاي باغ جهان‌نماي شيراز بدون توجه به گذشته‌ي آن‌ها

يك كارشناس مرمت آثار تاريخي از بازسازي نقاشي‌هاي باغ جهان‌نماي شيراز با شكل و شمايل جديد و بدون توجه به گذشته‌ي اثر خبر داد.

اين كارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: باغ جهان‌نما، يكي از بناهاي دوره‌ي صفوي است كه داخل يك باغ با چهار باغچه قرار دارد و از نظر نوع بنا، شبيه هشت بهشت است؛ هشت بهشت به بناهايي هشت گوش گفته مي‌شود كه داخل آن‌ها آب‌نما و چند اتاق در اطراف وجود دارند.

باغ جهان‌نما همچنين تزيينات نقاشي داشته كه بخشي از آن توسط تعدادي از مرمت‌كاران ميراث فرهنگي استان فارس مرمت شده است.

اين كارشناس با بيان اين‌كه متاسفانه شهرداري شيراز كه به نوسازي بسيار علاقه دارد، مسؤول پروژه‌ي باغ جهان‌نماست و دستور داده كه تمام نقاشي‌هاي داخل اين عمارت بازسازي شوند، ادامه داد: حال تصور كنيد، كسي كه تمام هم و غم‌اش اين است كه آنچه از گذشته مانده، نشان دهد و نه ساختن گذشته براي آينده، مواجه مي‌شود با نقاشي‌هايي كه به‌تازگي خلق شده‌اند. در حقيقت، صورت‌هايي كه تخريب شده و به يك برهه‌ي زماني خاصي متعلق‌اند، كاملا بازسازي شده و شكل و شمايل جديدي گرفته‌اند كه براي آيندگان واقعا خنده‌دار است.

او در توضيح اين مطلب گفت: يك تابلوي نقاشي را كه چند شخصيت با صورت‌هاي مختلف دارد، تصور كنيد كه تعدادي از اين صورت‌ها تخريب شده‌اند و با توجه به اين‌كه عكسي از شكل نخستين نقاشي و تابلو وجود ندارد، نمي‌توان فهميد كه نقاش اين تابلو صورت و شخصيت‌هاي آن‌را با چه حالت‌هايي ترسيم كرده است. بر اين اساس، كسي در اين نقاشي نبايد و نمي‌تواند دخالتي كند.

وي اضافه كرد: اين درحالي است كه اگر تابلويي مانند موناليزا تخريب شود، به‌دليل وجود تصوير و عكس از آن، همه مي‌دانيم كه در ابتدا چه حالتي داشته است و شايد آن‌را بتوان مرمت كرد، گرچه اجازه‌ي چنين كاري داده نمي‌شود، زيرا گفته مي‌شود كه تخريب در چنين مواردي جزيي از مرمت است؛ اما در باغ جهان‌نما مي‌بينيم كه با انجام اقداماتي كه به آن‌ها مرمت گفته مي‌شود، اين محل را زيبا مي‌كنند و البته همه‌ي اين كارها با نظارت سازمان ميراث فرهنگي و تاييد كارشناسان اين سازمان انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8608-09051.62993
  • خبرنگار : 71219