طرح جديد حذف كنكور، سهميهبندي مناطق محروم را مدنظر قرار داده است.
علي عباسپورتهرانيفرد ـ رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ـ درگفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره اظهارات رييس سازمان سنجش و ايرادات وي به طرح حذف كنكور، افزود: اين كه گفته ميشود خدمات آموزشي در كل كشور يكسان نيست و شانس قبولي داوطلبان مناطق محروم و كمتر برخوردار پايين ميآيد درست نيست چرا كه به دليل همين مسائل بحث سهميهبندي مناطق در لايحه حذف كنكور منظور شده است.
به گفتهي نمايندهي مردم تهران در مجلس در حال حاضر دو آزمون نداريم؛ بلكه يك آزمون سراسري برگزار ميشود و با توجه به اين كه شانس قبولي دانشآموزان مناطق محروم در آزمون سراسري به دليل سطح علمي، پايين بود؛ بحث سهميهبندي مناطق محروم مدنظر قرار گرفت، بنابراين چه فرقي با شرايط قبلي كه يك آزمون سراسري برگزار ميشد وجود دارد؟
وي گفت: دانشآموزان نقاط محروم كشور همچون ساير كودكان استعدادها و شكوفايي قابل توجهي دارند؛ اما به دليل كمبود امكانات نميتوانند اين استعدادها را به طور كامل شكفته كنند. اين در حالي است كه طرح جديد حذف كنكور بحث سهميهبندي مناطق محروم را مدنظر قرار داده است.
عباسپور در مورد اين اظهار نظر رييس سازمان سنجش مبني بر اين كه معدل سوابق تحصيلي معيار مناسبي براي پذيرش دانشجو نيست و حساسيت تفكيك علمي دانشجويان را ندارد، اظهار كرد: به دليل همين موضوع بود كه ما اعلام كرديم كه معدل در كنكور دخالت نخواهد داشت و ما به اين روش معدلي كه سال گذشته سازمان سنجش برگزار كرد، ايراداتي وارد كرده و آن را روش درستي نميدانيم؛ چرا كه در طرح حذف كنكور نيز گنجانده شده كه بايد نمرات دروس را انتخاب كرده و به اين نمرات ضريب دهند.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس يادآور شد: چنان چه معدل را براي قبولي دانشآموز در كنكور دخالت دهيم، عملا توانمنديهاي وي فشرده شده و بسياري از اطلاعات از بين ميرود؛ در صورتي كه دخالت صرف معدل براي پذيرش دانشآموز درست نبوده و بايد نمرات دروس با ضرايب رشته مورد نظر ارزيابي شود.
وي خاطرنشان كرد: در اين شرايط اگر دو دانشآموز معدل يكساني داشته باشند، اما به دليل اهميت رشتهي تحصيلي مورد نظر، ضرايب نمرات با يكديگر تفاوت داشته و تعيينكنندهي رشتهي تحصيلي وي است.
عباسپور تصريح كرد: سازمان سنجش در روش خود اصلاحاتي انجام داده و متوجه شده كه در نظر گرفتن معدل روش كاملي نبوده و امسال به همين روشي كه در طرح حذف كنكور در نظر گرفته شده، عمل ميكند.
نمايندهي مردم تهران در مجلس در مورد اين اظهار نظر كه وزارت آموزش و پرورش براي برگزاري آزمونهاي سراسري و استاندارد دبيرستانها آمادگي ندارد، گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نميتواند به نمايندگي از وزارت آموزش و پرورش صحبت كند؛ چرا كه مسوولان وزارت آموزش و پرورش در جلساتي كميسيون آمادگيشان را براي برگزاري اين آزمونها اعلام كردهاند.
وي تصريح كرد: ما در جلساتمان كه وزير آموزش و پرورش نيز حضور داشت تاكيد كردهايم كه امكانات خود را بسيج كنند و پس از تبديل اين طرح به قانون، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قطعا جدول زمانبندي را براي اجراي آن طلب خواهد كرد.
به گفتهي عباسپور قطعا وزارتخانههاي "علوم، تحقيقات و فناوري" و "آموزش و پرورش" ميتوانند با همكاري يكديگر پس از تصويب قانون، آن را اجرايي كنند.
وي درباره اين مطلب كه با "حذف كنكور استرس داوطلبان از كنكور به كل دوره دبيرستان به دليل برگزاري امتحانات سراسري و اهميت اخذ معدل بالا براي پذيرش در دانشگاهها انتقال مييابد"، نيز گفت: اين بحثهايي بود كه قبل از تصويب لايحهي حذف كنكور در مجلس نيز عنوان ميشد و قرار نيست اگر با يك مسالهاي مخالف هستيم در اجرا نيز اگر تبديل به قانون شد؛ مخالفت خود را ادامه دهيم.
عباسپور يادآور شد: چنين مباحثي زمان تصويب اين طرح در مجلس به طور مفصل مورد بررسي قرار گرفت و با تمام اين شرايط تاييد شد كه اين كار ارزندهاي است و بايد صورت گيرد.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار كرد: قطعا تنشي كه يك امتحان سه ساعته دارد با امتحاناتي كه در سه سال برگزار ميشود متفاوت است؛ البته قبول داريم كه هيچ امتحاني بدون تنش نيست، اما آن امتحان سه ساعته كه سرنوشت يك فرد را تعيين ميكند پر تنشتر است؛ چرا كه ما در پايههاي مختلف دبيرستان و پيشدانشگاهي اگر يك دانشآموز به دلائلي امتحان خود را خراب كرد و نمرهي امتحاني آن پايين بود، فرصت جبران دادهايم.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: در نهايت با فراهم كردن فرصت امتحان مجدد به دانشآموز از تنشهايش كاسته خواهد شد.
او در مورد پيشنهاد سازمان سنجش مبني بر لحاظ تركيب امتحانات سراسري آموزش و پرورش و آزمونهاي اين سازمان براي پذيرش دانشجو گفت: اگر معني اين تركيب به مفهوم آن باشد كه سازمان سنجش در طرح سوالات به آموزش و پرورش كمك كند، بسيار پيشنهاد خوبي است و ما نيز استقبال ميكنيم؛ اما اگر قرار باشد دانشآموزان براي هميشه هم در كنكور شركت كرده و هم امتحان نهايي سراسري بدهند، عملا تا چهار سال به اين گونه خواهد بود و قرار است درصد آزمون كم شده و نهايتا از سال اول برنامه پنج سالهي پنجم، كنكور كاملا حذف شود.
عباسپور تصريح كرد: پس از حذف كنكور ديگر آزموني وجود ندارد؛ اما اگر در آزمون و طرح سوالات آن به آموزش و پرورش كمك شود، طرح خوبي است.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در مورد معايب فني جبران سوابق تحصيلي دانشآموزان افزود: ما هيچ عيب فني در اين مساله نميبينيم.
انتهاي پيام