• چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۶ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8608-08048

وزير سابق علوم: هدف اصلي برنامه‌ريزان براي حل مشكلات كنكور در طرح مجلس گم شده است با تحميل ظرفيت به دانشگاه‌ها نمي‌توان به اهداف توسعه آموزش عالي دست يافت

وزير سابق علوم:
هدف اصلي برنامه‌ريزان براي حل مشكلات كنكور در طرح مجلس گم شده است
با تحميل ظرفيت به دانشگاه‌ها نمي‌توان به اهداف توسعه آموزش عالي دست يافت

وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه با طرح كنكور مجلس تنها شكل مشكلات عوض مي شود، گفت: ‌با سرمايه گذاري بيشتر در بخش توسعه كمي و كيفي آموزش عالي معضل كنكور به طور طبيعي رفع مي‌شود.

دكتر جعفر توفيقي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با انتقاد نسبت به طرح كنكور مجلس، اظهار كرد: خوشبختانه در حال حاضر روند افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها به گونه‌ايست كه اضطراب و استرس كنكور را به طور طبيعي كاهش داده است تا حدي كه ظرفيت برخي از موسسات آموزش عالي كشور تكميل نمي‌شود.

وي گفت: با سرمايه گذاري بيشتر دربخش آموزش عالي و افزايش همزمان كميت و كيفيت آموزش عالي، به طور طبيعي معضل كنكور قابل حل است.

وي با بيان اينكه با حذف كنكور مشكلي حل نمي‌شود، اظهار كرد: ‌در هر صورت با حذف كنكور نمره ديگري ملاك پذيرش دانشجو خواهد بود كه اگر اين نمرات سراسري و استاندارد نباشد مشكلات بيشتري ايجاد خواهد شد.

دكتر توفيقي افزود: با برگزاري امتحانات سراسري و استاندارد توسط آموزش و پرورش همچنين مسائلي مانند امنيت آزمونها و دخالت سلايق تصحيح كنندگان پيش مي‌آيد كه بايد براي رفع اين معضلات نيز راه كاري انديشيده شود.

وي با بيان اينكه مشكلات برگزاري اين امتحانات نهايي از كنكور بيشتر است، ‌تصريح كرد: با برگزاري امتحانات تشريحي در سطح گسترده ناهماهنگي‌هايي در خصوص تصحيح اوراق و برگزاري استاندارد امتحانات ايجاد خواهد شد.

وزير سابق علوم با بيان اينكه مشكل اصلي كنكور ظرفيت نيست، اظهار كرد: مشكل اصلي وجود رقابت در برخي از رشته‌هاي پر اقبال دوره‌هاي روزانه است، اين در حاليست كه در طرح فعلي مجلس نيز اين مشكل برطرف نخواهد شد.

دكتر توفيقي با بيان اينكه هدف اصلي برنامه ريزان طرح كنكور مجلس تقويت آموزش و پرورش بوده است، تصريح كرد: با اين حال در اين طرح نيز اضطراب كنكور به دوران دبيرستان براي كسب نمرات بالا منتقل مي‌شود.

وي با بيان اينكه هدف اصلي برنامه ريزان براي حل مشكلات كنكور در طرح مجلس گم شده است،‌ گفت: به مرور زمان كليه مشكلات كنكور در اين طرح به طور شديدتري خود را نشان خواهد داد.

وي توصيه كرد كه به جاي اين گونه طرح‌ها،‌ روش توسعه آموزش عالي مدنظر قرار بگيرد چرا كه توسعه كمي آموزش عالي در بحث كنكور بسيار تاثيرگذار بوده است.

دكتر توفيقي با تاكيد بر اينكه افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها بايد با پشتوانه مالي صورت بگيرد، اظهار كرد: صرفا با تحميل ظرفيت به دانشگاه‌ها نمي‌توان به اهداف توسعه آموزش عالي حقيقي دست يافت، بلكه بايد با افزايش بودجه در جهت حفظ كيفيت آموزش عالي اقدام كرد.

وزير سابق علوم، در خاتمه با بيان اينكه اينگونه طرحها مشكل اصلي را حل نكرده‌ بلكه آن را جابجا مي‌كند، خاطر نشان كرد: با ارايه اين طرح‌ها تنها شكل مشكل عوض شده و مكان مشكل از وزارت علوم به وزارت آموزش و پرورش منتقل مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha