معاون سابق سازمان سنجش آموزش كشور با انتقاد از طرح حذف كنكور مجلس گفت: سوابق تحصيلي و معدل حساسيت لازم براي تفكيك علمي دانشجويان را نداشته و معيار مناسبي براي گزينش دانشجو نيست.
دكتر محمد حسين پوركاظمي در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به طرح كنكور مجلس، اظهار كرد: خوشبختانه در حال حاضر ظرفيت دانشگاهها افزايش خوبي داشته و در نتيجه ورود به دانشگاه شرايط مطلوبتري پيدا كرده است.
وي افزود: با اين حال در اين ميان بايد به حفظ و ارتقاي كيفيت دانشگاهها نيز توجه شود، به عنوان مثال زماني كه ظرفيت دانشگاه پيام نور به يكباره دو برابر ميشود مطمئنا در حفظ كيفيت دچار مشكل خواهد شد. از سوي ديگر كليه داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامي به جز در چند رشته خاص، در ساير رشتههاي انتخابي خود پذيرفته ميشوند كه در اين رابطه نيز بايد حفظ كيفيت آموزشي مدنظر قرار بگيرد.
وي افزود: در حال حاضر حدود 70 هزار ظرفيت روزانه دانشگاههاي دولتي است كه در تكميل آن داوطلبان بايد در رقابت سختي شركت كنند و اكثريت داوطلبان ممتاز نيز به سمت اين رشتهها جذب ميشوند.
معدل حساسيت لازم را براي تفكيك علمي دانشجويان ندارد
وي با اشاره به لحاظ صرف سوابق تحصيلي و معدل داوطلبان براي پذيرش در دانشگاهها، اظهار كرد: در كنكور امسال در گروه آزمايشي علوم تجربي تعداد داوطلبان داراي معدل 19 به بالا بيش از سه برابر ظرفيت رشته پزشكي بوده است كه در اين رابطه واضح است كه معدل حساسيت لازم را براي تفكيك علمي دانشجويان نداشته و ملاك و معيار مناسبي براي گزينش دانشجو نيست.
دكتر پوركاظمي با اشاره به اعمال تاثير 15 درصدي معدل داوطلبان در كنكور 86، خاطر نشان كرد: بر اساس طرح مجلس ميزان اين تاثير سال به سال افزايش مييابد و بدون شك طي چند سال آينده يعني تا سال 90 مشكلات اين طرح خود را بيشتر نشان ميدهد.
وي با بيان اينكه در اين شرايط افراد داراي معدل پايينتر از 19 شانسي براي قبولي در رشتههاي پزشكي ندارند، اظهار كرد: اگر براي اين مسائل راهكار مناسبي انديشيده نشود در اين ميان بحث عدالت نقص ميشود.
افزايش تاثير سوابق تحصيلي، حساسيت امتحانات آموزش و پرورش را بيشتر ميكند
وي با بيان اينكه افزايش ضريب تاثير سوابق تحصيلي در پذيرش دانشجو، حساسيت امتحانات آموزش و پرورش را بيشتر ميكند، تصريح كرد: در اين ميان فعاليت افراد سودجو در اين بخش گسترش پيدا مي كند.
دكتر پوركاظمي با اشاره به ضرورت استفاده از تجربيات ساير كشورها در بحث كنكور و پذيرش دانشجو، اظهار كرد: به عنوان مثال در فرانسه آزمون ورودي براي ورود به دانشگاه وجود ندارد ولي در دوره دانشگاه كلاسهايي با حضور حدود يك هزار دانشجو برگزار ميشود ولي به تدريج به خاطر شرايط سخت تحصيل در دانشگاهها، تعداد دانشجويان ترم به ترم كاهش پيدا ميكند. از سوي ديگر در كشورهايي مانند آمريكا و انگليس سازمانهاي غير دولتي فعاليت ميكنند كه وظيفه برگزاري آزمونهايي را بر عهده دارند و دانشگاهها با استفاده از نتايج آزمونهاي اين ارگانها و همچنين سوابق تحصيلي داوطلبان نسبت به پذيرش آنان اقدام ميكنند.
دانشآموزان ممتاز در صورت حذف كنكور صدمه ميبينند
دكتر پوركاظمي با انتقاد به طرح حذف كنكور مجلس و با اشاره به اقشاري كه از اين طرح صدمه ميبينند، خاطر نشان كرد: دانش آموزان معمولي و متوسط از اين طرح صدمهاي نميبينند چراكه در هر صورت به سمت دانشگاههاي غير انتفاعي، پيام نور، علمي كاربردي و غيره سوق پيدا ميكنند ولي اين مصوبه به دانش آموزان ممتاز و برجسته دبيرستاني صدمه وارد ميكند كه در اين شرايط نسبت به امتحانات نهايي و سراسري حساسيت فوق العادهاي نشان خواهند داد و در طول دوره دبيرستان با استرسهايي روبرو خواهند بود. همچنين آموزش و پرورش نيز در برگزاري اين امتحانات نهايي مشكل خاص خود را خواهد داشت.
نكات منفي طرح كنكور مجلس بيشتر از نكات مثبت آن خواهد بود
وي با بيان اينكه هر طرحي داراي نكات مثبت و منفي خواهد بود، اظهار كرد: به اعتقاد بنده نكات منفي طرح كنكور مجلس بيشتر از نكات مثبت آن خواهد بود و اميدواريم كه شوراي نگهبان با بررسي اين طرح از لحاظ اجرايي مجددا آن را رد كند تا به طور مفصل در مجلس بعدي پيگيري شود.
دكتر پوركاظمي با بيان اينكه نمرات و سوابق تحصيلي به تنهايي معيار خوبي براي پذيرش دانشجو نيست، گفت: به عنوان مثال فردي با معدل بالاي 5/19 كه به هر دليل نمره يكي از دروس امتحاني خود را پايين كسب كند از گردونه انتخاب رشتههاي مطلوب دانشگاهي خارج ميشود.
وي با اشاره به وجود حدود 7 هزار دانش آموز حائز معدل بالاي 5/19 در كنكور امسال، تصريح كرد: وقتي نمرات تا اين حد به هم نزديك باشد واريانس نمرات كم بوده و قدرت تميز كاهش پيدا ميكند.
وي با اشاره به نحوه جبران سوابق تحصيلي داوطلبان، اظهار كرد: امتحانات جبراني بايد به گونهاي طراحي شود كه امتحانات هر سال از نظر علمي معادل با سال قبل باشد كه اين معادل سازي در شرايط فعلي يك مشكل بزرگ علمي است و از لحاظ اجرايي و برنامه ريزي نيز بسيار مشكل خواهد بود.
دكتر پوركاظمي در خاتمه با اشاره به ساير ايرادات اين طرح، اظهار كرد: همچنين با لحاظ صرف سوابق تحصيلي براي پذيرش دانشجو شركت داوطلبان در ساير گروههاي آزمايشي با مشكل مواجه خواهد شد.
انتهاي پيام