اين داغ قيصر است كه داغي مكرر است... پيكر قيصر امين‌پور بر دوش دوستدارانش تشييع شد

تو مي‌روي، همه در پي‌ات مي‌آيند؛ اما كسي به تو نمي‌رسد...

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صبح امروز چهارشنبه نهم آبان‌ماه، يك روز بعد از آن «سه‌شنبه»، ساعت هنوز به 9 نرسيده، حياط خانه‌ي شاعران ايران مملو از جمعيتي بود كه آمده بودند تا با شاعرشان وداع كنند. همهمه و بغض و گريه فضا را دربرگرفته بود؛ اما قيصر امين‌پور اين‌بار هم همه را غافلگير كرد و صدايش ميزبان بدرقه‌كنندگانش شد. صداي قيصر زنده بود و همچنان با شاگردانش سخن مي‌گفت؛ در كلاس درس از شعر و شاعرانگي.

جمعيت حاضر هنوز خاموش صدا را مرور مي‌كردند، كه صداي عليرضا افتخاري طنين‌انداز شد.

سپس سهيل محمودي كه اجراي اين برنامه را به‌عهده داشت، از قيصر خواند: «دردهاي من جامه نيستند / تا ز تن درآورم / چامه و چكامه نيستند / تا به رشته‌ي سخن درآورم... دردهاي من / گرچه مثل دردهاي مردم زمانه نيست / درد مردم زمانه است... درد حرف نيست / درد نام ديگر من است / من چگونه خويش را صدا كنم؟»

پس از آن بود كه پيام مقام معظم رهبري خوانده شد. در اين پيام آمده بود: «از دست دادن او براي اينجانب و براي همه‌ي اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. او شاعري خلاق و برجسته بود و همچنان به‌سمت قله‌هاي اين هنر بزرگ پيش مي‌رفت. درگذشت او آرزوهايي را خاك كرد، ولي راه فتح قله‌ها را اميد است دوستان و ياران نزديك و شاگردان اين عزيز ادامه دهند. او و دوستانش نخستين رويش‌هاي زيبا و مبارك انقلاب در عرصه‌هاي شعر بودند و بخش مهمي از طراوت و جلوه‌ي اين بوستان ، مرهون ظهور و رشد آن عزيز و ديگر دوستان همراه اوست.»

و پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تسليت به «خاندان و بازماندگان و دوستان و شاگردان آن عزيز» اين‌گونه پايان گرفت: «خداوند پاداش خوبي‌هاي او را امروز كه بيش از گذشته به آن نيازمند است،‌ با كرم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خويش بگيرد.»

اما ناصر فيض كه شاعري است طنزپرداز، اين‌بار مرثيه‌اي را براي مرگ قيصر خواند:

«اين قاب عكس ساده و آن عكس قيصر است / يا روح ناب شعر جوان در دو پيكر است

باور نمي‌كنم كه تو از دست رفته‌اي / چون مرگت اي عزيز فراتر ز باور است

تاب غمت گرفته مجال از توان ما / جنگ غم تو با دل ما نابرابر است

فرصت نداده است نفس تازه‌تر شود / اين عادت هميشه‌ي چرخ ستمگر است

...اين داغ قيصر است كه داغي مكرر است...»

به گزارش ايسنا، حسن حبيبي - رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي - نيز در اين مراسم با اشك و بغض از درد دل خود درباره‌ي قيصر امين‌پور گفت؛ اين‌كه چند سالي قيصر در كنار آن‌ها در فرهنگستان بوده است.

حبيبي گفت: من در قيصر آينده‌ي زبان فارسي را مي‌ديدم و همواره با او در اين‌باره سخن مي‌گفتم و از او مي‌خواستم كه دست ما را بگيرد؛ اما همواره به آينده حواله مي‌كرد و غيرمستقيم مي‌گفت، بگذار حالم بهتر شود. يكي از نگراني‌هايم اين بود كه او سرپا بايستد و بتواند به ما كمك كند. هر جلسه‌اي كه نبود، دلم مي‌ريخت و وقتي اميدم نااميد مي‌شد، خيلي بيش‌تر نگران مي‌شدم و متوجه مي‌شدم برايش مشكلي پيش آمده است.

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در ادامه يادآور شد: سال گذشته متوجه شدم كه قيصر تا حدودي خود را رها كرده است و بنا ندارد يكي از معالجات سخت را انجام دهد. يك بار ديدمش و كمي گله كردم. گفت، اگر مسأله‌ي قلب را سر بگذرانم، معالجه را پيگيري مي‌كنم. نمي‌دانم در مورد قيصر چرا مدام از خودم سؤال مي‌كنم كه چرا اين‌طور شد. او چند خصوصيت جدي داشت؛ آرامش، قدرت كلام و بيان، صفا و صميميت، از خصوصيات شخصي‌اش بودند؛ اما از نظر اجتماعي، از ستون‌هاي شعر انقلاب بود، شعر عاشورايي و شعر دفاع مقدس، و در اين اواخر سربلندي و سرافرازي شعر فارسي كه ادامه داشت و اميدي را براي ما به ارمغان آورده بود. حيف شد كه از دست رفت!

پس از اجراي حسام‌الدين سراج، محمدحسين صفار هرندي - وزير فرهنگ و هنر ارشاد اسلامي - مراتب همدردي خود و اعضاي كابينه‌ي دولت را اعلام كرد.

صفار هرندي در سخناني گفت: يكي از دوستان مي‌گفت كه چهره‌ي قيصر شكسته‌تر از قبل شده است و من ياد اين مي‌افتم كه وقتي آرش كمان‌گير مي‌خواست مرزهاي ايران را با آن افسانه‌ي ماندگار تعيين كند، تيري در كمان گذاشت و هرچه در توان داشت، در چله‌ي كمان گذاشت و تير را رها كرد؛ تيري كه روزها زمان را درمي‌نورديد كه مرزهاي ايران در دورترين نقطه بنا نهاده شود. گفتم شايد قيصر در همان عنفوان جواني كه جزو بنيان‌گذاران شعر انقلاب بود، از همان زمان قلب خود را براي اين گذاشت تا مرزهاي شعر و ادب در دورترين نقطه بنا شود و امروز اين قلب در جايي فرود آمد كه جاي افتخار و سربلندي ايرانيان است؛ گرچه منجر به از دست دادن اين بزرگ شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه افزود: او مثل بسياري از بزرگان انديشه‌ي اين سرزمين، كسي است كه دو حيات داشته؛ يكي در ميان ما كه از حشر و نشر او لذت مي‌برديم و حيات بزرگ‌تر او امروز آغاز شده است. علاوه بر آن‌چه كه نزد شاگردانش است، چيزهاي ديگري نيز كشف خواهد شد و راه او ادامه مي‌يابد.

صفار هرندي همچنين گفت: قيصر را انساني كه در قله‌ي احساس و ادب انساني نشسته بود، يافتم و انشاءالله او را به‌عنوان يك اسوه هرگز فراموش نكنيم و تاريخ شعر و ادب، او را هرگز به‌عنوان يك اسوه فراموش نخواهد كرد.

محمدرضا عبدالملكيان هم در اين مراسم گفت: نكته‌اي كه وظيفه‌ي دوستان اوست، بيان باورها و اعتقادات قيصر است. قيصر وقف شعر بود و خانه‌ي هستي‌اش را وقف شعر كرد؛ او حافظ شرف شعر معاصر بود.

مداحي براي امام حسين (ع) همراه جمعيت حاضر شد براي همراهي پيكر قيصر امين‌پور تا دانشگاه تهران.

جمعيتي كه جمعي از آن‌ها منتظر آخرين ديدار استاد خود بودند، مقابل دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني باز انتظار مي‌كشيدند. طنين لا اله الا الله و پيكري كه روي دست دوستداران قيصر به راهرو دانشكده رفت... اين وداع آخر با طنين اذان ظهر همراه ‌شد و حالا صداي استاد را بايد در خاطره‌ي دانشجويان جست.

تو مي‌روي، همه در پي‌ات مي‌آيند؛ اما كسي به تو نمي‌رسد...

مقصد بعدي بهشت زهرا (س) بود؛ شاعران، دانشجويان، دوستداران شعر و شخصيت قيصر امين‌پور اين‌بار او را به بهشت زهرا (س) بدرقه كردند و بر پيكر او نماز گزاردند.

قرار بود پيكر قيصر امين‌پور براي خداحافظي با سيدحسن حسيني به‌سمت قطعه‌ي هنرمندان تشييع شود؛ اما به‌خاطر برخي اختلاف نظرها موضوع منتفي و در انتها گويا قرار شد پيكر شاعر براي خاك‌سپاري به زادگاهش در گتوند خوزستان منتقل شود.

در مراسم تشييع قيصر امين‌پور كساني چون: سيدمحمد خاتمي، مصطفي رحماندوست، محمدرضا شفيعي كدكني، ضياء‌الدين ترابي، رضا اسماعيلي، علي باباچاهي، پرويز بيگي حبيب‌آبادي، حسين اسرافيلي، اكبر اكسير، عبدالجبار كاكايي، طاهر ايبد، اميررضا خادم، كامبير نوروزي، فريدون عموزاده خليلي، محمدمهدي حيدريان، حبيب‌الله صادقي،‌ علي‌رضا رضاداد، احمد بورقاني، مرتضي كاظمي، محسن پرويز، محمدعلي بهمني، مصطفي تاج‌زاده، حسن بلخاري،‌ رضا اميرخاني، سيدمحمود دعايي، محمدرضا تركي، ساعد باقري، فاطمه راكعي، علي‌اكبر اشعري، مشفق كاشاني، محمدجواد حق‌شناس، حسين حليمي، حميد سبزواري، محمدحسين نيرومند، عبدالمجيد حسيني راد و محسن امين‌زاده حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-05575
  • خبرنگار :