پس از بازديد مدير پايگاههاي تاريخي كشور، از مراحل احداث يك پل در نزديكي كاخ اردشير فيروزآباد، مدير پايگاه ميراث فرهنگي فيروزآباد از ساخت پايههاي اين پل خبر داد.
افشين ابراهيمي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: چندي پيش، گروهي شامل مدير پايگاههاي تاريخي كشور و چند كارشناس ميراث فرهنگي از محل ساخت پل فيروزآباد ديدن كردند و پس از صحبت با مجريان پل، توافقهايي حاصل شدند؛ اين توافقها برخي ملاحظههاي ميراث فرهنگي را مانند پايين بودن ارتفاع پل از سطح محوطه براي مخدوش نشدن حريم منظري، كم بودن عرض آن بهگونهاي كه فقط براي عبور يك ماشين فضا وجود داشته باشد و نيز محلي براي عبور افراد پياده را در دو طرف پل دربر ميگرفت.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه چه كسي ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر ساخت پل فيروزآباد نظارت دارد، گفت: اين پل نزديك پايگاه ميراث فرهنگي فيروزآباد است و اگر موردي پيش آيد، كارشناسان پايگاه متوجه خواهند شد.
او اضافه كرد: اكنون با توجه به اينكه پل روي رودخانه احداث ميشود و بايد آب آن كمي منحرف شود، مراحل ساخت بهكندي پيش ميروند، ولي با اين حال، پايههاي پل ساخته شدهاند.
ساخت پايههاي پل در شرايطي انجام شده است كه پس از بازديد مدير پايگاههاي تاريخي كشور، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، تاكيد كرد: چندي پيش، نامهاي را به استاندار فرستاديم و علاوه بر متذكر شدن مسايل قانوني، ارزشهاي موجود در آتشكده (كاخ اردشير بابكان) را نيز بيان كرديم؛ با اين حال، نامهاي ديگري به او ميدهيم تا در درجهي نخست، ساخت پل فيروزآباد متوقف شود و بعد، جلسهاي مشتركي براي بررسي موضوع برگزار شود.
فريبرز دولتآبادي ادامه داد: درنظر داريم، با تشكيل جلسهاي، نقشههاي اجراي اين پل را با ضوابط حريم آثار تاريخي تطبيق دهيم و سپس تصميم بگيريم كه آيا اين پل باشد يا نباشد، يا اينكه چه تغييراتي در نقشههاي خود بدهند كه ما قبول كنيم، پل در اين منطقه احداث شود.
اين درحالي است كه به گفتهي يكي از كارشناساني كه همراه مدير پايگاههاي ميراث فرهنگي از محل احداث پل بازديد كرده است، به دلايل نامشخص، مسؤولان پل، نقشهاي را به كارشناسان ميراث فرهنگي نشان ندادهاند.
مسعود آذرنوش در اينباره به خبرنگار ايسنا گفت: ساخت اين پل همه را در مقابل يك عمل انجامشده قرار داد و زماني متوجه شديم كه اقدامات ساخت پل انجام شده بودند؛ ولي قرار شد، شرايط محدودكنندهاي براي آن درنظر گرفته شود.
وي اظهار داشت: در چنين مواردي، پيشبينيهاي لازم بايد انجام شوند. در اينباره نيز از قديم يك پل دسترسي پياده پيشبيني شده بود كه متاسفانه اجرا نشد و دسترسي سواره نيز به واقع براي روستا ضروري نيست؛ اما در شرايط كنوني، عرض پل بايد حداكثر براي عبور يك وانت باشد و براي ارتفاع آن، گونهاي قاب گذاشته شود كه ماشينهايي با ارتفاع محدود وارد پل شوند. همچنين دو طرف آن نيز بايد پيادهرو داشته باشد. حتا از مسؤولان پل درخواست شد كه نماي پل با سنگ ساخته شود تا مشابه كاخ اردشير بابكان باشد و ارتفاع آن طوري باشد كه پل از دو ساحل به هيچ وجه ديده نشود.
انتهاي پيام