سيفي به ايسنا خبرداد: ادامه مذاكرات هندوپاكستان درهفته اول نوامبر نهايي شدن60درصدهمسان‌سازي اسناد قرارداد اجازه عبورگاز ايران به كشورهايي مانندچين ونپال

طي مذاكرات اخير حدود 50 تا 60 درصد همسان‌سازي متن‌هاي قرارداد خريد و فروش گاز ايران به پاكستان و توافق‌نامه سران نهايي شده و از نظر ما كار تمام شده تلقي مي‌شود.

نصرت‌اله سيفي - مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: دو متن اسناد قرارداد خط لوله صلح به طور همزمان توسط كارشناسان حقوقي در حال بررسي است كه فصل‌هاي زيادي از آنها نهايي شده است.

وي افزود: پس از نهايي كردن دو متن سندهاي قرارداد براي گرفتن مصوبه از هيات مديره شركت ملي نفت و وزارت نفت ارسال مي‌شود.

مذاكرات هند و پاكستان درهفته اول يا هفته سوم نوامبر ادامه مي‌يابد

سيفي با اشاره به ملاقات هيات ايراني و جدون - وزير نفت منابع طبيعي پاكستان - صبح روز جمعه (27 مهر) خاطرنشان كرد: در اين ديدار جدون با تاكيد بر اين‌كه همچنان به هند متعهديم، توضيح داد: براي حضور در پاكستان و ادامه مذاكرات بارها از آنها دعوت كرده‌ايم و قرار است هفته اول يا هفته سوم نوامبر وزير نفت هند به پاكستان آمده و در خصوص مسايل مربوط به خط لوله صلح مذاكره و موضوع را نهايي كنيم.

پاكستان بايد  اجازه عبور گاز ايران به كشورهاي ثالث مانند چين و نپال را بدهد

او با اعلام اين‌كه كابينه فعلي پاكستان متعهد است اجازه عبور گاز ايران به كشورهاي ثالث از جمله چين و نپال را بدهد، خاطرنشان كرد: به نظر ما عبور خط لوله از كشور و خريد گاز يك فرصت است در حال حاضر از پيشرفت پروژه رضايت داريم و از آن حمايت مي‌كنيم.

 بعيد مي‌دانم همه فصلهاي مختلف دو متن اصل قرارداد تا پايان امروز نهايي شود

سيفي با تاكيد بر اين‌كه به دليل بزرگ بودن قرارداد و گسترده‌بودن متون آن در دو روز گذشته موفق به نهايي كردن همه متون نشديم، افزود: به همين دليل برخي موضوعات براي روز سوم (يكشنبه 29 مهر) ادامه پيدا كرد. در اين راستا وكيلان دو كشور در حال نهايي كردن متن‌هاي باقيمانده هستند، ولي بعيد مي‌دانم همه فصلهاي مختلف دو متن اصل قرارداد تا پايان امروز نهايي شود، ولي آنچه مي‌ماند كار زيادي نيست و مي‌تواند توسط گروه‌هاي كوچكتر كارشناسي ادامه پيدا كند.

 هند براي ادامه مذاكرات به پاكستان اظهار آمادگي كرده است

وي با بيان اينكه هندي‌ها به مسائل داخلي خود غلبه پيدا كرده‌اند، توضيح داد: هند براي ادامه مذاكرات به پاكستان اظهار آمادگي كرده است و در اين زمينه اين موضوع با سفارت ايران در هند نيز مطرح شده بود. هندي‌ها براي رفع مسائل داخلي فرصت مي‌خواهند و همچنين سعي مي‌كنند هزينه ترانزيت را نهايي كنند كه مدت زمان گذشته به روش مذاكره آنها برمي‌گردد و ما از اين موضوع ناراحت نيستيم، زيرا هندي‌ها خواهند آمد.

 براي امضاي قرارداد منتظر هند نمي‌مانيم

مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا نياز به تشكيل نشست ديگري در سطح معاونان وزير وجود دارد؟ نيز گفت: ديگر چنين نشستي تشكيل نخواهد شد، زيرا گروه‌هاي كارشناسي قادر به ادامه و تكميل مذاكرات هستند.

وي درباره احتمال منتظرماندن ايران و پاكستان براي تكميل مذاكرات هند در خط لوله صلح امضاي سه جانبه قرارداد خاطرنشان كرد: ما منتظر هند نمي‌مانيم و به محض همسان سازي متون قراردادي كار را ادامه خواهيم داد و هنديها هر وقت حضور پيدا كردند ما از آنها استقبال خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۸۶ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8607-16446
  • خبرنگار :